رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛

روابط عمومی ها باید در قالب سازمان های دانش بنیان فعالیت کنند

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۳:۴۹:۳۹
کد خبر: ۲۳۸۴۹۵
روابط عمومی ها باید در قالب سازمان های دانش بنیان فعالیت کنند
رئیس مرکز اطلا ع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ،کارکرد روابط عمومی را وابسته به دو وجه نظارتی و ارتباطی دانست.

رئیس مرکز اطلا ع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ،کارکرد روابط عمومی را وابسته به دو وجه نظارتی و ارتباطی دانست و بر تغییر شکل ساختار روابط عمومی ها در قالب سازمان های دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش سرویس آموزش خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا جدایی در نشست تخصصی با معاونان و کارشناسان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه، فقدان نگاه روز آمد و حرفه ای و نقصان در عزم جدی برای دستیابی به توسعه پایدار سازمان ها را از معضلات روابط عمومی در سازمان ها خواند وافزود : محدودیت منابع مستقل و کمبود نیروی انسانی متخصص و با انگیزه از چالش های اساسی این حوزه است .

وی با برشمردن عوامل توسعه اجتماعی درکارکرد روابط عمومی های دانش بنیان نظیر؛ حمایت از سازمان به صورت عملیاتی، برتری بخشی سازمانی در فضای رقابتی فزاینده  و جذابیت درعضوگیری و یادگیری سازمانی و حرفه ای ادامه داد : سبکبالی سازمانی ، عدم تمرکز ، یکپارچگی فرآیندی ، انعطاف و ساختار مجازی از ویژگی های ساختاری سازمان های دانش بنیان در جوامع توسعه یافته است و می تواند منجربه روابط عمومی های دانش بنیان در این گونه سازمان ها شود .

مدیریت جهان امروز در سایه تکنولوژی اطلاعاتی امکان پذیراست

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، نگاه شبکه ای را قلب عصر اطلاعات نامید و یاد آور شد: این نگاه سرعت و زمان انتقال را مدیریت می کند ، به گونه ای که جهان پیشرفته امروز بدون دستیابی به تکنولوژی اطلاعاتی حتی برای چند ثانیه هم قابل مدیریت و دوام نمی باشد .

علیرضا جدایی با بیان این مطلب که روابط عمومی هر سازمان برای دفاع شایسته و ارائه محصولات و برون دادهای خود به مخاطبان ، نیاز به شناسایی فرصت ها و تهدیدها ی پیرامونی دارد تا به سازمان دهی مجدد بپردازد و از وضعیت عادی به سازمان یادگیرنده تغییر شکل دهد ، خاطر نشان کرد : پیش نیازهای این موضوع را باید در اجزا ، عناصر و اقدامات درون سازمان ها جست و جو کرد .

اصل یاددهی – یادگیری باید به فرهنگ غالب سازمان ها ی یاد گیرنده تبدیل شود

جدایی با انتقاد از عملکرد سنتی برخی دستگاه ها ،‌ بر انجام امور مبتنی بر علم ودانش حرفه ای تاکیدکرد وگفت: توفیق در امور همراه با عدم استهلاک سرمایه اجتماعی ره آورد این اقدام است .

وی ،‌باز تعریف ماموریت و کارکرد روابط عمومی های حوزه ستادی و استانی با رویکرد بهره گیری از فناوری های روز آمد به ویژه IT را یک ضرورت توصیف و اظهار کرد: این اقدام زمینه را برای ارتباط سازنده و تسهیل فرآیند بین سازمان و مخاطبان فراهم می آورد .

این مقام مسئول حوزه ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با خاطر نشان کردن این نکته که روابط عمومی ها ی آموزش وپرورش باید متولی رسانه های اجتماعی در سازمان های خود باشند ، بیان کرد: اگر روابط عمومی ها ، حساب ها و پروفایل های سازمان خود را در رسانه های اجتماعی ایجاد نکنند ، کاربران به جای آنها اقدام می کنند ،‌ به جای آنها پیام منتشر می کنند و به تحلیل و پاسخ می پردازند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه با ظهور شبکه های اجتماعی ،‌ کاربران تغییر چهره داده اند، اضافه کرد:کاربران تولید کننده محتوا در بستر اینترنت به کاربران تحلیل کننده محتوا تبدیل شده اند و معلوم نیست دریک یا دوسال آینده ، شاهد ظهور چه نوع کاربری باشیم . آیا روابط عمومی ها ،‌آینده پژوهی و آینده نگاری لازم در این حوزه را دارند ؟ تاخر روابط عمومی ها در این مهم ، چالش اساسی آنها می باشد .

دانش ؛‌ مزیت رقابتی پایدار در سازمان های دانش بنیان است

علیرضا جدایی با بیان این مطلب که روابط عمومی زمانی می تواند استراتژی مشخصی برای پشتیبانی درون و بیرون از سازمان ارائه کند که مهارت های اجرایی را درکنار تخصص های کلیدی و حرفه ای داشته باشد ، ادامه داد : با تمسک به مدل های نوین روابط عمومی برای برنامه ریزی شبکه ارتباطات یکپارچه سازمان می توان زمینه ارتقا، اثر بخشی و کار آمدی روابط عمومی حرفه ای درآموزش وپرورش را فراهم ساخت .

وی یادگیری مستمر ،پرسش و گفتگو  و یادگیری تیمی را از عوامل موثر در پویایی روابط عمومی دانش بنیان عنوان کرد و افزود: تسهیلات مناسب ،‌مهارت و سواد فنی ، قدرت شناخت ، استدلال و توانایی ترکیب وتفسیر اطلاعات می تواند زمینه رشد کارکنان روابط عمومی در راستای عملکرد بهتر و مناسب تر را فراهم آورد .

وی اظهارکرد : مدیریت دانش ، رویکرد مناسبی برای ایجاد سازمان های یادگیرنده و تبدیل دانش پنهان کارکنان به دانایی آشکار وشفاف آنان می باشد .

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی یاد آور شد : تصمیم گیری مناسب ، ارائه راه حل مطلوب ، نو آوری در فرآیند و محصول درکنار فراست ، ثبات احساسات و هوشیاری کارکنان روابط عمومی دانش بنیان می تواند درعملکرد مناسب روابط عمومی ها در مواجهه با افکار عمومی تاثیر گذار باشد .

جدایی با بیان این که روابط عمومی ها مدعی العموم نزد مدیران و وکیل مدافع سازمان در نزد مردم هستند ، خاطرنشان کرد : عملکرد روابط عمومی نباید تخلف از مسئولیت های اجتماعی باشد و در این راستا لازم است از هرگونه تصویر سازی های کلیشه ای و تبلیغاتی اجتناب شود .

مدیریت رویدادها و ارتباط رسانه ای از مولفه های مدل نوین روابط عمومی هاست

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با برشماری ویژگی های مدل نوین روابط عمومی در این وزارتخانه تصریح کرد: کنش متقابل روابط عمومی با ساختارهای حقیقی و حقوقی نظام ، مدیریت بحران در پاسخ گویی به خاستگاه های اجتماعی ، انتشار گزارش هاوایده ها ، تحقیق و پژوهش مبتنی بر توسعه ، فهم وشناسایی جامعه مخاطبان به منظور تنظیم اخبار وگزارش ، اعتبار سنجی و سرمایه داری اجتماعی آموزش وپرورش در قبال مشکلات و نارسائی ها ، مدیریت رویدادها و رابطه رسانه ای از مولفه های اصلی مدل نوین روابط عمومی در آموزش وپرورش می باشد .

وی ، روابط عمومی پویا وکار آمد را پاسخ گوی نیازهای اجتماعی خواند وگفت : فقدان ساز وکارهای نقد اجتماعی ، عدم انتقاد پذیری مدیران ، شبکه ای نشدن سازمان های رسانه ای ، تصویر سازی های تبلیغاتی و دریک کلام ، نظام فرهنگی بسته و گرفتار ایدئولوژی ، زمینه ظهور روابط عمومی کارآمد را فراهم نکرده است .

جدایی، روابط عمومی یا هنر هشتم را مهمترین رکن دنیای مدرن در عصر ارتباطات معرفی کرد و افزود: روابط عمومی ها باید با رصد اخبار و اطلاعات و تحلیل درست از وقایع، جریان رسانه ای را با عنایت به چارچوب های قانونی ، حقوقی و اسناد بالادستی به درستی هدایت و مدیریت کنند و در زمان مناسب به نیازهای اجتماعی ، پاسخ مستدل و درخور ارائه دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز