رییس جمهور در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی:

ثبت ۸۰۰گونه از داروهای گیاهی/ می‌توانیم در حوزه تحقیقات پزشکی خود را به مقام اول جهان برسانیم

۱۳۹۱/۱۰/۲۶ - ۱۶:۰۱:۰۹
کد خبر: ۱۱۱۴۱۲
ثبت ۸۰۰گونه از داروهای گیاهی/ می‌توانیم در حوزه تحقیقات پزشکی خود را به مقام اول جهان برسانیم
احمدی‌نژاد گفت: در ایران یک‌هزارو 800 گیاه دارویی موجود است که تنها 800 گونه از آن ها ثبت شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، دكتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (سه شنبه) در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ارزش انسان در عالم هستی اظهار داشت: انسان گل سرسبد هستی است، همه عالم برای انسان آفریده شده كه دارای ظرفیتی نامحدود و بی انتها است. این عالم خلق شده برای اینكه انسان به همه زیبایی‌ها و آرزوهای مثبت خود كه قابل تحقق است در عالم دست یابد.

وی افزود: دستیابی به همه خوبی‌ها و لذت‌ها در سایه سلامت در كام انسان می‌نشیند چرا كه سلامت عامل و عنصر اولیه برای بهره مندی از نعمت‌های الهی و فعالیت‌های الهی و معنوی اوست.

دكتر احمدی نژاد با اشاره به اینكه كسی كه از نعمت سلامت برخوردار نیست لذت‌های دنیا برای او بی معناست، گفت: از ابتدای خلقت تا به امروز بشر نسبت به سلامت خود اهتمام خاصی داشته است.

رییس جمهور خطاب به دست اندركاران سلامت و درمان با تاكید بر كار علمی و تحقیقاتی در این عرصه اظهار داشت: روند كنونی بهداشت و درمان بر مبنای انسان شناسانه‌ای كه دارد باید با سرعت ادامه پیدا كند.

دكتر احمدی نژاد افزود: در دین اسلام از پیامبر اسلام (ص) آموخته‌ایم كه هر علم و تجربه مفیدی در هر كجای دنیا را بیاموزیم و در چارچوب برنامه‌های خود به كار ببریم بنابراین ما هیچ دستاورد علمی و مفید بشری را نفی نمی‌كنیم بلكه در قالب برنامه‌های خود از آن‌ها بهره می‌بریم.

رییس جمهور با بیان اینكه سرعت علم و حجم تولیدات علمی در این زمینه برای ملت ایران قابل افتخار است، اظهار داشت: زمانی كه ایران با سایر كشورهای منطقه مقایسه می‌شود، احساس خوبی ندارم چرا كه اینجا ایران است و اگر بخواهیم خود را در این سطوح با دیگران مقایسه كنیم به جایگاه و شایستگی واقعی خود نائل نخواهیم شد و باید خود را در ابعاد جهانی با دیگران بسنجیم.

دكتر احمدی نژاد ادامه داد: باید خود را با برترین‌های عالم مقایسه كنیم چرا كه صدها سال پیش تمدن و علم ایرانی وجود داشت ولی از فرهنگ غرب خبری نبود البته ما به همه احترام می‌گذاریم و به دانش آن‌ها بی توجهی نمی‌كنیم.

رییس جمهور گفت: هر كس هر جایی دستاورد علمی به دست آورد كه در خدمت انسان‌هاست برای ما محترم است و این حرف به معنای بی احترامی به آن‌ها نیست بلكه به معنای توجه دادن به ظرفیت‌های موجود برای پیشرفت در ایران است.

دكتر احمدی نژاد با بیان اینكه كار تحقیقاتی در مورد شناخت انسان پایان ندارد، گفت: باید در این عرصه به تراز جهانی برسیم و حتی این توان و ظرفیت وجود دارد كه از كشورهای پیشرو در این عرصه عبور كنیم.

رییس جمهور با تاكید بر لزوم تولید و تامین نیازهای كشور در عرصه‌های مختلف از جمله سلامت و پزشكی خاطر نشان كرد: حتی اگر كشور با فشارهای بین المللی و تحریم‌های گسترده مواجه نمی‌شد نیز لازم بود با انجام سرمایه گذاری‌های لازم و با استفاده از توان و دانش داخلی اقدام به تولید نیازمندی‌های كشورمان می‌كردیم.

دكتر احمدی نژاد با اشاره به اعلام خبر رونمایی از 30 داروی نوتركیب جدید تا پایان بهمن ماه اظهار داشت: با توجه به اینكه در حال حاضر كلاً حدود 170 داروی نوتركیب در جهان تولید شده است، این ظرفیت در ایران وجود دارد كه با چند گام به زودی به كشورهای پیشرو در این عرصه برسد و سابقه پزشكی و مهندسی پرافتخار ایرانیان نیز گواه آن است كه توان دست یافتن به چنین جایگاهی در ایرانیان وجود دارد.

رییس جمهور تصریح كرد: در بخش درمان نیز علاوه بر آنكه باید همه روش‌های درمان موجود در دنیا را در اختیار داشته باشیم نباید از راه‌های دیگر و ابداعات جدید نیز غافل ماند.

دكتر احمدی نژاد با بیان اینكه باید در عرصه پزشكی نگاهمان به قله‌های جهانی باشد، خاطر نشان كرد: اگر در این شرایط نگاه‌ها و روش‌های جدیدی مطرح شود معنایش بی توجهی به شیوه‌های فعلی پزشكی و درمانی نیست.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاكید بر اینكه نباید به رسیدن به مرزهای دانش روز اكتفا كنیم، گفت: انسان برای رسیدن به اهداف خود منحصر به یک مسیر یا مسیرهای محدودی نیست و همانگونه كه وجود انسان لایتناهی است شناخت او، رفتارها و كاركردهایش نیز حد و مرزی ندارد و می‌توان از راه‌ها و روش‌های گوناگون به شناخت انسان و رفتارها و كاركردهای او نایل شد.

دكتر احمدی نژاد با بیان اینكه در عرصه طبابت نیز راهكارها، محدود و منحصر به آنچه تاكنون بشر بدان‌ها دست یافته، نیست، اضافه كرد: طب سنتی ایرانی با تلفیق طب اسلامی و توجه به توصیه‌های بهداشتی و سلامت غنای بیشتری یافت و تجربه تاریخی نشان می‌دهد كه این شاخه از طب جز بهترین‌هاست چرا كه با طبیعت انسان نیز سازگاری بیشتری داشته و از عمق دانش بالاتری نسبت به شناخت درون بدن انسان برخوردار است و نباید به آن بی توجه بود.

رییس جمهور با تاكید بر لزوم بهره گیری از طب سنتی، این دانش را جزو سرمایه‌های بزرگ ایران زمین توصیف كرد و اظهار داشت: همانگونه كه دانشگاه‌های علوم پزشكی ایران از یک مقطعی با تصمیم دانشگاه علوم پزشكی در تهران كار خود را آغاز كرد و امروز به بالندگی رسیده است باید توجه دادن و پرداختن علمی به طب سنتی را نیز از یک جایی شروع كرد و مطمئن هستم سرعت رشد این بخش در كشورمان از پزشكی نوین بیشتر است چرا كه طب سنتی در این سرزمین ریشه دارد.

دكتر احمدی نژاد توجه بیشتر به طب سنتی در بخش‌های مختلف آن را ضروری عنوان و تصریح كرد: یک بخش طب سنتی تولید و تامین داروهای آن است كه با توجه به شناسایی بیش از یک‌هزار و 800گونه گیاه دارویی در كشور و ثبت 700 گونه آن، ایران در این زمینه ثروت و سرمایه عظیمی دارد كه می‌تواند با استفاده از آن به یكی از تولید كنندگان و صادر كنندگان اصلی داروهای طب سنتی تبدیل شود و وزارت بهداشت و دولت آماده پشتیبانی‌های علمی و مدیریتی از داوطلبان فعالیت در این عرصه هستند.

رییس جمهور موضوع دیگری را كه باید در بهره گیری بیشتر از طب سنتی به آن توجه كرد، روش‌های درمانی دانست و خاطر نشان كرد: باید ضمن توسعه دانش در عرصه طب سنتی و تولید داروهای مورد نیاز این رشته، روش‌های درمانی براساس طب سنتی را نیز مورد مطالعه بیشتر قرار داد تا گسترش و ارتقا یابند و مناسب است اگر یک بیمارستان و مركز درمانی نیز به این رشته اختصاص پیدا كند و تجارب كسب شده در آن به منابعی جدی برای ارتقای دانش طب سنتی تبدیل شود.

دكتر احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با برشمردن منابع بیماری زا و تهدید كننده سلامت انسان‌ها از جمله محیط، تماس‌ها، حوادث، آب و هوا و تنش‌ها و فشارهای روحی و روانی گفت: اصلی‌ترین منبعی كه ضامن سلامتی و هم تهدید كننده سلامتی انسان است خوراک است و معتقدم جامعه پزشكی باید فیلتر پالایش كننده خوراک مردم نیز باشد.

رییس جمهور با اشاره به مضرات استفاده از غذاهایی كه سریع آماده می‌شوند و برخی خوراک‌ها ادامه داد: اگر افرادی مثل من به مردم بگویند كه استفاده از برخی خوراک‌ها ضررهای زیادی دارد، شاید خیلی موثر نباشد اما شما به عنوان متخصص باید برای آموزش مردم درباره خوراک طراحی و برنامه ریزی كنید و حتی تلاش كنید تا نوع و نحوه مصرف غذاها به متون آموزش راه یابد كه متاسفانه هیچ آموزشی درباره خوراک به مردم داده نمی‌شود.

دكتر احمدی نژاد اظهار داشت: لازم است كارشناسان بخش سلامت و تغذیه مسایل لازم برای آگاهی مردم را در قالب متون آموزشی تهیه كنند تا در مراكز آموزشی كشور و مدارس، آموزش داده شود و دولت نیز در این زمینه آماده هرگونه حمایت و پشتیبانی است.

رییس جمهور با اظهار تاسف از اینكه سلطه گران به عموم عرصه‌ها از جمله سلامت و بهداشت مردم از منظر تجارت نگاه می‌كنند، گفت: سلطه گران در این عرصه تا جایی پیش رفته‌اند كه بمب میكروبی تولید می‌كنند تا مردم را بكشند و از تولید و انتشار بیماری نیز برای رونق بخشیدن به تجارت دارو ابایی ندارم.

دكتر احمدی نژاد خاطر نشان كرد: جنگ میكروبی لزوما بخشی از جنگ نظامی نیست اما همین امروز در دنیا جریان دارد؛ كسانی كه حاضرند در عیان آدم بكشند آیا اگر بتوانند پنهانی این كار را نخواهند كرد؟

رییس جمهور تصریح كرد: وجود نگاه مادی به عرصه پزشكی در حالی است كه طبابت در فرهنگ و سرزمین ایران امری مقدس، متعالی و انسانی است ایرانیان هرگز نمی‌خواهند و نخواسته‌اند تاجر سلامتی باشند چرا كه واجد هیچ ارزشی نبوده و هیچ كمالی نمی‌آفریند و با همه آموزه‌ها و اعتقادات انسانی در تضاد است.

دكتر احمدی نژاد تاكید كرد: مسوولان و دست اندركاران نظام سلامت كشور باید در دروازه بانی سلامت مردم بسیار قاطع عمل كنند و اگر با موردی مواجه شدند كه سلامتی مردم را تهدید می‌كند قاطعانه در مقابل آن بایستند و به هیچ وجه و به هیچ بهانه‌ای از نگهبانی از سلامت جامعه عقب نشینی نكنند.

رییس جمهور در پایان سخنان خود با تقدیر از زحمات فراوان دست اندركاران نظام سلامت كشور، اقدامات انجام شده در این حوزه را خوب توصیف كرد و اظهار داشت: امروز با چشم دل و سر شاهد آن هستیم كه پیشرفت‌های كشور در عرصه‌های پزشكی و سلامت سرعت بسیار بالایی دارد به طوریكه هر روز خبر پیشرفت جدیدی را می‌شنویم و از خداوند می‌خواهیم تا به زحمتكشان این عرصه توفیق داده و شاهد پیشرفت‌های روز افزون باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز