انتقاد شدید از سهمیه ناعادلانه ثبت آثار ایران در یونسکو

۱۳۹۱/۰۷/۲۵ - ۱۷:۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۰۴۵۵۱
انتقاد شدید از سهمیه ناعادلانه ثبت آثار ایران در یونسکو
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار افزایش سهمیه ایران در سازمان جهانی یونسکو در زمینه ثبت آثار ارزشمند جهانی کشور شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، سید حسن موسوی در دیدار با «استفان دی کارو» مدیرکل مرکز بین‌المللی مطالعه، حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی معروف به "ایکروم" که در مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی تهران برگزار شد؛ با انتقاد شدید از سهمیه جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در زمینه ثبت آثار طبیعی و معنوی خواستار تلاش‌های ایکروم برای افزایش سهم ثبتی ایران در یونسکو شد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای هزاران اثر و اشیای ویژه‌ است که قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارند با این حال سهمیه ایران با سهمیه کشورهایی که در زمینه دارا بودن آثار و اشیای تاریخی و معنوی ضعیفند برابر است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و ایکروم و حضور 72 ایرانی در دوره‌های مختلف ایکروم یادآور شد: مرکز بین‌المللی مطالعه، حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی باید از ظرفیت خود در ارتباط با افزایش سهمیه ثبت آثار ایران در یونسکو استفاده کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های ایران و ایکروم خاطرنشان کرد: اکثریت مردم آزاد اندیش دنیا نسبت به ایران نظر مساعدی دارند و حوزه فرهنگ ایران به بسیاری از کشورها نفوذ کرده است بنابراین افزایش همکاری‌های ایران و ایکروم می‌تواند فرآیند مثبتی را به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: ایران یکی از مهمترین تمدن‌ها و حوزهای فرهنگی در دنیا است که برای سازمان یونسکو و ایکروم از اهمیت بالایی برخوردار است.

موسوی همچنین با اشاره به ملیت «استفان دی کارو» و نیز رشته تحصیلی وی، خاطر نشان کرد: ملت ایران و ایتالیا دارای تمدن بسیار غنی و دیرینه هستند و با توجه به این که جناب‌عالی نیز از یک کشور صاحب تمدن هستید و در رشته باستان‌شناسی تحصیل کرده‌اید؛ انتظار میرود موضوعات مرتبط با حوزه میراث فرهنگی ایران در ایکروم به نحو شایسته‌ای پیگیری شود.

معاون رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فرهنگ، ‌تاریخ و تمدن ایران اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برخورداری از تاریخ کهن امروز در دنیا به‌عنوان یک ابرقدرت شناخته می‌شود و این قدرتمندی در جهان امروز کاملا مشهود است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به این که برخی از کشورها با سرقت اشیا و آثار تاریخی به دنبال تمدن‌سازی برای خود هستند یادآور شد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از یک پیشینه غنی در حوزه تاریخ، تمدن و میراث فرهنگی به بلندای تاریخ برخوردار است و حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا دارد.

موسوی اضافه کرد: متاسفانه برخی از اشیا، اموال و آثار ایران توسط برخی از کشورها به سرقت رفته که شایسته است ایکروم به عنوان یک مرکز بین‌المللی استرداد اموال و اشیای ایران را به صورت جدی پیگیری کند.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: استرداد اشیا و اموال فرهنگ متعلق به ایران خواسته به حق دولت و مردم ایران است و امیدواریم شاهد افزایش تلاش‌های ایکروم برای استرداد این اشیا باشیم.

موسوی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های ایران و ایکروم در حوزه‌های آموزشی نیز یادآور شد: به دنبال این هستیم که یک مرکز آموزشی منطقه‌ای با همکاری ایکروم در ایران تاسیس کنیم.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیز از دیگر خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مدت حضور مدیرکل ایکروم در ایران است.

معاون رییس‌جمهور در ادامه خواستار اعزام استادکاران و مرمت‌کاران ایران به سایر کشورها و همچنین اعزام استادکاران و مرمت‌کاران کشورهای مختلف به ایران شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موضوع افتتاح مرکز منطقه‌ای مطالعات و تحقیقات میراث معنوی اشاره کرد و افزود: این دفتر ماه آینده با حضور رییس‌جمهور در تهران افتتاح خواهد شد که خود نشان‌دهنده توجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع میراث معنوی کشور است.

موسوی با بیان این که آثار،‌ اشیا و اموال فرهنگی و تاریخی ایران در دنیا نظیر ندارد یادآور شد: بسیاری از کشورهای دنیا در حسرت و آرزوی داشتن این آثار و اشیا هستند.

وی گفت: بناهای فاخری که در ایران وجود دارد در دنیا بینظیر است و امیدوارم ایکروم با اشاره به نقشی که در یونسکو دارد بتواند در زمینه افزایش جایگاه ایران در این سازمان تلاش کند.

معاون رییس‌جمهور در پایان این دیدار با اشاره به برگزاری مراسم یادروز حافظ در روز جمعه هفته جاری (28 مهرماه) در شیراز از مدیرکل مرکز بین‌المللی مطالعه، حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی "ایکروم" برای حضور در این مراسم دعوت کرد.

در ادامه این دیدار مدیرکل مرکز بین‌المللی مطالعه، حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی معروف به "ایکروم" نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با مقامات میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت افزایش همکاریهای ایران و ایکروم تاکید کرد.

وی گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ایکروم جایگاه بسیار ارزشمندی است که برای یونسکو و ایکروم بسیار حائز اهمیت است.

«استفان دی کارو» همچنین با اشاره به موضوع امضای تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که جزو پیشنهادات معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بود از امضای این تفاهم‌نامه استقبال کرد.

در این دیدار علاوه معاون رییس‌جمهور،‌ مدیرکل حوزه ریاست، ‌قائم مقام امور بین‌الملل، سرپرست دفتر امور بین‌الملل، معاون میراث فرهنگی کشور، سرپرست اداره کل روابط عمومی و ... نیز حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز