در جلسه امروز شورای شهر تهران صورت گرفت؛

از بی‌توجهی طلایی به تذکرات رییس شورا تا پیگیری مرگ یک کارگر در کارگاه متروی مولوی

۱۳۹۲/۰۷/۲۳ - ۱۹:۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۴۴۷۰۰
از بی‌توجهی طلایی به تذکرات رییس شورا تا پیگیری مرگ یک کارگر در کارگاه متروی مولوی
بی‌توجهی طلایی به تذکرات رییس شورای شهر،اعتراض به بی‌اخلاقی در انتخابات ریاست کمیسیون اجتماعی و بررسی دوباره حادثه گودبرداری از محورهای جلسه علنی شورای شهر تهران بود.

به گزارش خبرنگار برنا، جلسه امروز شورای شهر تهران که با قران خوانی ناصحی و توضیح اثرات معنوی روز عرفه آغاز شده علیرضا دبیر پس از پایان سخنان وی به تاخیر در آغاز جلسات شورا اشاره کرد و گفت باید افرادی که با تاخیر به جلسات می آیند اعلام شوند .

رییس شورای شهر در پاسخ به وی گفت: تفسیر قران و توضیح در خصوص برکات روز عرفه وقت اخلاقیات است و بخشی از جلسه شورا محسوب می شود .

دنبال مقصر نباشیم / تشکیل کمیته ویژه برای پایش خاک منطقه
در ادامه این جلسه عباس جدیدی معاون نظارت شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گزارشی در خصوص حادثه گودبرداری حادثه ایران زمین ارائه کرد و گفت: هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری تا تاریخ 25 مهرماه وضعیت املاک به ویژه املاک شمالی پروژه را از لحاظ ایمنی و پایداری بررسی و گزارش می کنند.

او با اشاره به جزئیات حادثه گودبرداری خیابان ایران زمین گفت: حدود 4 بعد از ظهر روز چهارشنبه 10 مهرماه تعدادی از شهروندان تلفنی در خصوص رانش زمین خیابان ایران زمین به دلیل گودبرداری 35 متری به من هشدار دادند. بلافاصله به محل مراجعه کردم و رانش زمین در اثر گودبرداری غیرفنی را به چشم خود دیدم و خطر را احساس کردم. در جلسه غیرعلنی نسبت به این موضوع هشدارهای لازم را دادم.

وی ادامه داد: 8 روز قبل سلطانی فر یکی دیگر از اعضای شورا طی نامه ای پیش بینی عواقب این گودبرداری غیراصولی را داده بود. این فاجعه 5 صبح فردای روز بازدید من به وقوع پیوست و آقایان مسجدجامعی، دنیا مالی قالیباف و چمران و غفرانی نماینده نظام مهندسی از محل بازدید کردند.

نظام مهندسی 6 بار تذکر داده بود
جدیدی با بیان این که پیش از این 6 بار سازمان نظام مهندسی نسبت به این گودبرداری ابراز نگرانی کرده بود و گفت: شرکت آب و فاضلاب تهران نیز پس از بازدید از محل احتمال وقوع خسارت را پیش بینی کرده بود. همچنین اهالی محل ده ها بار نسبت به این موضوع هشدارهای لازم را داده بودند.

وی با اشاره به نتایج بازدید گروه تحقیقات شورای شهر در خصوص این پروژه گفت: پیش بینی شد خاک خیابان ایران زمین کنترل و پایش شود که این دستگاه ها توسط مالک و مجری در محل نصب شود. همچنین مقرر شد توسط کارگروه فنی وضعیت گود ارزیابی شود و در رابطه با کم کردن طبقات زیر زمین ها، میزان سطح اشغال، تعداد طبقات روی همکف اظهار نظر شود.

همچنین نظام مهندسی تکالیف قانونی خود را بر اساس ماده 33 اعمال و رسیدگی به شکایت اداری را انجام دهد.

به گفته جدیدی هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری تا تاریخ 25 مهرماه وضعیت املاک به ویژه املاک شمالی پروژه را از لحاظ ایمنی و پایداری بررسی و گزارش می کنند.

معاون نظارت شورای شهر تهران اضافه کرد: فعلا توقف عملیات پروژه به مصلحت نیست و ما نباید وقت خود را به دنبال مقصر گشتن تلف کنیم زیرا این کار در وظایف محاکم صالحه است.

بحث ها تکراری است
در ادامه مرتضی طلایی خواستار توضیحاتی در این رابطه شد که مسجد جامعی به وی تذکر داد در هنگام بررسی این موضوع توسط کمیسیون عمران توضیحات خود را ارائه کند که وی بی توجه به تذکر وی بلنگوی خود را روشن کرد و گفت : این گزارش پیش از این در جلسه غیرعلنی تشریح شده بود چرا موضوعی که باید کمیسیون عمران پیگیری کند و روز یکشنبه نیز گزارش آن ارائه شده در صحن مطرح شود.

احمد مسجد جامعی در پاسخ به وی گفت: این موضوع مربوط به حفظ جان و آبروی مردم است و این که اعضا نسبت به آن ورود پیدا کنند مانع بررسی کمیسیون تخصصی نیست. او در خصوص تکراری بودن نطق پیش از دستور گفت: ما قانونا اجازه دیدن نطق پیش از دستور افراد را نداریم.

موافقت کمیسیون ماده 5 با احداث 27 طبقه تجاری در خیابان ایران زمین
بررسی حادثه گودبرداری غیراصولی خیابان ایران زمین یکی از دستورجلسات روز سه شنبه شورای شهر تهران بود. احمد دنیامالی درخواست کرد به دلیل مشابهت این گزارش با گزارش جدیدی این گزارش خوانده نشود، اما رئیس شورای شهر خواستار توضیحات این کمیسیون در صحن علنی شورا بود تا نظرات سایر اعضا نسبت به این حادثه نیز بیان شود.

ابوالفضل قناعتی سخنگوی این کمیسیون با اشاره به جزئیات این حادثه گفت: مساحت این ملک 16 هزار و 243 مترمربع است و کاربری آن بر اساس طرح تفصیلی جدید در پهنه R 231 واقع شده است و همچنین پروانه تخریب و نوسازی اولیه آن برای پنج طبقه زیرزمینی و سه طبقه تجاری صادر شد، اما درخواست افزایش طبقات به 31 طبقه روی همکف به کمیسیون ماده پنج ارسال می شود که این کمیسیون با هشت طبقه زیرزمین و 27 طبقه روی آن به صورت تجاری، اداری و هتل موافقت می کند و در نهایت پروانه ساختمانی جهت احداث 10 طبقه زیرزمین، همکف و 27 طبقه روی آن در تاریخ 12 مرداد 92 صادر می شود.

بر اساس گزارش کمیسیون عمران که توسط قناعتی قرائت می شد، چند روز قبل از وقوع حادثه تغییر شکل هایی که خارج از شکل متعارف بود، سبب شد 150 نیروی کارگاهی از سطح پروژه جمع آوری شود.

سخنگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه مطابق اظهارنظر مشاور و ناظر پروژه علت اصلی وقوع حادثه شکست لوله و تجمع آب ناشی از آن در جبهه خاک پشت دیواره شمالی گود و عدم مقاومت دیوار سبب فروریختن آن می شود که حجم آب حدود 16 تا 17 هزار متر مکعب است.

بر اساس نظر کمیسیون عمران این گود بیش از اندازه پایین رفته و بیش از این نباید عمیق شود همچنین باید طبق یک برنامه زمانی مشخص برنامه عملیاتی تحکیم دیواره ها مشخص شود. همچنین کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی به این پروژه مشخص شده که باید طی 10 روز رسیدگی به آن را نهایی کند.

پیگیری مرگ یک کارگر در کارگاه متروی مولوی
در ادامه احمد مسجدجامعی با ابراز خوشنودی از اینکه این حادثه کسی جان خود را از دست نداد، گفت: گفته می شود در کارگاه متروی مولوی یک نفر جان خود را از دست داده که در صورت واقعیت داشتن آن، این موضوع باید پیگیری شود.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به کاهش 70 درصدی تلفات ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی، تصریح کرد: با پیگیری‌های شورای سوم و هماهنگی‌های لازم توسط سازمان نظام مهندسی کاهش قابل توجهی در گودبرداری‌های غیراصولی شاهد بوده‌ایم اما سایر دوستان و مسئولان مربوطه در حال کمک هستند تا با عمیق‌تر کردن بخش نظارت در سطح شهر این مشکلات به وجود نیاید.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه اظهارات دنیامالی از اینکه از کمیسیون معماری و شهرسازی در نهادهایی که برای بررسی این موضوع تعیین شده‌اند، نامی برده نشده انتقاد کرد و با اشاره به حادثه پروژه ایران زمین، گفت: این موضوع باید از طریق کمیسیون معماری و شهرسازی در صحن شورا اعلام و ابلاغ می‌شد، کمیسیون عمران 10 نهاد مربوطه را در کارگروه مربوطه عضو کرد اما کمیسیون معماری و شهرسازی در آن ذکر نشد که جا دارد کمیسیون عمران شورا به این مسئله نیز توجه کند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه با توجه به تهیه طرح تفصیلی باید دست به دست هم دهیم تا نگرانی مردم از پروژه‌های کوچک گرفته تا پروژه‌های بزرگ عمرانی برطرف شود، اظهار داشت: مسئله دیگر این است که سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران تا حدودی در احراز مسئولیت‌های خود مشکل دارند.

مسعود سلطانی‌فر عضو دیگر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه جلسه گذشته تذکری کتبی به شهردار تهران داده بودم که امیدوارم در موعد مقرر پاسخی از وی داشته باشیم، درباره پروژه خیابان ایران زمین، گفت: بین مرحله اول که پروانه صادر و مشخصات بنا تعیین می‌شود مرحله دومی وجود دارد که در آن ابعاد این پروژه گسترش پیدا کرده است که تخلف محسوب می‌شود. خلاف بزرگ شهرداری هم این است که محاسبه جدیدی برای گسترش پروژه انجام نداده است.

وی افزود: این خلاف بزرگ مجریان و شهرداری است که باید به آن رسیدگی کرد تا مشخص شود مقصر اصلی این حادثه چه کسی بوده است و با استفاده از ابزارهای قانونی با آن برخورد کنیم.

علیرضا دبیر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مقصر حادثه مشخص است، اظهار داشت: شورای دوره گذشته مصوبه‌ای در خصوص چگونگی گودبرداری‌ها تعیین کرد اما باز هم شاهد بروز حوادثی از این دست هستیم و این حادثه آخرین حادثه نیز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بهتر است اعضای شورا نگاهی به مصوبه دوره گذشته شورا در این زمینه داشته باشند.

محسن سرخو عضو دیگر شورای شهر نیز درباره این پروژه گفت: اعضای کمیسیون عمران بلافاصله بعد از وقوع این حادثه در محل حاضر شدند و جلسه‌ مفصلی با همه ذینفعان برگزار کردند و در آن 2 تصمیم کلی گرفته شد که یکی از آنها انجام برخی امور با لحاظ کردن اولویت و دیگری تشکیل کمیته است که مقرر شده گزارش انجام کار را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه اولویت نخست رفع خطر از مردم و حفظ جان آنهاست، نکته دوم جلوگیری از ریزشهای بیشتر است که باید با جدیت دنبال شود، وقتی قرار است پروژه طبق جوازی که به آن ارائه شده 40 متر گودبرداری کند اما مقاوم‌سازی و فونداسیون مورد توجه قرار نمی‌گیرد باید از تعداد طبقات بنا کم شود.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در کنار راه‌های کلان و درازمدت اولین قدم این است که افرادی که در آن محدوده ساکن هستند فراموش نشوند و کمک کنیم آنها از طریق مجامع قضایی به حق و حقوقشان دست یابند زیرا بنده تجربه‌ای مشابه تجربه ساکنان آن محدوده را دارم و می‌دانم که آنها در حال حاضر چه وضعیتی را سپری می‌کنند بنابراین ایجاد اطمینان برای آنها باید نخستین‌قدم باشد.

انتخابات شورایاری ها غیر قانونی نیست
در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران همچنین علیپور رئیس ستاد هماهنگی انجمن‌های شورایاری گزارشی از عملکرد این ستاد ارائه کرد و گفت: حجم و فشار بر روی شورایاری‌ها در دور سوم بیشتر بود و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شد. حتی نیروی انتظامی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دور سوم با ما همکاری نکرد و موجب شد حجم شکایات انتخابات زیاد شود و نتیجه آن ابطال پنج صندوق محله بود.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد از شورایاران شهر تهران مرد هستند اظهار کرد: ۶۶ درصد شورایاران تهران دارای مدرک لیسانس و دیپلم هستند و درصد کمی از این افراد تحصیلات زیر دیپلم دارند. همچنین ۷۷ درصد شورایاران شاغل هستند که از این مجموع ۳ درصد آنان کارگران هستند. همچنین ۶۴ درصد شورایاران بین ۲۵ تا ۵۵ سال سن دارند و ۳ درصد آن‌ها بالای ۷۰ درصد است.

علیپور با بیان اینکه تاکنون ۱۱۸ نفر از شورایاران شهر تهران استعفا داده‌اند گفت: ۵۴ نفر نیز سلب عضویت شده‌اند و ۳۶ نفر نیز فوت کرده‌اند در واقع از مجموع ۳۵۳۲ نفر شورایار ۲۶۱۸ نفر عضو اصلی و ۹۱۴ نفر عضو علی‌البدل هستند.

وی در پایان با انتقاد از نبود جا و مکان مناسب برای شورایاران تأکید کرد: علاوه بر کمبود امکانات ما فضای کافی نداریم به طوری که سرای محلات شهر تهران فضای بیشتری در اختیار دارد.

در ادامه اعضای شورای شهر به اظهارنظر در ارتباط با شورایاری‌ها پرداختند که علیرضا دبیر در این باره خواستار تثبیت انتخابات شورایاری‌ها شد و گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند شورایاران از موقعیتشان بهره‌برداری سیاسی می‌کنند یا از آن‌ها این بهره‌برداری انجام می‌شود. در حالی که این افراد هشیار و واقف به کارند.

رحمت‌اله حافظی دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه بهتر است مشخص شود شورایاران، شورایار شورا هستند یا شورایار شهرداری تصریح کرد: در گزارش ارائه شده نسبت به نحوه ارتباطات شورایاران با مردم و شهرداری گزارشی اعلام نشد که بیانگر این است که مراوده‌ میان آن‌ها کم است که باید این تعاملات برای حل مشکلات مردم بیشتر شود.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا نیز با بیان اینکه مکانیزم انتخابات شورایار باید به صورت قانونی تثبیت شود گفت: به اعتقاد من باید اسم شورایار تجدیدنظر شود و نام آن به شورای محلات یا مناطق تغییر یابد.

وی گفت: برخی‌ها مطرح می‌کنند شورایار قانونی نیستند این مسئله باید شفاف شود. همچنین مشخص شود که بودجه شورایاران از چه محلی تأمین می‌شود.

سالاری نیز در این ارتباط گفت: شورایاران بلاتکلیفند و این سرمایه اجتماعی بدون حقوق و مزایا با وجود بلاتکلیفی در محلات فعالیت می‌کنند.

اسماعیل دوستی نیز با بیان اینکه وزارت کشور در انتخابات شورایاران ابهام جدید دارند گفت: ما به عنوان نهاد قانونگذار نباید با صراحت کامل از شورایاران حمایت کنیم. بهتر است به بند قانونی آن مبنی بر رایزنی بیشتر توجه کنیم.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران نیز به منظور پایان بخشیدن به این مباحث گفت: شورایاران ابهام قانونی ندارند و در تمامی دولت‌ها از خاتمی تا احمدی‌نژاد همه با شورایاران موافق بوده‌اند و فعالیت آن‌ها را قانونی می‌دانند. تنها وزیر کشور دولت دهم ابهاماتی را برای آن مطرح کردند که در جلسات متعددی که برگزار کردیم به دنبال رفع این ابهام بودیم.

وی ادامه داد: تغییر نام شورایاران به شورای محلات در دستور کار است و انشاءالله به زودی انجام می‌شود. همچنین شورایاران اعتبارات مستقیم دارند و تمامی فعالیت‌های آنان باید به تأیید شورای محله و شهرداری منطقه برسد.

درخواست نابینایان از روزنامه همشهری / انتقاد از کم کاری در خصوص مناسب سازی فضای های شهری برای معلولان
همچنین اعضای شورای شهر در روز عصای سپید نسبت به بی توجهی به تردد معلولان جسمی و حرکتی و نابینایان در در سطح شهر تهران انتقاد کردند .

مجتبی شاکری با بیان اینکه مشکلات نابینایان و معلولان در شهرها بسیار گسترده است گفت: این قشر از جامعه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

وی با اشاره به موانع عبور و مرور نابینایان و معلولان در شهر گفت: متاسفانه علیرغم اقداماتی که شده ‌است مناسب‌سازی شهرها و بخصوص شهر تهران مناسب جامعه هدف نیست.

شاکری با اشاره به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های شهرداری تهران در خصوص مناسب‌سازی اماکن و معابر گفت: با وجود اقدامات انجام شده باز هم با محدودیت‌هایی روبرو هستیم که امیدواریم در این بخش اقدامات قابل توجهی صورت گیرد.

وی با اشاره به موانع و مشکلات زندگی نابینایان و معلولان از اعضای شورای شهر تهران درخواست کرد تنها یک روز را با چشم‌بند و ویلچر در شهر تردد کنند تا مشکلات نابینایان و معلولان را لمس کند.

در ادامه فیضی یکی از نمایندگان نابینایان که در جلسه امروز شورا حاضر بود با اشاره به مشکلات ترددی نابینایان در پایتخت گفت: متاسفانه مبلمان شهری در یک سطح قرار ندارند و جویها و کانالهای آب نیز پوشیده نشده اند.

وی پارکینگ های موتورسیکلت در پیاده روها را برای نابینایان غیر قابل درک دانست و گفت: بهتر از قبل از این میله ها موزاییک هایی برجسته نصب شود تا احساس خطر در نابینا به وجود آید.

وی درخواست کرد روزنامه همشهری مانند روزنامه ایران ویژه نامه نابینایان داشته باشد تا آنها نیز در جریان اخبار شهری قرار گیرند.

در ادامه لواسانی مدیر یکی از مدارس استثنایی کشور با بیان اینکه 7500 دانش آموز استثنایی در کشور وجود دار که از لحاظ سرویس ایاب و ذهاب دچار مشکل هستند گفت: هزینه زیادی صرف این موضوع می شود و برخی از این دانش آموزان به خاطر مشکلات ایاب و ذهاب خانه نشین شده اند.

در پایان اعضای شورا با دو فوریت ضرورت پیگیری جهت اجرای بهتر قوانین و مقررات جانبازان، معلولین جسمی و حرککی و نابینایان با تاکید بر مصوبات شورا به تصویب اعضا رسید که بر اساس این دو فوریت پیش بینی شد کارت ویژه جهت نابینایان برای استفاده از حمل و نقل عمومی، راه اندازی دستگاه های گویا برای زمان رسیدن وسایل حمل و نقل عمومی و کمک هزینه تامین هزینه تردد دانش آموزان نابینا پیش بینی شده است.

دبیر در این رابطه پیشنهاد کرد اعضای شورا برای اجرای بهتر این دو فوریت فعالیت های اجرایی را در کمیسیون ها بررسی بیشتری کنند.

مختاباد از کمیسیون فرهنگی رفت/ انتقاد از بی اخلاقی در کمیسیون فرهنگی

در پایان این جلسه مختاباد با بیان اینکه در مملکت رفتار‌ها به سمت بی‌اخلاقی می‌رود و بی‌اخلاقی اخلاق شده است تصریح کرد: این رفتار‌ها از سوی کسانی است که خودشان نباید این کار را کنند.

مختاباد که عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است نسبت به برگزاری انتخابات رئیس و هیئت رئیسه این کمیسیون انتقاد کرد و گفت: این کمیسیون کار غیراخلاقی کرده است و انتخابات را در زمانی برگزار کرده است که من حضور نداشتم تا به عنوان نماینده مردم از حق خود دفاع کنم. من به عنوان یک فرد با سابقه هنری هستم و باید به من احترام می‌گذاشتند.

وی با بیان اینکه به دعوت یک گروه موسیقی بزرگ به همراه گروه خود به "شانگهای" رفته بودم تصریح کرد: من باید در شانگهای حضور می‌یافتم و از آنجا که این جلسه بدون حضور من برگزار شده است این رفتار را غیر اخلاقی دانسته و به نشانه اعتراض از این کمیسیون خارج می‌شوم و می‌خواهم که مرا در کمیسیون دیگری قبول کنند.

مرتضی طلایی دیگر عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی در این باره گفت: آقای مختاباد به واژه اخلاق اشاره کرده است و بد نیست من در توضیح بگویم که من پیشنهاد دادم جلسه انتخابات به روز سه‌شنبه موکول شود اما براساس آیین‌نامه حضور اکثریت اعضا برای برگزاری انتخابات کافی، وافی و اخلاقی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز