برگزیدگان «طلوع» معرفی شدند

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۳:۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۹۶۰۸۱
برگزیدگان «طلوع» معرفی شدند
مراسم افتتاح بخش نمایشگاهی چهارمین دوسالانه «طلوع» با موضوع انتظار حضرت قائم (عج) دیشب برگزار و در این مراسم برترین‌های دوسالانه در و بخش پوستر و تصویرسازی نیز معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری برنا،مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان چهارمین «دوسالانه پوستر طلوع» شامگاه دوشنبه 26 خرداد با حضور احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران، صفا فاضلی مدیر موزه امام علی (ع)، مسعود نجابتی دبیر هنری، سعید کردی دبیر اجرایی و عبدالجبار کاکایی مهمان ویژه این دوسالانه در موزه امام علی (ع) برگزار شد.

صفا فاضلی رئیس موزه هنرهای دینی امام علی (ع) که به تازگی به مدیریت این موزه منصوب شده است، در آغاز مراسم در سخنان کوتاهی سیاست های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و موزه امام علی (ع) را پشتیبانی از مفاهیم دینی و قرآنی اعلام کرد و از برگزارکنندگان دوسالانه پوستر طلوع خواست تا دور پنجم این دوسالانه در همین موزه به شکل باشکوهتر و با کیفیت تری برگزار شود.

سعید کردی دبیر اجرایی این دوسالانه سخنران بعدی مراسم بود که به چگونگی شکل گیری این دوسالانه در سخنانش اشاره داشت و افزود: سال 78 به همراه جمعی از هنرمندان در نمازخانه ای گرد هم جمع شدیم و به این فکر کردیم که به جای چراغانی کردن خیابان ها و پخش شیرینی که هر ساله همه مردم در جشن نیمه شعبان انجام می دهند، کار متفاوتی را به لحاظ هنری انجام دهیم. با یک جستجو متوجه سطح کیفی نازل آثار هنری با مضامین امام زمان (عج) و اینکه در زمینه مهدویت کار هنری چندانی در زمینه هنرهای تجسمی به لحاظ کمی و کیفی انجام نشده است، شدیم.



او ادامه داد: بعد از رایزنی با اهالی هنر رشته پوستر را انتخاب کردیم تا جشنواره ای را با مضمون امام زمان (عج) برگزار کنیم که در اولین دوره آن 230 اثر از سراسر کشور به دست ما رسید که این تعداد اثر انگیزه ما را برای ادامه کار بیشتر کرد و دوره های دوم وسوم آن نیز در سالهای 89 و 91 به صورت دوسالانه برگزار شد و امروز به چهارمین دوره آن رسیده ایم.

همراهی نکردن برخی نهادها برای حمایت از دوسالانه پوستر طلوع

دبیر اجرایی چهارمین دوسالانه پوستر طلوع به سختی های برگزاری چنین مراسمی به صورت مردمی اشاره داشت و یادآور شد: با توجه به هزینه های بسیاری که در این رویدادهای مردمی وجود دارد، مجبور به استفاده از کمک های دولتی شدیم که در چهارمین دوره این دوسالانه نیز چهار حامی همراه ما شدند و مابقی آنها به دلایل مختلف از دور خارج شدند.

او از همراهی نکردن برخی نهادها برای حمایت از این دوسالانه انتقاد کرد و گفت: برخی نهادها برای ما نامه نوشتند که از این دوسالانه حمایت نمی کنیم و این بسیار برای ما عجیب بود.

کردی، حامیان این جشنواره را سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، موزه امام علی (ع) ، مسجد جمکران و فرهنگسراهای رازی و فردوس اعلام کرد و درباره اضافه شدن بخش تصویرسازی به این دوره از دوسالانه هم توضیح داد: اضافه شدن بخش تصویرسازی بار محتوایی دوسالانه را افزایش داد.

او تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این دوسالانه را 468 اثر در دو بخش تصویرسازی و پوستر اعلام کرد و گفت: از میان این آثار به انتخاب هیئت داوران 42 اثر برای ارائه در نمایشگاه انتخاب شد و از میان این منتخبان نیز در هر رشته سه برگزیده و 5 اثر قابل تقدیر انتخاب شده است.

دبیر اجرایی چهارمین دوسالانه پوستر طلوع با بیان این که بخش تصویرسازی این دوسالانه، برگزیدگان تقدیری نداشته است، ادامه داد: تعداد آثار راه یافته در بخش تصویرسازی بسیار اندک بود و به همین دلیل تنها موفق به انتخاب سه اثر برتر در این رشته شدیم.

سعید کردی در خاتمه این دوسالانه را به امام عصر (عج) تقدیم کرد.



فقدان ایده پردازی در آثار هنری با موضوع مهدویت

عبدالجبار کاکایی شاعر، مهمان این مراسم بود که برای خواندن اشعارش در وصف امام زمان (عج) به جایگاه دعوت شد.

کاکایی با اشاره به آثاری که در این دوسالانه ارائه شده است، گفت: آثار تصویری و پوسترهای این دوسالانه را نگاه می کردم و احساس کردم که اغلب طراحان، عصای شعر به دست گرفته اند و آرزو کرده اند که ارتباط میان عالم تصویر و کلام بیشتر شود و ما هم از این ایده ها در جهت تحول شعر انتظار و امید به ایده های نو می رسیم.

این شاعر با اشاره به تصاویر کلیشه ای که با موضوع امام زمان (ع) وجود دارد، گفت: سالها بود که تصاویر و پوسترهای مرتبط با موضوع امام عصر (عج) به شکل مردی اسب سوار همراه با یک پرچم سبزرنگ ثابت مانده بود و حتی این فقدان ایده را در زمینه شعر هم مشاهده می کردیم.

او با تأکید بر این که امید و انتظار دو مفهوم به هم پیوسته است ادامه داد: بسیاری از اشعار من با موضوع امام زمان (عج) است که در برخی هوشیارانه و آگاهانه و در برخی هم بی اراده به مفهوم امام عصر (عج) اشاره کرده ام.

در ادامه این مراسم، عبدالجبار کاکایی، حاضران را به خواندن اشعاری در وصف حضرت مهدی (عج) مهمان کرد.



مسعود نجابتی دبیر هنری چهارمین دوسالانه پوستر طلوع سخنران بعدی مراسم بود که در سخنان خود به نکاتی درباره برگزاری جشنواره های هنری و آفاتی که متوجه آنهاست اشاره داشت و گفت: یکی از نگرانی هایی که ما به عنوان دبیر جشنواره ها و یا عضو هیئت داوری با آن مواجه می شویم، موضوعاتی سطحی است که به دلیل کثرت برگزاری جشنواره ها رخ می دهد و این نشان می دهد که کثرت جشنواره ها وقت کافی برای پرداختن به مسائل محتوایی آن را نمی دهد.

درخواست نجابتی برای پرهیز از آثار فرمالیستی در مضامین مهدویت

این طراح گرافیک با اشاره به دوسالانه پوستر طلوع وموضوع آن توضیح داد: موضوع این دوسالانه که به من پیشنهاد شد احساس کردم می توان به ارتقای هنری در زمینه پرداختن به این مفاهیم کمک کرد که اگر چه با افت کمی در این دوره مواجه بودیم اما معتقدم که به لحاظ کیفی آثار این دوره رشد بیشتری نسبت به دوره های قبل داشته است و انتخاب اشعار و موضوعاتی که به طراحان ارائه شده بود، به پرداخت هنرمندانه آثارشان کمک کرده بود.

او همچنین از برگزارکنندگان جشنواره های تجسمی خواست تا فضای آثار تایپوگرافی را به سمت آثاری کاملاً فرمالیستی نکشانند و در ادامه یادآور شد: اگر چه آثار فرمالیستی و زیبا هم در هنر اسلامی ممدوح است اما این کافی نیست و باید به لحاظ محتوایی نیز به آن توجه داشت.

توجه به ایده و مفهوم در آثار دوسالانه پوستر طلوع

نجابتی با اشاره به آثار منتخب این دوسالانه گفت: آثار این دوره بیشتر از آن که به فضای زیبا و فرمالیستی آن توجه شده باشد، ایده و مفهوم مورد نظر هیئت داوران قرار گرفته است که از این بابت این آثار عمق بیشتری نسبت به آثار دوره های قبل این دوسالانه دارد.

دبیر چهارمین دوسالانه پوستر طلوع با اشاره به اضافه شدن بخش تصویرسازی به این دوره گفت: برخی از آثار تصویرسازی این دوسالانه با اضافه شدن نوشته، قابلیت اکران شهری پیدا کرده اند که البته ما نیز با همین نیت این بخش را به دوسالانه اضافه کردیم چرا که در بخش پوستر همه طراحان صرفاً به تایپوگرافی بسنده می کنند.

در ادامه مراسم عبدالجبار کاکایی باز هم اشعاری را در مدح حضرت مهدی (عج) برای حاضران خواند و درباره آثار به نمایش درآمده در این دوسالانه تأکید کرد: معتقدم که اثر هنری خودش باید حرف بزند و نیازی به نوشته نداشته باشد، بنابراین فکر می کنم اضافه کردن شعر و نوشته به این آثار چندان مناسب نیست.

هیچ شاعری نیست که به موضوع امید و انتظار نپرداخته باشد

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران که با تأخیر خود را به انتهای این مراسم رسانده بود، پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اشعاری که در مدح حضرت مهدی (عج) خوانده شد گفت: ما هیچ شاعری را نداریم که نسبت به مسئله امید و انتظار بیان شاعرانه ای نداشته باشد چرا که در ذات فهم ما از حضرت مهدی (عج) نگاه و فهمی هنرمندانه نهفته است.

او با بیان این که هنر و انتظار همخانه هستند اظهار کرد: هر کسی که وارد ساحت هنر می شود، ناخودآگاه و یا خودآگاه بسته به نوع نگاه و تجربه شخصی اش، این انتظار را روایت می کند به طور مثال در تجربه شخصی فروغ فرخزاد که به عالم و ساحت دیگری تعلق دارد، نیز این بیان هنری انتظار وجود دارد.

مسجدجامعی در توضیح سخنانش گفت: باور امید و انتظار نه تنها در شعر حافظ بلکه در اشعار فروغ فرخزاد و اخوان ثالث هم دیده می شود چرا که این بیان همزاد تاریخ، تمدن، فرهنگ و انسان است.

رئیس شورای شهر تهران در خاتمه یادآور شد که در سنت قدیم ما ایرانیان نیز هنر و دین با هم همخانه بوده است و جدا از بی سلیقگی سازمان اوقاف که همه جا را بدون برنامه به هم می ریزد، یادمان باشد که در مساجد قدیم جایی هم برای هنر بوده است.

در خاتمه این مراسم برگزیدگان چهارمین دوسالانه پوستر طلوع به شرح زیر معرفی شدند:


در رشته تصویرسازی رضا دالوند، مریم یکتافر و میثم نامدار به عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شدند.

در رشته پوستر نیز مهرداد خاکزاد، سیدمهدی فدوی و محمدصابر شیخ رضایی رتبه اول تا سوم را از آن خود کردند.

به برگزیدگان اول تا سوم به ترتیب مبلغ 30 میلیون ریال، 20 میلیون ریال و 10 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و نشان مسجد جمکران اهدا شد.

همچنین نشان ویژه مسجد جمکران به مسعود نجابتی از سوی دبیرخانه و دوسالانه پوستر طلوع تعلق گرفت که نجابتی از آن به عنوان هدیه بسیار ارزشمند یاد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز