به بهانه نمایشگاه آثار علی اکبر صنعتی

کوچه باغی رو به رویای ما

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۷:۲۹:۰۰
کد خبر: ۳۴۲۸۹
کوچه باغی رو به رویای ما
مجموعه نقاشی‌های استاد صنعتی، رویاهای دیده و ندیده ما را نشانمان می‌دهد و آدم‌ها، منظره‌ها و حتی اسطوره‌های بصری کشورمان را به شکلی دیگر پیش روی ما قرار می‌دهد.
به گزارش خبرنگار تجسمی برنا، از نیمه‌های اسفند مجموعه‌ای از کارهای نقاشی علی اکبر صنعتی در نگارخانه ساربان روی دیوار رفت. نقاشی‌هایی که رویاهای دیده و ندیده ما را نشانمان می‌دهد و آدم‌ها، منظره‌ها و حتی اسطوره‌های بصری کشورمان را به شکلی دیگر پیش روی ما قرار می‌دهد.

در سی و پنج تابلوی منظره، پرتره و طبیعت بیجان این نمایشگاه که بیشتر آنها به شیوه آبرنگ کار شده‌اند چنان استادانه از آب و رنگ بهره گرفته شده است که درک آن برای بسیاری از مخاطبان این آثار دشوار است.

هادی سیف، محقق تاریخ هنر ایران و نویسنده سه کتاب درباره شخصیت و آثار علی‌اکبر صنعتی درباره این شیوه کار با آبرنگ می‌گوید: معدود افرادی هستند که بدانند، استاد صنعتی برای کشیدن تابلوهای آبرنگ خود ابتدا مقوا را خیس و سپس روی آن کار می‌کرد. این نکته شگفتی ما را در باره چیره دستی استاد بیشتر می‎‌کند زیرا آبرنگ به خودی خود یکی از شیوه‌های دشوار نقاشی است که به مهارت بسیاری نیاز دارد و کار کردن آن روی مقوای خیس کار ار چند برابر دشوار می‌کند.

نکته دیگری که در آبرنگ‌های علی‌اکبر صنعتی جلب توجه می‌کند، فضای امروزی کارهای اوست که بیشتر آنها در دهه سی خلق شده‌اند. همین نکته نشان می‌دهد صنعتی که از دانش‌آموختگان برتر مکتب کمال‌الملک است بسیار جلوتر از فضای هنری هنمرندان هم نسل خود باشد. شیوه آبرنگ صنعتی از جمله شیوه‌های نقاشی معاصر است که منحصر به خود اوست و در آثار دیگر هنرمندان آن دروه از تاریخ هنر ایران دیده نمی‌شود.

سیف در این باره معتقد است: استاد صنعتی در زمان تحصیل با یک نقاش آلمانی به نام البرت هونمان آشنا شد، نقاشی که با او توصیه کرد از فضای طبیعی و رنگارنگ طبیعت و معماری ایران بهره گرفته و با استفاده از آبرنگ روایتی جدید از این سرزمین رنگارنگ ارائه دهد. جسارت استاد صنعتی در استفاده از آبرنگ بیش از آن بود که این نقاش آلمانی به او توصیه کرده بود و با غور در منظره‎های طبیعی، مردمان و استفاده از فضای رنگارنگ هنرهای سنتی مانند قالی و گلیم، چنان تابلوهایی خلق کرد که امروز موجب شگفتی مخاطبان می‌شود.

صنعتی خود همواره نقاشی را چون شعر می‌دانست که رنگ قافیه زیبای آن است. او که با انواع مکاتب هنری غرب آشنا بود، همواره تنها از خلاقیت خود برای خلق اثر استفاده می‌کرد و چنان در میان هم‌نسلان خود برجسته بود که ابوالحسن‌خان صدیقی پدر مجسمه‌سازی نوین ایران او را مایه اعتبار و آبروی مکتب کمال‌الملک می‌دانست.

نمایشگاه آثار استاد علی‌اکبر صنعتی که مجموعه‌ای از آثار کمتر دیده شده این استاد نقاشی معاصر است تا 30 فروردین ماه در گالری ساربان واقع در خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 پذیرای علاقه مندان است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز