کفشچیان مقدم در گفتگو با برنا

چرایی تغییرات در جشنواره تجسمی فجر روشن نیست

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۴:۲۳:۰۰
کد خبر: ۹۱۷
چرایی تغییرات در جشنواره تجسمی فجر روشن نیست
این هنرمند و مدرس هنر دانشگاه تهران گفت: جشنواره تجسمی یک ایده است که به یک پدیده تبدیل شده اما عموما در کشور ما فاصله بین ایده و پدیده مطالعه نمی‌شود و از همین رو می‌بینیم امسال دبیرهای گرایش‌ها حذف شده و علت آن هم معلوم نیست.
اصغر کفشچیان مقدم، هنرمند و مدرس هنر دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار تجسمی برنا درباره حضور هنر خیالی‌نگاری در سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان کرد: وجود نقاشی قهوه‌خانه‌ای در جشنواره فجر تنها نزدیک شدن به یک ارجاع تاریخی است بدون اینکه برنامه‌ریزی روی این قضیه داشته یا تحقیق و پژوهشی انجام داده باشیم. 

وی در این‌باره تصریح کرد: پرداختن به این رشته در بخش پژوهش مناسب‌تر به نظر می‌رسید. موضوع به عنوان محور تحقیقاتی قرار می‌گرفت تا دریابیم قابلیت‌های این هنر در زمان حال چیست و سیاستگذاران چگونه می‌توانند آن را مورد حمایت قرار دهند. 

این هنرمند با بیان اینکه در ابتدای هر حرکت قرار است ایده‌ای تبدیل به پدیده شود، افزود: جشنواره تجسمی ظاهر یک ایده است که به یک پدیده تبدیل شده اما عموما در کشور ما فاصله بین ایده و پدیده مطالعه نمی‌شود و ظاهر برنامه‌ای برای تبدیل ایده به پدیده وجود ندارد و پژوهش لازم انجام نشده است؛ سیاست‌گذاری مشخص که بگوید اهداف این ایده چیست و مسیری که باید در 5 سال اول و دوم و سوم طی شود، چگونه خواهد بود. 

وی تصریح کرد: ظاهرا این موارد برای کسی روشن نیست و از همین رو می‌بینیم امسال دبیرهای گرایش‌ها حذف شده و علت آن هم معلوم نیست. 

این استاد دانشگاه افزود: حذف دبیران گرایش‌ها ممکن است نقطه ضعف یا قوت باشد اما چون برنامه میانی و کار پژوهشی وجود ندارد ظاهرا شرکت‌کنندگان و سیاست‌گذاران و مخاطبان نمی‌دانند که چرا این اتفاق افتاده و سال بعد چگونه خواهد بود. 

کفشچیان مقدم همچنین با اشاره به حذف رشته مجسمه از سومین جشنوراه فجر گفت: معتقدم اگر یک جشنواره می‌خواهد مسیر درستی را طی کند نباید گرایش عمده‌ای مانند مجسمه را حذف کند و باید بستری فراهم باشد که تحولات و گزارشی از روند کار هنرمندان در گرایش‌های مختلف در یک سال ارائه شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز