افزایش روابط اقتصادی ایران و ترکیه با برگزاری چهارمین اجلاس استانداران مرزی دو کشور

۱۳۹۱/۰۸/۲۸ - ۱۶:۵۶:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۸۹۵
افزایش روابط اقتصادی ایران و ترکیه با برگزاری چهارمین اجلاس استانداران مرزی دو کشور
چهارمین اجلاس استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با حضور مقامات دو کشور به مدت دو روز در استان آغری واقع در شرق ترکیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی، توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو طرف، راه اندازی بازارچه‌های مرزی، اتخاذ سیاست‌های یکنواخت گمرکی، روان سازی تشریفات گمرکی، احداث و راه اندازی شهرک صنعتی مشترک در نوار مرزی ایران و ترکیه از جمله مصوبات نشست‌های قبلی بوده که در این اجلاس ضمن تاکید بر آن بر اهمیت توسعه روابط استان‌های مرزی دو کشور تصریح شد.

در این اجلاس معاون رییس جمهور در امور بین الملل، استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مقامات این استان به همراه فرمانداران شهرهای مرزی خوی، سلماس، چالدران و ماکو، تجار، بازرگان و فعالان اقتصادی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل حضور دارند.

در اولین روز از این اجلاس چهار کارگروه کارشناسی و تخصصی سرمایه گزاری و تجارت مرزی، گمرکات، صنعت و گردشگری - فرهنگی - ورزشی با حضور مقامات و کارشناسان و فعالان اقتصادی، تجار و بازرگان دو کشور برگزار می‌شود.

بعد از ظهر بیست و ششم آبان نیزعلاوه بر نشست‌های تخصصی، استاندار آذربایجان غربی با استانداران مرزی ترکیه و همچنین جودت یلماز وزیر توسعه دولت ترکیه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست همچنین اسناد همکاری‌های گمرکی، مرزی، گردشگری، اقتصادی، فرهنگی وورزشی بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

غلامرضا دیزج نژاد معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی بیست و ششم آبان در آیین آغاز به چهارمین اجلاس استانداران مرزی ایران و ترکیه گفت: اساسنامه احداث شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه به‌زودی تدوین می‌شود.

وی با اشاره به تصمیم مقامات دو کشور برای احداث این شهرک صنعتی مشترک در جهت ایجاد اشتغال و توسعه دو کشور افزود: این شهرک صنعتی در منطقه مرزی ساری سو و گوربولاغ ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه روابط همه جانبه دو کشور به ویژه در مورد اقتصادی رو به افزایش است، اظهارداشت: در حال حاضر میزان تبادلات اقتصادی میان دو کشور به بیش از 16 میلیارد دلار رسیده است که نشان از عزم دو کشور برای تحقق هدف گذاری انجام شده به 30 میلیارد دلاری بین دو کشور است.

دیزج نژاد به روابط حسنه دو کشور در 400 سال اخیر تاکنون نیز اشاره کرد و افزود: مرزهای دو کشور همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و استان‌های مرزی در تقویت روابط همه جانبه دو کشور نقش مهمی بر عهده دارند.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش استان‌های مرزی دو کشور در ارتقای سطح روابط دو کشور گفت: با توجه به پتانسیل‌های ویژه این استان‌ها در توسعه تجارت و بازرگانی می‌تواند نقش پیشرو در توسعه مناسبات همه جانبه ایفا کنند.

دیزج نژاد وجود دو منطقه آزاد تجاری ارس و ماکو، مسیر ریلی مناسب، گذر جاده ابریشم از آذربایجان غربی به ترکیه به همراه دو فرودگاه فعال را از ظرفیت‌های بالای آذربایجان غربی در جهت توسعه تجارت مرزی بین دو کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مناسبات مرزی دو کشور روند رو به رشدی دارد خواستار تسریع روند فعالیت بازارچه‌های مرزی با هدف رفاه مرزنشینان دو کشور شد.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی حضور معاون امور بین الملل رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر توسعه ترکیه را از ویژگی‌های اجلاس چهارم استان‌های مرزی ایران و ترکیه دانست.

همچنین محمد تکین آرسان استاندار آغری ترکیه نیز در آیین آغاز به کار چهارمین اجلاس استان‌های مرزی ایران و ترکیه گفت: استان‌های مرزی ایران و ترکیه نقش مهم و موثری در توسعه روابط همه جانبه دو کشور دارند.

او با اشاره به اهمیت توسعه روابط میان دو کشور اظهارداشت: استان‌های مرزی بین دو کشور نقش مهمی در توسعه روابط همه جانبه به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری بر عهده دارند.

وی با اشاره به قدمت بالای روابط حسنه بین دو کشور گفت: باید از ظرفیت‌های موجود در جهت تقویت روابط استفاده بهینه را کرد.

تکین آرسان همچنین با اشاره به وجود سه دروازه مرزی میان استان آذربایجان غربی با ترکیه گفت: دروازه مرزی چهارم در منطقه بورالان نیز بزودی آغاز به کار می‌کند.

استاندار آغری با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری مرزی بین دو کشور در سال 2001 دو میلیارد دلار بود افزود: این میزان در حال حاضر به 16 میلیارد دلار افزایش یافته است.

تکین آرسان ادامه داد: حجم واردات ترکیه از ایران در سال 2001 نیز از سه میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است که بخش اعظم آن فرآورده های نفتی است.

بر پایه این گزارش با حضور وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی نشست مشترک تجار، بازرگانان و اعضای کمیته‌های تخصصی چهارمین اجلاس استانداران مرزی ایران و ترکیه برگزار شد.

در این نشست که با حضور سفیر ایران در ترکیه به مدت سه ساعت به طول انجامید، اعضای کمیته‌های تخصصی چهارمین اجلاس استانداران مرزی ایران و ترکیه گزارشی از روند فعالیت و مباحث مطرح شده در این کمیته‌ها را مطرح کردند.

همچنین در این نشست تعدادی از تجار و بازرگانان آذربایجان غربی و شرقی به همراه اردبیل مسایل و مشکلات خود را مطرح کردند.

در این نشست استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت و جایگاه اجلاس استانداران مرزی ایران و ترکیه گفت: در این اجلاس‌ها مسایل و مشکلات منطقه‌ای پیگیری و برطرف می‌شود و امیدواریم در اجلاس چهارم که با حضور نمایندگان روسای جمهور دو کشور استان آغری برگزار می‌شود علاوه بر تصمیمات گرفته شده برای توسعه روابط منطقه‌ای مسایل ملی نیز در جهت ارتقای سطح مناسبات دو کشور مطرح می‌شود.

بهمن حسین پور سفیر ایران در ترکیه نیز در این مراسم گفت: افزایش حجم تجاری بین ایران و ترکیه موجب استحکام روابط دو کشور می شود.

او اظهارداشت: ستون فقرات روابط بین دو کشور حجم مبادلات اقتصادی و تجاری است.

وی با اشاره به گسترش روابط روز افزون بین دو کشور گفت: با وجود اختلاف سلایق بین دو کشور در برخی مسایل بین المللی توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور اجازه نداده است مناسبات همه جانبه کاهش یابد.

حسین پور ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین دو کشور را در جهت تقویت مناسبات اقتصادی میان دو کشور و همچنین ایجاد اشتغال در منطقه موثر عنوان کرد و اظهارداشت: بسیاری از موانع و مشکلات پیش روی ایجاد این شهرک با پیگیری‌های مقامات دو کشور برطرف شده و امیدواریم با تاسیس این شهرک شاهد رونق اقتصادی در منطقه باشیم.

سفیر ایران در ترکیه در ادامه از نقش تاثیرگذار استاندار آذربایجان غربی در روند ایجاد این شهرک در منطقه قدردانی کرد و افزود: در سفر اخیر معاون اول رییس جمهوری ایران به آنکار و دیدار با نخست وزیر ترکیه این مساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دستورات لازم در جهت تسریع در احداث این شهرک توسط مقامات ارشد دو کشور صادر شد.

حسین پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش تاثیر گذار تجار و بازرگانان دو کشور در توسعه روابط همه جانبه بین ایران و ترکیه ادامه داد: تجار و بازرگانان می‌تواند در روابط بین الملل نقش اساسی ایفا کنند و نمونه این مساله را می توان در فعالیت تجار و بازرگانان ایران با ترکیه مشاهده کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز