امام خمینی(ره) بنیانگذار مقاومت مهدوی

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۴:۵۵:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۳۷
امام خمینی(ره) بنیانگذار مقاومت مهدوی
محمد آقایی پر

نوشته پیش رو مرور كوتاهی است بر دیدگاه های امام خمینی (ره) در باب انتظار و مقاومت مهدوی برای رسیدن به حكومت عدالت گستر ولی عصر(عج).

واقعه جانکاه کربلا و مظلومیتی که بر امام حسین(ع) در دشت نینوا روی داد نمونه بارز تسلط این نوع دیدگاه بر جامعه مسلمین است چراکه قیام عاشورا و رویدادهای آن در بستری نفرت انگیز از جهل و گمراهی مسلمین اتفاق افتاد که ناشی از انحرافی بزرگ در نوع نگاه به حکومت بر انسانها صورت گرفت.

استمرار تسلط حکومتهای انحرافی در ظاهر مسلمان به امور مسلمین علاوه بر واقعه عاشورا به حاشیه کشانده شدن امامان معصوم از حکومت و در نهایت به شهادت رساندن آنها و در پایان موجبات غیبت امام عصر حضرت مهدی(عج) را فراهم آورد و به بهره گی روز افزون مسلمین از نقش هدایتی و تعالی بخش آن بزرگوار را منجر شد.

در هزاره گذشته حرکتهای متعددی در حوزه حکومتی سرزمین های مسلمین روی داد که مبتنی بر آموزه های عاشورا و با شعار اتصال به قیام امام مهدی (عج) بود اما اغلب آنها در حصار کوچکی از مناطق تشیع نشین در حد همان شعار ها ماند و توفیقی نیافت اما همین تحرکات در صده اخیر زمینه ساز انقلابی شد که توانست گستره تاثیرگذاری خود را از مرزهای کشور شیعه نشین در نوردیده و خاومیانه ، شمال آفریقا ، قلب اروپا و حتی آمریکا را نیز تحت سیطره نفوذ عقاید عدالت گسترانه خود درآورد.

به اقرار صاحبان اندیشه هم اینک انقلاب اسلامی ایران که ریشه های مکتبی آن بر دو پایه نهضت سرخ عاشورا و قیام سبز مهدوی استوار است پرنفوذ ترین حکومت مذهبی جهان در بین توده های مختلف مردمی است بطوریکه دوستداران آن تنها مختص شیعیان و مسلمانان نبوده و پیروان سایر ادیان و مکاتب نیز در انفعال تاثیرگذاری این انقلاب قرار گرفته اند.

و چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست» و از این رو انقلاب ایران با بنیانگذاری رهبر کبیر آن امام خمینی(ره) در طول فقط سه دهه چنان مقتدرانه و پر نفوذ ظاهر شد که تلائلو درخشش آن افقهای جهان را به تسخیر خود درآورد.

بخشی از بیانات و پیام های حضرت امام موید این نكته است كه برپایی انقلاب اسلامی و ایجاد هویت آن منبعث از قیام سید الشهدا بوده است.

این نكته در بسیاری از آثار قلمی و نقلی حضرت امام منعكس گردیده است از جمله:

انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.(1)

فداكاری ها و مجاهدات جوانان برومند كشور اسلامی كه پایه گذار خروج از ظلمت به سوی نور و از حقارت به سوی سرافرازی و از اسارت بسوی استقلال بود از نور الهی عاشورا فروغ و از شمس جمال حسینی گرمی یافت. (2)

نهضت امام حسین آمده تا اینجا و این نهضت را درست كرده است. (نهضت ما) شعاعی است از آن نهضت.(3)

نهضت ما مرهون امام حسین است. (4)

ما هرچه داریم از محرم است … از شهادت سید الشهدا است اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات و سوگواری محرم نبود ما پیروز نمی شدیم. همه تحت بیرق اما م حسین ( ع ) قیام كردند. (5)

اگر این دستجات سینه زنی و نوحه سرایی نبود ۱۵ خرداد پیش نمی آمد؛ هیچ قدرتی نمی توانست ۱۵خرداد را بر پا كند مگر قدرت خون سید الشهدا. (6)

وقوع انقلاب اسلامی بر پایه عاشورا و با رویکرد اتصال به قیام مهدی موعود(عج) اندکی پس از تحقق خود فرصتی می یابد تا رهبری و مردم ایران این راهبرد را از حالت شعار به منصه کامل ظهور و چه بسا امتحان برسانند چراکه با حمله رژیم بعث عراق در شهریور 59 مردم ایران و مقتدایشان به مرور حقیقی شعارهای خود پرداختند ، بطوریکه در کوتاه زمانی به تاسی از نهضت سرخ امام حسین (ع) میدان های مبارزه با دشمن را چنان غرق شور و شعور کردند که با وجود برخورداری جبهه مقابل از توان نظامی و لجستیکی کم نظیر و حمایت گسترده دنیای غرب از آن به فاصله چند ماه توانست دشمن بعث را در حدود مرزهای خود زمین گیر نموده و 8 سال جانانه مقاومت نماید.

نقطه تجلی مقاومت مهدوی که از آموزه های سرشار از صداقت و مظلومیت عاشورایی نشأت می گیرد در عملیات های مختلف از جمله فتح خرمشهر ، کربلای 5 ، والفجر 8 ، طریق القدس و دهها نمونه دیگر نمود پیدا می کند و شور و شعور موصوف در سالهای جنگ و حماسه در شهادت طلبی ایرانیان در اعزام به جبهه ها هویدا می شود که خلق لشگر 100 هزار نفری محمد رسول الله به فاصله چند روز از اعلام امام برای نیاز جبهه ها به حضور مردم تنها نمونه ای از شگفتی آفرینی مردم از توسل به ائمه اطهار و پیروی از رهبرشان است که او را نائب بر حق امام زمانشان می دانند.

مهمترین عامل پیروزی ایران در دفاع هشت ساله در دفاع از آب و خاک و ندادن حتی یک وجب از آن و تعداد کشته و ها و مقدار غنائم و یا میزان خسارات خلاصه نمی شود بلکه ایران در این جنگ موفق می شود با سرلوحه قرار دادن اهداف بزرگی چون رضایت پروردگار و حرکت در مسیر سبز انتظار از مرزهای عقیدتی خود دفاع کرده و الگوی ایرانی اسلامی حکومت زمینه ساز ظهور را به جهانیان معرفی کند و از این روست که پس از سه دهه از وقوع انقلاب همچنان اندیشه های خمینی کبیر در تمامی حوزه های فکری و حکومتی جذاب و مورد پذیرش ملتهاست.

منابع:
(1) امام خمینی، ۱۳۷۲، ج ۱۷، ۴۸۲
(2) امام خمینی، ۱۳۷۲، ج ۱۶ ، ۲۹۰
(3) امام خمینی، ۱۳۷۲، ج ۱۰ ، ۳۱۴
(4) امام خمینی، ۱۳۷۲، ج ۸ ، ۵۲۸
(5) امام خمینی، ۱۳۷۲ ، ج ۱۷ ، ۵۸
(6) امام خمینی ، ۱۳۷۲ ، ج ۱۶ ، ۳۴۶

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز