نقش چشمگیر حضرت معصومه (س) در شکل‌گیری کانون بزرگ شیعه در شهر قم

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۱۸۷۹۷
نقش چشمگیر حضرت معصومه (س) در شکل‌گیری کانون بزرگ شیعه در شهر قم
پژوهشگر تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با اشاره به نقش حضرت معصومه در شکل گیری کانون بزرگ شیعه در قم گفت: حضور ایشان در قم، همچنین موجب گسترش فرهنگ زیارت در اسلام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام «محمدسعید نجاتی» گفت: وجود این بانوی بزرگوار برای قم منشأ برکات مادی دنیایی و ظاهری و همچنین برکات معنوی فراوانی بود.

پژوهشگر تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در ادامه تصریح کرد: در حقیقت حضور ایشان در قم باعث شد کانون شیعی گسترش و تحول چشم گیری پیدا کند و فرهنگ زیارت نیز از قرن سوم به بعد رونق بیشتری بگیرد و امام زادگان زیادی نیز بعد از ایشان به ایران و قم آمدند که آنها نیز خود ملجأ و مأوای مردم شدند.

وی با اشاره به نقش حضرت معصومه(س) در پایدار کردن ریشه های تشیع در ایران خاطرنشان کرد: ایشان موجب تأسیس مرکزی بزرگ برای رشد شیعه در ایران شدند که تشیع و انقلاب اسلامی امروز ما نیز وام دار همان کار بزرگ این بانوی کرامت محسوب می‌شود.

حجت الاسلام نجاتی با اشاره به توصیه چهار امام برای زیارت حضرت معصومه(س) و بیان ثواب بهشت برای زوار آن حضرت خاطرنشان کرد: همین توصیه های اهل بیت(ع) موجب شد تا اقبال عمومی به ویژه از سوی علمای بزرگ به قم جلب شود و قم بعد از نجف تبدیل به یک کانون و مرکز بزرگ علمی نیز بشود.

وی قم را نقطه مرکزی تشیع در جهان دانست و گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) بی شک پناهگاه علما و بزرگان و تکیه گاهی مستحکم برای حوزه های علمیه محسوب می شوند، همچنانکه بزرگانی از جمله مرحوم ملاصدرا وقتی در سخت ترین مسائل فلسفه به مشکل می افتادند با دست توسل به دامن آن حضرت پاسخ سؤالات خود را می یافتند.

مدیر گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت اضافه کرد: در میان علمای بزرگ نیز معروف ترین شخصیتی که هیچگاه از در این خاندان جدا نشد، مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی است که یک عمر خود را ریزه خوار حرم حضرت معصومه(س) می دانست و به نیابت از قبر گمگشته حضرت زهرا(س) به زیارت بانوی کرامت می رفتند.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو ابراز داشت: امام خمینی(ره) و علمای حوزه علمیه نیز با تکیه به عنایات این بانوی بزرگوار توانستند کارهای بزرگی انجام بدهند، امروز نیز قم و حوزه های علمیه به برکت وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) همچون گذشته و بلکه بهتر از آن می‌تواند در نشر علوم اسلامی درخشیده و از برکات معنوی ایشان نهایت استفاده را ببرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز