رازجویان: دولت با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب، زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده است

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۱۲:۲۷:۵۰
کد خبر: ۱۰۷۰۰۵۹
رازجویان: دولت با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب، زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده است
معاون عمرانی استاندار گفت: دولت با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب، زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مازندران؛ مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در همایش روز ملی روستا ضمن تبریک روز روستا و عشایر و با ارج نهادن به روستاییان و عشایر محترم گفت: دولت با امکانات خوب و زیرساخت‌های مناسبی که در روستاها فراهم کرده موجبات مهاجرت معکوس را مهیا کرده و این مهاجرت معکوس، رونق را به روستاهای ما ارزانی داشت.

او گفت: نیروهای کار و تحصیل‌کرده با کسب علم و تجربه به روستاها برگشتند و در بخش تولید محصولات کشاورزی و دامداری، برنج، مرکبات، ماهی، گل‌های زینتی و دارویی، رتبه اول یا دوم را در کشور داریم.

رازجویان، استان مازندران را دارای بیش‌ترین ظرفیت سکونت نسبت به استان‌های دیگر خواند و گفت: ابتدایی‌ترین پایگاه سکونت در استان ما، همین روستاها بود.

او توجه به روستاها در بخش آموزش و فرهنگ‌سازی را خوب و مناسب دانست و اظهار داشت یکی از نتایجش، آمار پایین مبتلایان به کرونا در روستاهاست.

او افزود: باعث خوشحالی است به درجه‌ای رسیدیم که فرهنگ زندگی در روستا، هم‌تراز شهرنشینان است و هیچ تبعیضی وجود ندارد.

معاون عمرانی استاندار در ادامه گفت: قبل از انقلاب، جاده‌های روستایی، خاکی و صعب‌العبور بود اما در حال حاضر همه‌ی روستاهای بالای بیست خانوار دارای راه مناسب هستند، از شبکه انتقال آب بهداشتی برخوردارند، شبکه انتقال توزیع برق دارند، ضریب نفوذ بسیار بالایی در اینترنت و تلفن همراه دارند و از نعمت گاز برخوردارند.

او ‌تأکید کرد: باید توجه کنیم که روستاهای ما فقط منابع تولید محصولات کشاورزی و دامی نیستند، فرهنگ و سنت و آداب روستاهای ما زبانزد است.

رازجویان قدمت سکونت در روستاهای مازندران را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: برخی از روستاهای ما از نظر قدمت تاریخی در مقوله گردش‌گری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

او همچنین گفت: استان ما دارای بیشترین تعداد آب‌بندان در سطح کشور است که در روستاهای ما وجود دارد و با اقدامات صورت گرفته علاوه بر ذخیره‌ی آب، در بحث گردش‌گری و تفریحی و پرورش و تولید صنایع شیلاتی و پروتئینی و زمین‌های کشاورزی موجب رونق روستا می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش استقبال مردم از بوم‌گردی را بسیار خوب خواند و اظهار داشت: توجه به بوم‌گردی، توجه به آداب و سنن ما و زندگی روستایی است.

او زادگاه خیلی از بزرگان و شعرا و فلاسفه و سیاسیون و حتی مراجع تقلید را روستا خواند و آن را نشانه‌ سخت‌کوشی و دقت‌نظر و کسب مهارت‌های بیش‌تر در روستاها نسبت به شهرها دانست.

رازجویان در پایان، روستاییان را در بحث زندگی اجتماعی و باهم بودن، سرآمد دانست و گفت: زندگی ماشینی، مراودات مردم و همسایه‌ها را در شهر بسیار کم‌کرده اما خوشبختانه در روستاها، زندگی بسیار صمیمی و اجتماعی حاکم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز