به منظور بازدید از برخی مناطق تحت حفاظت محیط‌ زیست سمنان اتفاق افتاد؛

حضور سرزده رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در استان سمنان

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۹:۳۸:۳۰
کد خبر: ۱۰۷۶۱۵۳
حضور سرزده رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در استان سمنان
عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منظور بازدید از برخی مناطق تحت حفاظت محیط‌ زیست سمنان، روز چهارشنبه به صورت سر زده وارد این استان شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: براساس آمار ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منظور بازدید از برخی مناطق به استان سمنان سفر کرد.

امیر عبدوس ابراز داشت: حدود ۳۰ درصد از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه‌های خاص مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در استان سمنان زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع  و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

عبدوس تصریح کرد: چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود، جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره توران از سال ۱۳۵۵ به نام منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش توران تحت حفاظت قرار دارد و در سال ۱۳۸۱ قسمتی از این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت . همچنین برابر تصویب و تایید دبیرخانه برنامه انسان و کره مسکون سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۷۶ میلادی در شمار یکی از ۱۲ منطقه ذخیره گاه بیوسفر ایران قرار گرفته است.

پارک ملی کویر در سال ۱۳۵۷ تمامی آن به پارک ملی ارتقاء یافت و در سال ۱۳۶۱ منطقه به دو قسمت تفکیک شد، بخش جنوبی و جنوب شرقی با مساحت۴۴۲ هزار هکتار  به عنوان پارک ملی باقیمانده و بقیه آن مجددا به منطقه حفاظت شده تقلیل سطح یافت .

مجموعه پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر در سال ۱۳۵۴ به دبیر خانه یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره معرفی و در مجامع بین المللی نیز ثبت شد  و در زمان حاضر دارای طرح جامع و تفضیلی مدیریت می باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز