اختتامیه نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی برگزار شد

پیکره تراشی مفاخر در شهر افتخار

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۳:۱۲:۱۱
کد خبر: ۹۳۰۵۱۲
پیکره تراشی مفاخر در شهر افتخار
دبیر برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی گفت: با توجه به اینکه خراسان پیشینه فرهنگی غنی دارد و شخصیت های برجسته زیادی را به فرهنگ وهنر ایرانی تقدیم کرده است سعی کردیم از چهره های فاخر در عرصه شهدا ، هنر و اجتماعی نماینده داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، صدری یوسفی دبیر برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی در اختتامیه این جشنواره در جمع هنرمندان و مسئولین شهری افزود: نخستین سمپوزیوم به پایان می رسد اما بعد از این فرآیند بخش مهمی از جمله ادامه تولید آثار ، نصب و جانمایی اثر هنرمندان و همچنین استفاده مردم از این آثار پیش روی ماست.

وی ادامه داد:  در شورای سیاست گذاری و همچنین در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری حرکت این کار فرهنگی آغاز شد و سرانجام فراخوان نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی در مشهد ۲۷ مهرماه سال جاری منتشر شد.

دبیر برگزاری نخستین سمپوزیوم با بیان چگونگی داوری و انتخاب اساتید هنرمند مطرح کرد: ۴۰ رزومه از هنرمندان مختلف کشور به دست دبیرخانه رسید ۱۲ هنرمند از استان خراسان رضوی و ۸ هنرمند از سایر استان های دیگر به این رویداد فرهنگی در مشهد دعوت شدند.

یوسفی در ادامه با اشاره به وجود چهره های فاخر در خراسان گفت: مهمترین چالش پیش روی ما  با توجه به جایگاه بالای پیشینه  خراسان  در برگزاری این سمپوزیوم انتخاب چهره های برجسته بود که در نهایت ۲۰ چهره ماندگار در حوزه های مختلف انتخاب شدند.

وی با تاکید بر واژه نخست برای این رویداد هنری که اولین بار در مشهد اتفاق می افتد خاطر نشان کرد: تاکید بر نخست به این منظور است که همچنان بتوانیم این فعالییت های هنری را ادامه دهیم.

دبیر برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه سازی همچنین در ادامه تصریح کرد: بعد از گذشت ۹ روز از برگزاری سمپوزیوم همه واقف هستیم که وضعییت هنرهای تجسمی از جمله مجسمه سازی تغییر کرده و سطح سلیقه ها و نگاه مخاطبین به حوزه شهری با توجه به تلاش های این چند روز هنرمندان ارتقا پیدا کرده و امروز مخاطبین چند روز پیش از برگزاری این رویداد نیستیم و انتظار سطح بالاتری داریم.

یوسفی ضمن قدردانی از شورای پنجم گفت: واقعییت این است که وقتی طرحی با موضوع هنرهای شهری برای مدیریت شورای شهر ارسال می شود همیشه پشتیبان هستند و این برای ما بسیار ارزشمند است .

وی ادامه داد: سالن چهار سوق کوهسنگی در این ۱۰ روز میزبان داشته های هنرمندان مجسمه ساز بوده است و این اتفاق خوبی برای شهر مشهد است زیرا ما ظرفییت های خوبی در این حوزه داریم.

دبیر برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی همچنین با اشاره به حضور هنرمندان برجسته مجسمه ساز در مشهد اظهار داشت : این رویداد فرهنگی فرصت بسیار خوبی بود تا در کنار این اساتید بتوانیم هنر مجسمه سازی شهر را ارتقا دهیم و بتوانیم داشته هایمان را تبادل کنیم .

وی در پایان ضمن قدردانی از حضور رسانه ها در پوشش خبری این رویداد فرهنگی بیان کرد: از رسانه ها برای اینکه باعث رسیدن صدای سمپوزیوم به گوش مردم شدند بسیار سپاس گزارم و امیدوارم با این اتفاق دین خود را به افراد شاخص شهر ، شهدا ، چهره های هنری خراسان رضوی ادا کرده باشیم.

مطرح کردن چهره های فاخر باعث تقویت هویت شهری می شود

 در ادامه این مراسم سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: برگزاری همایش های هنری و ساخت تندیس چهره های ماندگار یکی از راه های ترویج هویت شهری است.

محسن مصحفی  افزود: با فرا رسیدن روز پایانی این همایش هنری ، همه دست اندرکاران ، هنرمندان و... از برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی راضی هستند.

وی در خصوص اهمییت برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تصریح کرد: ورود مدرنیته در شهرهای بزرگ باعث چالش در هویت شهری شده است و خصلت شهرهای مدرن این است که چه خوب و یا چه بد از پیشینه فرهنگی خود دور افتاده اند و این جدا شدن از هویت مسائل زیادی برای شهروندان به وجود آورده است و برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی از جمله ساخت تندیس مفاخر بزرگ کشور راهی برای آگاهی مردم به مسائل فرهنگی است .

سرپرست معاونت اجتماعی ، فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: برای شهرداری تقویت فرهنگ شهری و هویت بسیار جدی است و برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی کمک می کند تا در روزگار وجود امواج رسانه و فضای مجازی هویت شهری حفظ شود.

مصحفی در ادامه  گفت: علاقه مندان زیادی از این سمپوزیوم بازدید کردند و توانستند سیر تکاملی اثر هنری را از نزدیک ببینند و این نکته از جهت اینکه شهروندان با اثر خلق شده بعد از نصب مجسمه در خیابان های سطح شهر روبه رو نمی شوند و در واقع پروسه کار را از نزدیک می بینند دارای اهمییت است‌ زیرا این اتفاق باعث تقویت حس تعلق می شود.

وی همچنین بیان کرد:  ویژگی های دیگر سمپوزیوم مجسمه سازی این بود که همگی ما توانستیم دین خود را به مفاخر شهر و شهدا ادا کنیم.

مصحفی با اشاره به اینکه شناخت مفاخر فرهنگی در تفکر نسل جوان موثر است اظهار داشت: با توجه به شکاف نسل ها ، داشته های فرهنگی به خوبی به جوانان منتقل نمی شود و تجلیل از مفاخر شهر باعث می شود تاریخ گذشته ایران را برای نسل آینده روایت کنیم .

وی با تاکید بر اینکه تجلیل از چهره های ماندگار تکریم از گذشته و همچنین فرهنگ غنی این مرز وبوم است افزود: هر شخصی که برای فرهنگ و هنر و همچنین پاسداری از مرزها کاری انجام داده است خود را مکلف می دانیم در راستای بزرگداشت آن فرد عملی انجام دهیم.

سرپرست اجتماعی ، فرهنگی شهرداری مشهد در پایان بیان کرد: یکی دیگر از وظایف شهرداری زیبا سازی شهری برای شهروندان است وبا توجه به حضور میلیونی زائرین در مشهد برای مدیریت شهری ، پرداختن به چیدمان و زیبایی شهری تکلیف مهمی است که امیدواریم با قرار گرفتن تندیس هنرمندان در سطح معابر زیبایی شهرمان دوبرابر شود.

در پایان این مراسم از ۲۰ هنرمند مجسمه ساز تقدیر به عمل آمد.

گزارشگر : نگار طاهونچی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز