یک کارشناس ارز:

۴۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید برگردد/ بازگشت ارز بسته به پیگیری بانک مرکزی و پشتیبانی قوه قضائیه است

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۰۵:۴۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۲۴۳۹۸
۴۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید برگردد/ بازگشت ارز بسته به پیگیری بانک مرکزی و پشتیبانی قوه قضائیه است
کارشناس ارز گفت: در حال حاضر رقمی حدود 45 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می‌تواند به کشور برگردد، اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات مربوط به ارز موردنیاز برای واردات تا اندازه زیادی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، گفته می‌شود رقمی حدود 45 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می‌تواند به کشور برگردد، بازگشت این رقم می‌تواند ارز مورد نیاز واردات کشور را تامین کند، البته به شرط همراهی اتاق بازرگانی.

پیمان سیدعلی، کارشناس ارز، در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: پیشینه الزام برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به سال 1305 و بیش از 9 دهه پیش برمی‌گردد. در طول این 9 دهه این الزام چندین بار قطع و وصل شده است البته همواره به هنگام کمبود ارز تشدید، می‌شده است.  

او افزود: امروز هم چون ارز حاصل از منابع نفتی کم شده نیاز به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این شرایط نهادی که باید بیشترین همکاری را با بانک مرکزی داشته باشد اتاق بازرگانی است تا این ارز به داخل سیستم برگردد.

او ادامه داد: در همین حال چون کشور با کمبود ارز رو‌به‌رو است صادرکنندگان ترجیح می‌دهند این ارز را هر چه دیرتر به سیستم به ارائه کنند.

سیدعلی در پاسخ به این که اصطحکاک اتاق بازرگانی چگونه می‌تواند تسهیل شود، گفت: تسهیل این امر بستگی دارد که بانک مرکزی تا چه اندازه پیگیر باشد و قوه قضائیه تا کجا از این امر پشتیبانی کند. در حال حاضر رقمی حدود 45 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می‌تواند به کشور برگردد، اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات مربوط به ارز موردنیاز برای واردات تا اندازه زیادی کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: 70درصد صادرات غیرنفتی ما نیمه دولتی است و ارز آن برمی‌گردد این صادرات اقلامی مانند مواد پتروشیمی، فلزات و... را در برمی‌گیرد. 30درصد باقی مانده هم شامل پسته، زعفران، اقلام کشاورزی و اقلام صنعتی خرد است که به عراق و افغانستان می‌رود.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: در این زمینه نیاز به همکاری اتاق بازرگانی است و اگر اتاق بازرگانی همکاری لازم را صورت ندهد، تخلف صورت گرفته است چون بالاخره مقررات ارزی کشور باید رعایت شود، با این حال امیدواریم بازگشت ارز در آرامش صورت بگیرد، در غیر این صورت گریزی از دخالت قوه قضائیه نیست. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز