در بازار ارز چه می‌گذرد؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۵:۳۱:۰۲
کد خبر: ۱۰۳۵۰۴۵
در بازار ارز چه می‌گذرد؟
بازار ارز در روزهای گذشته با توقف جریان صعودی روبه‌رو شده و این مساله در پی اخباری که از سوی بانک مرکزی برای کنترل بازار در راستای کنترل بازار منتشر می‌شود، رخ داده است اما آیا بازار توان کنترل این قیمت را دارد؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، میثم رادپور، کارشناس بازار ارز، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: مساله‌ای که بازار ارز در ماه‌های گذشته نشان داده، این است که تقاضا برای بخش تجاری در حدی نیست که بازار نتواند آن را تامین کند و تقاضایی که بازار را تحت فشار قرار داده، ناشی از جریان سریع نقدینگی است.

او ادامه داد: عدد نقدینگی در کشور در حدی نیست که بتواند این نرخ از ارز را تحمل کند. به این معنی که عدد نقدینگی موجود در کشور نمی‌تواند خریدار این نرخ از ارز باشد و در این مقطع باید به فروشنده تبدیل شود.

رادپور گفت: اما مساله‌ای که از تحلیل‌های اقتصادی به دور مانده، این است که سرعت جریان نقدینگی و انجام معاملات مختلف در کشور بسیار افزایش یافته است. این جریان می‌تواند با سرعتی قابل توجه بازارها را ملتهب کند؛ چرا که دارندگان سرمایه، از بازاری به بازار دیگر حرکت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: این جریان به این صورت اتفاق می‌افتد که دارای سرمایه برای مثال از بازار ارز به بازار بورس می‌رود و پس از کسب سود بار دیگر به بازار ارز باز می‌گردد چنین جریانی می‌تواند در زمانی کوتاه نقدینگی را ملتهب کند.

به گفته او مساله دیگری که ممکن است بازار را در مقاطع کوتاه مدت دچار شوک کند این است که صادرکنندگان برای آرودن ارز خود تحت تهدید قرار گرفته‌اند و این موضوع برای برخی از آنها که می‌خواهند جلوی این جریمه‌ها را بگیرند، ممکن است محرکی برای خرید ارز باشد. به این صورتی که صادرکننده ارز را از بازار آزاد خریداری کند و در اختیار نیما با ضرر قرار دهد تا زمانی که ارز خود را به کشور آورده و آن را در بازار آزاد به فروش برساند. این جریان در بلندمدت تاثیر خاصی بر بازار ندارد، اما در کوتاه‌مدت می‌تواند فشار تقاضا را افزایش دهد.

رادپور ادامه داد: در همه مواقعی که سیاست‌های تنبیهی اجرا می‌شوند، پیامدهایی خارج از تصور نیز دارند و در این باره نیز زمانی که تصور به افزایش عرضه در بازار است، امکان رشد تقاضا وجود دارد.

این کارشناس بازار ارز با اشاره به این که مشکلات تجاری و کاهش درآمدهای نفتی به شدت بازار را تحت فشار قرار داده است، گفت: با وجود همه این مشکلات از آنجایی که بیماری کرونا تجارت کل جهان را تحت تاثیر قرار داده، برآورد می‌شود که بازار ارز کشور توانایی تامین تقاضای تجار را داشته باشد.

رادپور افزود: از این رو دولت باید برای کنترل بازار جریان جابه‌جایی نقدینگی را کنترل کند که این امر از آنجایی که همه دارندگان سرمایه از خرد تا کلان، نگران کاهش ارزش پول ملی هستند، امری دشوار است.٢/٥ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز