در سال جهش تولید اتفاق افتاد؛

گذر ظرفیت روزانه تولید گاز از مرز یک میلیارد متر مکعب

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۶:۴۳:۰۴
کد خبر: ۱۰۳۷۳۴۷
گذر ظرفیت روزانه تولید گاز از مرز یک میلیارد متر مکعب
آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، به سال «جهش تولید» نام گذاری شده است، به همت مدیران و کارکنان جهادگر صنعت گاز در شرایط تحریم ظالمانه دشمنان، ضمن ثبت جهش 2.2 درصدی تولید گاز در سه ماه نخست امسال، ظرفیت پالایش گاز کشور هم از مرز یک میلیارد مترمکعب در روز عبور کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین تامین کنندگان انرژی کشور، هم در خانه‌های مردم و هم به عنوان خوراک نیروگاه‌ها شناخته می‌شود و این موضوع حاکی از ضرورت‌ توسعه و افزایش تولید گاز در کشور است.

از این رو آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، به سال «جهش تولید» نام گذاری شده است، به همت مدیران و کارکنان جهادگر صنعت گاز در شرایط تحریم ظالمانه دشمنان، ضمن ثبت جهش 2.2 درصدی تولید گاز در سه ماه نخست امسال، ظرفیت پالایش گاز کشور هم از مرز یک میلیارد مترمکعب در روز عبور کرد.

علاوه بر این در حال حاضر، ظرفیت فرآورش گاز در پالایشگاه‌‌های کشور به حدود یک میلیارد و 30 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

همچنین در سه ماه نخست امسال، حجم تولید تجمعی گاز کشور با وجود آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها افزایش داشته و تولید تجمعی گاز در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، جهشی 2.2 درصدی را تجربه می‌کند.

در این راستا، با برنامه‌ریزی هدفمند در کنار تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، نیاز صنایع، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و بازارهای صادراتی به گاز تامین شده و کوچکترین اختلالی در فرآیند تامین و توزیع گاز با وجود تعمیرات پالایشگاه‌ها وجود ندارد.

همچنین در شرایط فعلی معادل 100 میلیون مترمکعب ظرفیت پالایشی بیشتر در پالایشگاه‌های کشور وجود دارد و در صورت تامین و ارسال خوراک گاز از بالادستی، امکان فرآورش بیشتر گاز وجود دارد و به منظور اندازه گیری کمی و کیفی گاز، تجهیزات پیشرفته‌ای در پالایشگاه‌های کشور نصب شده و هرگونه گازی که از پالایشگاه‌ها به مبادی مصرف ارسال می‌شود، با هماهنگی معاونت و مدیریت‌های ذیربط وزارت نفت، از نظر کمی و کیفی محاسبه و مورد پایش قرار می‌گیرد.

علاوه بر این در پالایشگاه ها سبد متنوعی از انواع محصولات ارزشمند گازی شامل اتان، پروپان، بوتان، میعانات گازی و گوگرد تولید و عرضه می‌شود و در شرکت ملی گاز ایران برای هر محصول، یک بازه مجاز استانداردی وجود دارد و استانداردهای گاز یکی از سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای موجود در جهان است.

از این رو در هفت ماه نخست سال برای 18 پالایشگاهی که در حال حاضر، عملیاتی هستند، یک برنامه فشرده‌ تعمیرات اساسی تعریف و اجرا می‌شود و در این مدت، همه بازدیدهای دوره‌ای برای اطمینان از عملکرد دستگاه‌ها با توجه به مسایل ایمنی صنعت گاز که لزوم آن به شدت توصیه می‌شود، انجام شده، ضمن آن که تعمیرات لازم هم در همین دوره انجام می‌شود.

ضمن این که با توجه به تمهیدات و ارزیابی‌های ریسکی که برای تجهیزات انجام و روش‌هایی که برای این کار انتخاب شده و انجام بازرسی‌های فنی با بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا و شرایط جدید، این میزان طی این سال‌ها و در حین عملیات، مدام بهبود یافته و هم اکنون توانسته‌ایم کمترین زمان ممکن را به آن تخصیص دهیم تا بتوانیم، بیشترین میزان تولید را داشته باشیم.

در نتیجه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در سال 1400 تعداد پالایشگاه های گاز کشور از 18 پالایشگاه موجود به 19 پالایشگاه افزایش یابد.

مجموع این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که صنعت گاز کشور همچنان با وجود تحریم‌ها و موانع بسیار، روبه جلو حرکت می‌کند و میل بسیاری به پیشرفت دارد که نتیجه آن چیزی نیست جز محرومیت‌زدایی، رفاه‌آفرینی و بهبود وضعیت تامین انرژی  برای مردم کشور.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز