ظرفیت‌های بازار سرمایه در دوران سخت کشور؛

رشد بورس برای مردم و دولت مفید است/ رشد بیش از ۱۰۰ درصدی شاخص از ابتدای سال

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۴۴۲
رشد بورس برای مردم و دولت مفید است/ رشد بیش از ۱۰۰ درصدی شاخص از ابتدای سال
بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی کشور است و با وجود حجم بالای این بازار و شفافیت آن، می‌تواند بستری برای سرمایه‌گذاری مردمی و همچنین آزادسازی سرمایه‌های راکد باشد.

به گزارش برنا، در ماه های اخیر بازار بورس به عنوان یکی از خبرساز ترین نهادهای کشور بوده است، چرا که از ابتدای سال 99، این بازار با تکیه بر حمایت دولت به عنوان یکی از اصلی ترین جایگاه های سرمایه گذاری شناخته شد.

از این رو سرمایه های سرگردان و راکد بسیاری در این سال وارد بازار سرمایه شدند و این موضوع موجب شد که در ماه های ابتدایی سال شاهد رشد چشمگیر این بازار باشیم.

شاخص کل بورس که در ابتدای سال در حوالی عدد 500 هزار واحدی نوسان می کرد، با رشد ورود نقدینگی به اعداد بالای 2 میلیون واحد نیز رسید و با این وجود پس از آغاز فروش سهام عدالت تا حدودی عرضه ها در بازار افزایش یافت و این مساله موجب شد که بازار با یک اصلاح عمیق همراه شود.

اکنون که در روزهای تقریبا آرام این اصلاح به سر می بریم، شاهد آن هستیم که همچنان شاخص در بالای سطح 1.2 میلیونی به سر می برد و این مساله نشان دهنده رشد بیش از 100 درصدی شاخص از ابتدای سال است.

این رشد بدون شک موجب شده است که سرمایه گذاران بلند مدت که از سال های پیش در بازار فعالیت داشتند با سودهای قابل توجهی نیز همراه شوند.

اما در این میان اشخاصی نیز که در قله خرید کرده بودند، در جریان این اصلاح چشمگیر شاخص ممکن است متضرر شده باشند.

در این میان باید به یاد داشت که نوسان بخشی از ذات بازار است و در صورتی که نوسانی وجود نداشته باشد، از سود نیز خبری نخواهد بود.

با این وجود برخی بر این باورند که دولت باید در راستای متوقف ساختن جریان اصلاحی اقداماتی را به انجام برساند. این در حالی است که بارها وزیر مور اقتصاد و دارایی به این مساله اشاره کرده است که دولت نمی تواند به صورت مستقیم اقدامی را در بورس به انجام برساند.

با این حال بارها شاهد بودیم که دولت در راستای کمک به سرمایه گذاران اموری را که ممکن بود مانع از ورود سرمایه و عاملی برای خروج سرمایه باشند را تغییر داد تا بازار همچنان با ثبات همراه شود.

اما در این میان همیشه باید به یاد داشت که بازار بورس، بازاری شفاف است و هر گونه دستکاری در آن چه در راستای رشد و چه در راستای نزول، خلاف ذات بورس خواهد بود.

بر این اساس می توان دریافت که بازار برای سهامدارانی که صبور باشند و دارایی های خود را به سادگی در معرض خرید و فروش قرار ندهند، سودآور بوده و خواهد بود.

در این میان بدون شک برخی نیز نسبت به ایجاد خبرسازی هایی علیه روند بازار اقدام می کنند که سرمایه گذاران نباید به آن ها توجه کنند.

در نتیجه قابل درک است که بازار همچنان روند خود را در پی خواهد گرفت و با توجه به ظرفیت هایی که دارد، بدون شک روند صعودی باز هم شروع خواهد شد؛ چرا که بازار بورس نه تنها هم اکنون از نظر بنیادین مستعد صعود است، بلکه به نظر می رسد که اصلاح بازار نیز روزهای پایانی خود را به سر می برد و ثبات در بازه های کنونی می تواند حاکی از این موضوع باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز