گزارش برنا از بودجه ۱۴۰۰ در تامین مسکن + جدول

خداحافظی با بی خانمانی!

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۸۳۲
خداحافظی با بی خانمانی!
پایان بی خانمانی! وضعیت مسکن یکی از چالشهایی است که همه دولتها با آن درگیر هستند چنانکه در ابتدا وعده رفع آن را می دهند اما در پایان عمر دولتها این مشکل برقرار است.

 نیابد فراموش کرد که سیاست‌گذاری در بخش مسکن بدون شک سایر بخش‌های اقتصاد را نیز درگیر می‌کند. تحریم ها، مطالبات دولت و هزاران چالش اقتصادی سبب نشد که دولت به بخش مسکن بی توجه باشد و مسیر تامین مسکن را ادامه داد.  دولت احمدی نژاد درصدد آن بود که القا کند به با طرح های زودبازده درصدد رفع مشکل مسکن است که مسکن مهر از جمله آن طرح ها بود اما در نظر گرفتن مکانهای نامناسب که عاری از امکانات لازم برای زندگی ساده بود، نتوانست مشکلات مسکن را بصورت کامل حل کند و تنها یک دستاورد برای تاکید بر موفق بودن عملکردها بود. دولت روحانی ساخت و تحویل مسکن مهر را متوقف نکرد بلکه به اصلاح اشکالات این طرح پرداخت چنانکه حسن روحانی درباره مصائب باقی مانده از طرح مسکن مهر و چگونگی جبران آن در دولتهای یازدهم و دوازدهم گفت:« حدود 70 هزار واحد این طرح متقاضی ندارد، تعدادی نیز دارای مشکلات حقوقی هستند که باید در دادگاه‌ها رسیدگی شود.باقیمانده  این طرح در مراحل مختلف ساختمانی بود و بار عظیمی علاوه بر وزارت مسکن، بر دوش وزارتخانه های نیرو و نفت و شهرداری‌ها و دستگاه‌های دیگر بود برای اینکه بتوانند به آنجا جاده و لوله‌کشی آب، برق و گاز را برسانند. یک چیز نیمه‌تمام ساخته شده بود و کار بسیار عظیمی در این زمینه هم در دولت یازدهم هم در دولت دوازدهم انجام گرفت.»

 

طرح دولت روحانی برای جبران طرح احمدی نژاد

دولت روحانی اقدام به ارایه طرح دیگری برای تامین مسکن کرد که«مسکن ملی» نام داشت.  در طرح «اقدام ملی برای مسکن» علاوه بر تکمیل ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر مسکن مهر و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کل، دولت دوازدهم، معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن احداث خواهد کرد. در واقع خود طرح، ساخت ۶۰۰ هزار واحد است.۲۰۰ هزار واحد روستایی که بزرگترین طرح ساخت مسکن روستایی محسوب می‌شود و همچنین ۴۰۰ هزار واحد شهری. مسکن ملی اشکالات مسکن مهر را ندارد به عنوان نمونه در این طرح دیگر ساختمانها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه ساخته نخواهد شد. تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد بود. طرح ملی مسکن با هدف خانه دار کردن ۶ دهک جامعه طراحی و در حال عملیاتی شدن است. تولید مسکن برای دهک‌های یک و دو که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این رابطه وزارت راه به میزان گسترده زمین ارائه کرده است اما ساخت مسکن نیازمند بودجه است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این سوال مطرح است که دولت در آخرین سال فعالیتش چه پیش بینی برای تامین بودجه ساخت وتکمیل واحدهای وعده داده شده دارد.

 

واحدهای مسکن تکمیل شده از 1392تا1398

از نیمه دوم سال 1392 تا پایان سال 1398 بیش از 468 هزار واحد مسکن روستایی تکمیل و مورد بهره برداری واقع شده است. از نیمه دوم سال 1392 تا پایان سال 1398 بیش از 1،234،000 واحد مسکن مهر در شهرهای جدید و مناطی جدید از توسعه شهر ها شده بودند تکمیل و مورد بهره برداری واقع شده است که با مشکل در تامین خدمات زیربنایی ( آب و برق و فاضلاب) مواجه بوده و دولت مکلف به تامین آنها بوده اقدام شده است.

وضعیت شاخص عملکرد

سال

  1392

  1398

1399

   1400

 مقدار رشد

 درصد رشد

واحد مسکن مهر (هزار واحد)

   690     

  1924   

 

 2040

 

 

 2200 

 

1510

218%

مسکن روستایی (هزار واحد)

  1292

  1760

 1835

 1875

     583

     45%

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه های ساخت مسکن در 1400

برنامه های تدوین شده دولت برای سال 1400 هم چنین است» طی سال های 1399 و 1400 مقرر است بیش از 276 هزار واحد مسکن مهر نیز تکمیل و بهره برداری و این طرح خاتمه می یابد. طی سال های 1399 و 1400 مقرر است بیش از 40 هزار واحد مسکن روستایی تکمیل و بهره‌برداری گردد. با تامین اعتبار به میزان 1050 میلیارد تومان از محل تبصره 14 قوانین بودجه سنواتی تا پایان سال 1400، تکمیل و بهره برداری 91 هزار واحد مسکن برای مناطق محروم و مناطق روستائی درجنوب استان کرمان، کردستان، لرستان و ... برنامه ریزی شده که 36 هزار واحد آن تا پایان سال 1399 و 55 هزار واحد آن تا پایان سال 1400 صورت خواهد پذیرفت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز