وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تامین زمین برای احداث ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی

۱۴۰۰/۰۹/۱۹ - ۱۰:۰۰:۳۹
کد خبر: ۱۲۷۲۰۴۳
وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای احداث یک شهر جدید در اطراف خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش برنا، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان، با حضور در بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه افلاک، با بیان اینکه مسکن خواسته و نیاز اساسی مردم است، گفت: ایجاد مسکن از ابتدا برنامه محوری دولت سیزدهم بوده است. امروزه یکی از دغدغه‌های مهم مردم بحث سرپناه است. در خیلی از شهرها بیش از ۵۰ درصد هزینه سبد خانوار را مسکن تشکیل می‌دهد. مجلس نیز یک قانون به عنوان جهش تولید مسکن تصویب کرده است که قانون بسیار خوبی است و مهرماه ابلاغ شد.

قاسمی ادامه داد: بر اساس برنامه دولت و قانون جهش تولید مسکن قرار شده است که ۴ میلیون مسکن ظرف ۴ سال ساخته شود. امروز کمتر از ۳ ماه است که این قانون به دولت ابلاغ شده، و پیش‌نیازهایی از جمله زیرساخت‌های نرم‌افزاری، تعیین زمین و تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل داشت که به سرعت انجام شد. اکنون در کشور بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه سمن ثبت نام کرده‌اند و  این در حالی است که در بسیاری از شهرها هنوز به علت کمبود زمین ثبت نام آغاز نشده است. این مساله نشان می‌دهد که حجم تقاضا زیاد خواهد شد و وظیفه ما بسیار سنگین است.

وی افزود: اکنون زمین برای احداث ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده و برنامه ما این است که تا پایان سال زمین مور نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی تعیین تکلیف شود. به همین منظور بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و اکنون ۹۰۰ شهر در این بانک تعیین تکلیف شده و دارایی های وزارت راه و شهرسازی در این شهرها مشخص شده است. این مساله مهم است، چراکه در طرح نهضت ملی مسکن زمین مجانی است و این فرصت بسیار خوبی برای مردم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون احداث حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است، گفت: اگر بخواهیم به برنامه برسیم باید در سال اول احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم. در  همه استان ها این آمادگی وجود دارد و در بسیاری از استان‌ها زمین تامین شده است. با بسیاری از دستگاه‌های اجرایی که زمین در اختیار دارند، مثل بنیاد مستضعفان نیز توافق شده در بسیاری از شهرها کار احداث واحدهای مسکونی آغاز شده است.

وی ادامه داد: در استان لرستان بر اساس آمار جمعیتی استان باید ظرف ۴ سال حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. البته این به معنی نیست که سقف احداث واحدها حتما ۸۰ هزار واحد خواهد بود، چراکه نهضت ملی متقاضی محور است. در هر صورت بنا است که در مرحله اول احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی آغاز شود.

قاسمی افزود: فردا احداث ۷ هزار واحد مسکونی در استان لرستان شروع خواهد شد. البته ۷ هزار واحد تا نسبت به ۴۰ هزار واحد برنامه ریزی شده کم است. یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد بحث زمین است، چراکه به دلیلی توپوگرافی استان محدودیت‌هایی در تعداد زمین‌های دولتی وجود دارد. برای رفع مساله اولا زمین‌های مربوط به راه و شهرسازی درون شهرها تغییر کاربری پیدا کرده و زمین‌های در جوار شهرها نیز به حریم شهر الحاق خواهد شد. اولویت دوم نیز این است که زمین‌های دولتی که متعلق به سایر دستگاه‌ها است مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین زمین‌های متعلق به وزارت راه و شهرسازی که پیشتر واگذار شده اما ساخت‌وسازی در آن‌ها انجام نشده پس گرفته شده و به این طرح اختصاص پیدا خواهد کرد. 

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه در مرکز استان محدودیت‌هایی برای تامین زمین وجود دارد، گفت: به این نتیجه رسیدیم که توسعه خرم آباد با توجه به زمین‌های موجود مشکل مسکن را حل نمی کند، بنابراین تصمیم گرفتیم که شهر جدیدی را در نزدیکی خرم‌آباد احداث کنیم. اکنون نزدیک به ۴۰ شهر جدید در کشور ساخته شده یا در حال ساخت است. تعدادی شهر جدید نیز در طرح نهضت ملی مسکن ایجاد خواهد شد. خرم آباد نیز به یک شهر جدید نیاز دارد که تصمیم بر آن شد که مطالعات احداث این شهر انجام شود.

وی افزود: طبق آخرین آمار در استان لرستان ۹۳ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. البته در پالایش‌ها بخشی از این افراد، به عنوان مثال کسانی که صاحب خانه هستند، از طرح حذف خواهند شد. نهضت ملی مسکن برای خانه دار کردن طبقات پایین به خصوص جوانان طراحی شده است. البته تمهیداتی نیز پیش‌بینی شده که کسانی که خود توانایی ساخت مسکن دارند در این طرح از تسهیلات بانکی استفاده کنند. از مردم می‌خواهم که در این طرح ثبت نام کنند که بدانیم متقاضی چقدر است. در شهرهایی که زمین دولتی وجود نداشته باشد زمین را از مردم خواهیم خرید، بنابراین جای نگرانی نیز وجود ندارد.

برنامه‌ریزی برای افزایش پروازها در فرودگاه خرم‌آباد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حمل‌و‌نقل یکی از وظایف جدی وزارت راه و شهرسازی است، به طرح‌های حمل‌ونقلی استان لرستان اشاره کرد و گفت: در حوزه هوایی امروز از طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد بازدید کردم. تقریبا کار این طرح در مرحله آخر است و تا ۲۲ بهمن تمام خواهد شد. اما امروز تعداد پروازها کم است و با تقاضا همخوان نیست. تقاضا هم برای پرواز به تهران و هم به مشهد وجود دارد، از سوی  فرودگاه خرم‌آباد مرز هوایی است و باید هم برای حج و هم پروازهای عتبات عالیات در این استان برنامه‌ریزی شود. حتما پروازهای استان لرستان را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: در استان لرستان ۸ هزار کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه، راه‌های بین شهری و راه روستایی وجود دارد. در مورد آزادراه اراک-خرم‌آباد، برنامه وزارتخانه این است که در گام بعدی قطعه بروجرد-اراک احداث شود. در این سفر برای بخش جاده‌ای استان ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که غیر از اعتبارات مصوب پیشین است. این اعتبار می‌تواند در توسعه راه‌های استان نقش به سزایی داشته باشد و پروژه‌های نیمه تمامی که در مراحل نهایی هستند را به اتمام برساند.

قاسمی ادامه داد: در این سفر برای تعمیر راه‌های آسیب دیده از سیل نیز اعتبارات خوبی دیده شده است. همچنین برنامه‌ریزی شده است که در احداث پل‌ها و جاده‌ها مفروضات مهندسی اصلاح شود تا این مسیرها در اثر سیل‌های احتمالی بعدی آسیب نبینند. برای بهسازی راه‌های روستایی نیز برنامه‌ریزی شده و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. البته در استان ۶۹ درصد راه‌های روستایی آسفالته هستند که یعنی وضعیت استان در مقایسه با کشور چندان بد نیست، اما با این حال بهسازی راه‌های روستایی در استان لرستان نیازمند توجه است.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه احداث خط ریلی درود-خرم‌آباد-اندیمشک یک طرح ملی است، گفت: در جلسه امروز شورای هماهنگی راه‌وشهرسازی وضعیت راه آهن بررسی شد و فردا از این پروژه بازدید خواهم کرد. این طرح اکنون بین ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما ۳ سال است که به نوعی تعطیل است. در جلسات قبل از سفر در مورد این پروژه  مفصلا بحث و بررسی انجام  شد، چراکه این پروژه سخت و زمانبر است. 

وی ادامه داد: در این سفر بنا شد یک برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار و دستگاه اجرایی ظرف ۱۰ روز ارائه و مشخص شود که اگر منابع تامین شود، احداث این خط آهن چقدر طول می‌کشد. پیش‌بینی من این است که طرح در یک برنامه زمانی سه ساله و تا پایان دولت به سامان برسد. منابع مورد نیازاحداث این خط ریلی نیز از محل‌هایی خارج از منابع سفر استانی تامین خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز