اردکانیان :

ظرفیت نیروگاهی در دولت تدبیر و امید ۱۳ هزار مگاوات اضافه شد

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۱۴:۱۰:۴۶
کد خبر: ۹۴۳۲۹۳
ظرفیت نیروگاهی در دولت تدبیر و امید ۱۳ هزار مگاوات اضافه شد
وزیر نیرو گفت: در طول ۶ سال فعالیت دولت تدبیر و امید حدود ۱۳ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده که هر سال ۲۵ درصد نسبت به قبل از فعالیت این دولت افزایش ظرفیت احداث نیروگاهی داشته‌ایم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رضا اردکانیان روز دوشنبه در آیین افتتاح نیروگاه های کهربا و کیهان انرزی رفسنجان افزود:  چهار دهه پیش ظرفیت نیروگاهی ایران هفت هزار مگاوات بود و در آغاز دولت به ۶۹ هزار مگاوات رسید و  امروز در آستانه ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برق در کشور هستیم.

وی بیان کرد: اگر مطابق برنامه پیش برویم تا پایان دولت و نیمه سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به این مجموعه اضافه خواهیم شد و  دولت با افتخار توانسته نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری برساند که سالانه ۳۸ درصد افزایش عملکرد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به زیرساخت ها و سرمایه گذاری های مناسب در حوزه انرژی کشور تصریح کرد: ایران می تواند به عنوان یک هاب و  نقطه اتصال در انرژی در منطقه عمل کند و ظرفیت‌های انرژی را به مناطق نیازمند در جنوب غرب آسیا منتقل و این تبادل و ارتباط برای حضور در بازارهای منطقه و کمک به توسعه و عمران منطقه که مساوی صلح و آرامش است کمک کند.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو در  پویش هر هفته_الف_ب_ایران تا پایان سال جاری ۲۲۷ طرح بزرگ را در ۳۱ استان با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا پایان هفته یازدهم این پویش، از ۲۲۷ پروژه، ۹۲ پروژه بزرگ شامل این نیروگاه رفسنجان به سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین تا پایان سال همه یک هزار و ۲۴ روستا، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه خانه آب و  غیره را به بهره‌برداری خواهیم رساند و به مردم نشان می‌دهیم به رغم تحریم‌ها و سختی‌ها، چرخ‌های توسعه کشور در حال چرخیدن است و کسانی که قصد توقف این چرخ‌ها را دارند و تحریم ظالمانه را تحمیل کردند از ادامه این مسییر منصرف کنیم.

وی افزود: در استان کرمان ۵۴ پروژه وزارت نیرو در بخش آب و برق، آب و فاضلاب شهر و روستا با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است که  به طور متوسط۴۰ درصد پیشرفت پروژه‌ها را داریم. 

اردکانیان بیان کرد: یروگاه‌های تجدیدپذیر از نیروگاه‌های ارزشمندی هستند و وزارت نیرو نگاه ویژه ای به این نیروگاه ها دارد به طوری که در حال حاضر ۷۸۴ نیروگاه تجدیدپذیر  در کشور در دست احداث و راه اندازی است.

وی ادامه داد: مجوزات لازم برای تخصیص آب دریا به بخش صنعتی کرمان داده شده است و همچنین در بخش کشاورزی نیز کمک به نیازهای آبی صنایع مرتبط با کشاورزی و کشت گلخانه‌ای را در دستور کار خواهیم داشت و تدابیر خوبی برای اجرای راهکارهایی در راستای بهره‌وری بیشتر آب کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو افزود: همکاران ما موفق شدند پس از مطالعه و بررسی برای مصارف آب در بخش های صنایع و کشاورزی استان کرمان، میزان هفت میلیون متر مکعب آب به استان کرمان اختصاص دهند و تامین مصارف شرب چند استان از جمله استان کرمان به تصویب شورای عالی آب رسیده است و در یک برنامه بلندمدت تا سال ۱۴۲۵ آب این استان های کشور تامین شده است.

وی تصریح کرد: بعد از سال‌ها موفق شدیم اصلاحیه‌ای در دستورالعمل ماده ۲۷ و ۲۸ اجرا کنیم و به استناد اصلاحیه امکان جابجایی چاه و یا انتقال آب از یک چاه مجاز و فعال کشاورزی به مجتمع و شهرهای کشاورزی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی وجود دارد.

اردکانیان افزود: همچنین اجازه انتقال آب به خارج از منطقه برای صنعت نیز به استان کرمان داده شده است و برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه نیز اقداماتی را در در دستور کار داریم.

وی تاکید کرد:  ایران کشور ثروتمندی است و کشورهای ثروتمند زیادی  نیز در اطراف ما هست اما مهم مجال پرداختن به بهره‌وری از این ثروت‌های خدادادی است.

نیروگاه های ۵۸.۲ مگاواتی کهربا و کیهان رفسنجان با اعتبار  چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال امروز (دوشنبه ) طی مراسمی با حضور وزیر نیرو ، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان به بهره برداری رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز