راهنمای خرید دوچرخه دست دوم

۱۳۹۹/۰۷/۱۸ - ۱۰:۵۵:۴۶
کد خبر: ۱۰۷۰۵۸۹
راهنمای خرید دوچرخه دست دوم
ممکن است برای همه خرید دوچرخه خوب و مناسب مقدور نباشد بخصوص برای کودکان که به سرعت رشد می‌کنند و باید هر چند سال یکبار دوچرخه را عوض کرد به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد خرید دوچرخه دست دوم است. در این مقاله نکات مهمی در خرید دوچرخه دست دوم را بیان می‌کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دوچرخه یک وسیله نقلیه است. البته یک وسیله نقلیه خوب که استفاده از آن مزایای زیادی دارد ولی اصولا برای مسافت‌های کوتاه و سفرهای درون شهری از آن استفاده می‌شود. دوچرخه سواری علاوه بر اینکه از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند، لذت بخش است و یک ورزش به حساب می‌آید به همین دلیل دوچرخه سواری برای سلامت بدن نیز مفید است. اما ممکن است برای همه خرید دوچرخه خوب و مناسب مقدور نباشد بخصوص برای کودکان که به سرعت رشد می‌کنند و باید هر چند سال یکبار دوچرخه را عوض کرد به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد خرید دوچرخه دست دوم است. در این مقاله نکات مهمی در خرید دوچرخه دست دوم را بیان می‌کنیم.

1.دوشاخ جلو و بدنه

موقع خرید دوچرخه دست دوم باید به سالم بودن بدنه آن دقت کنید. بدنه های دوچرخه اغلب ساخته شده از سه جنس رایج آهنی، آلومینیومی و فیبرکربن هستند. بدنه های آهنی محکم هستند که به راحتی شکسته نمی شوند و ترک هم برنمی دارند اما باید بدانید از آهن در بدنه های ارزان قیمت استفاده می شود.

در بخش پیشانیِ دوچرخه، پشتِ پیشانی، رام عقب و توپ تنه، بیش ترین احتمال ترک خوردگی وجود دارد.

خرید دوچرخه ی دست دوم با بدنه ی فیبرکربن تصمیم پرخطری محسوب می شود زیرا تشخیص ترک و شکستگی در بدنه های فیبرکربن بسیار سخت تر از آلومینیوم است و عمر بدنه های فیبرکربن از آلومینیوم کم تر است.

در بدنه های فیبرکربنی که رنگ دارند، همانند آلومینیوم، روی بدنه، یک خط باریک ایجاد می شود اما در بدنه هایی که رنگ ندارند کار بسیار سخت تر است. پیشانی دوچرخه، رام عقب، بخشی که گوشواره به بدنه متصل می شود و محدوده ی توپ تنه از بخش هایی هستند که احتمال شکستگی و ترک خوردگی در آن ها بالا است.

زمان خرید به نبود علائم زیر دقت کنید.

  • هرگونه شکاف
  • خراشیدگی
  • زنگ زدگی
  • خم شدن میله تعادل
  • وجود حباب هایی زیر رنگ که نشان از پوسیدگی دارد
  • خرید دوچرخه دست دوم

2.گیربکس و کاسه دوشاخ

زمان خرید دوچرخه دست دوم باید به کاسه دوشاخ آن توجه داشت. این کار را با اعمال فشار به هر دو اهرم ترمز و چرخاندن دوچرخه به جلو و عقب بررسی می کنند. اگر صدایی در اطراف آن شنیده دوچرخه به مراقبت و تعمیرات بیشتری نیاز دارد. اگر کاسه دوشاخ ساچمه ای باشد از عدم خوردگی و آسیب های دیگر آن نیز مطمئن شوید.

3.چرخ ها و تایرها

با بلند کردن چرخ ها از روی زمین و تماشای چرخش آن بدون لرزش می توان از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. همچنین باید علائم سایش را بر اثر ترمز شدید روی چرخ ها چک کرد. اگر چرخ های دوچرخه صاف و مقعر بدون هیچ دندانه ای بود احتمالا طول عمر چرخ ها سر رسیده است.

4.توپی چرخ عقب و جلو

توپی عقب و جلو را به صورت جدا بررسی نمایید. برای بررسی توپی چرخ جلو را بلند کنید و دست خود را روی دوشاخِ نزدیک به توپی قرار دهید و با دست دیگرتان چرخ را بچرخانید و گوش خود را به توپی نزدیک کنید و اگر صدایی به گوش برسد توپی دچار مشکل است. ممکن است صدایی وجود نداشته باشد و توپی خراب باشد در این صورت می توانید با دستی که دوشاخ را گرفته اید و در نزدیکی توپی قرار داده اید ضربه ی گیرکردن را حس کنید. به بررسی مهره هایی را که از دو طرف به توپی بسته شده اند بپردازید تا شل نباشند و لق نزند. برای چرخ عقب هم این کار را تکرار کنید.

5.زنجیر ودستگاه دنده

هنگام حرکت دوچرخه باید زنجیر های آن را بررسی کنید در حالی که لزوما این بخش هزینه زیادی ندارد اما مشکلات مربوط به زنجیر می تواند به معنای تعویض سایر قسمت های دوچرخه باشد. برای بررسی زنجیر باید زنجیر بزرگ و کوچک را به عقب بچرخانید. اگر هنگام چرخش شکافی بیشتر 1-2 سانتی متر مشاهده کردید احتیاج به تعویض خواهد داشت. قسمت بعدی که باید مورد بررسی قرار گیرد دنده های جلو و عقب می باشد. با جابجایی بالا و پایین کاست عقب و جا به جایی زنجیر بزرگ در قسمت جلو می توان آن را بررسی کرد.

6.طوقه

چرخ جلو و عقب را بررسی نمایید و دقت کنید که آیا چرخ ها دایره کامل و پره ها کامل باشند. طوقه ها را بررسی کنید تا ترک نداشته باشند.

7.ترمز و توپی تنه(براکت پایین)

یکی دیگر از قسمت های دوچرخه که ممکن است نتوان آن را فورا تعویض کرد توپی تنه می باشد. می توان با گرفتن یکی از بازو های میل لنگ و حرکت آن به پهلو آن را جایگزین کرد. اگر حرکت بیش از حد و صدای ضربه داشته باشد این قسمت نیاز به تعویض دارد. هنگام بررسی عملکرد ترمزها، اهرم ترمز را در قسمت جلو دوچرخه فشار ندهید در عوض دستگیره های ترمز عقب را با دست خود فشار دهید. لنت های ترمز باید هنگام ترمز گرفتن به راحتی گرفته شده و بدون تلاش زیاد به حالت اولیه برگردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز