نحوه عملکرد گیربکس ایرانی به چه صورت است؟

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۱۵:۵۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۲۹۵۱۲
نحوه عملکرد گیربکس ایرانی به چه صورت است؟
گیربکس ایرانی از مهم ترین قطعات یک خودرو محسوب می‌شود که وظیفه اصلی آن هماهنگ کردن سرعت و نیرو است. دنده‌ها توسط میل کاردان‌ها به موتور گیربکس متصل می‌شود. گیربکس‌ها به دو دسته کلی دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. ما در سایت ستاره صنعت تلاش کردیم تا انواع و نحوه کارکرد گیربکس‌ها را برای شما شرح دهیم

به گزارش برنا، گیربکس ایرانی از مهم ترین قطعات یک خودرو محسوب می‌شود که وظیفه اصلی آن هماهنگ کردن سرعت و نیرو است.

  گیربکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

گیربکس دستگاهی است متشکل از یک منبع نیرو و یک موتور انتقال قدرت. اصلی ترین کاری که گیربکس انجام می‌دهد، هماهنگ کردن نیرو و سرعت است.

گیربکس ایرانی  مانند تمامی گیربکس‌ها دارای قطعاتی است که شامل دنده‌ها و میل کاردان‌ها می‌شود. دنده‌ها که جهت تغییر سرعت به کار می‌روند و میل کاردان‌ها قطعات مکانیکی هستند که باعث می‌شوند دنده‌ها به منبع نیرو متصل شوند.

میل کاردان‌ها باید در عین کم وزنی و سبکی، قدرت زیادی داشته باشند. قدرت این قطعه باید طوری تنظیم شود که تنش را تحمل کند. گیربکس ایرانی دارای پنج دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده برای حرکت به سمت عقب می‌باشد.

 در نسل جدید خودروها، گیربکس شیش و هفت سرعته اتوماتیک پدیدار شده است. روغن گیربکس نیز عموما عمر طولانی دارد. ولی در صورتی که در هنگام تعویض دنده بوی سوختگی استشمام کردید، به این معنی است که زمان تعویض روغن گیربکس شما فرا رسیده است.

ستاره صنعت تلاش می‌کند تا کاربردی ترین و جدید ترین گیربکس‌ها را به شما معرفی کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با مفهوم گیربکس و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

گیربکس اتوماتیک

امروزه برای راحت کردن کار رانندگان گیربکس‌های اتوماتیک طراحی شده است. عملکرد این جعبه دنده طوری است که به صورت خودکار دنده را برای راننده تعویض می‌کند و دیگر نیازی به یاد گرفتن مهارت تعویض دنده نیست.

گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار سرعت بالای ماشین در مسیرهای هموار را ایجاد می‌کند. همین طور نیروی محرکه لازم را هنگامی که به موتور فشار می‌آید، تامین می‌کند. عموما در سربالایی‌ها موتور خودرو فشار زیادی را تحمل می‌کند.

گیربکس ایرانی امروزه پیشرفته تر و پیچیده تر شده‌اند.

خودروهای ایرانی نیز چند سالی می‌شود که مجهز به گیربکس اتوماتیک شده است. خودروی دارای جعبه دنده اتوماتیک، کلاچ ندارد و همین که دنده را در حالت D ) drive ) قرار دهید، کافی است تا همه چیز به صورت خودکار برای شما انجام شود. در خودروهای معمولی، دنده باید به صورت متناوب و هماهنگ با تغییر سرعت، تعویض گردد.

موتور گیربکس

به موتور انتقال قدرت، موتور گیربکس گفته می‌شود. موتور گیربکس تغییر دور و گشتاور دنده را تنظیم می‌کند. این موتور دارای انواع مختلفی است.

اگر خودرو وزنی بیشتر از وزن استاندارد حمل کند، موتور گیربکس به حدی داغ می‌شود که که قادر است روغن گیربکس را آتش بزند! برای جلوگیری از ایجاد این اختلال، ماشین‌های سنگین که مخصوص باربری هستند، دارای سیستم خنک کننده موتور هستند.

انواع گیربکس ایرانی

گیربکس‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دنده‌ای و خودکار

امروزه در قاره اروپا و آمریکا خودروی دنده‌ای به ندرت یافت می‌شود. زیرا خودرو با گیربکس اتوماتیک از محبوبیت بیشتری برخوردار است. البته هنوز هم کسانی که معتقدند یک راننده واقعی از گیربکس اتوماتیک استفاده نمی‌کند، وجود دارند.

تنها نکته‌ای که باید در رابطه با راندن خودروی دنده‌ای بدانید این است که چه دوری از موتور، چه دنده‌ای لازم است. رعایت همین نکته کوچک باعث شده تا گیربکس خودکار طرفداران بسیاری پیدا کند.

باید در نظر گرفت که اگر دنده را به موقع در خودروی دارای گیربکس دستی تعویض کنید، مصرف سوخت آن پایین می‌آید و به موتور گیربکس فشاری وارد نمی‌شود. هزینه تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک به مراتب بیشتر از گیربکس دنده‌ای است.

گیربکس‌های ایرانی دارای انواع مختلفی هستند. تفاوت عمده آن‌ها در ساختار، استحکام و قطعات آن است. سایت ستاره صنعت انواع گیربکس‌ ایرانی را از نظر کارکرد و استحکام برای شما ذکر کرده است.

گیربکس ایرانی

گیربکس اتوماتیک محبوبیت بیشتری نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای دارد.

گیربکس حلزونی

این گیربکس تقریبا ساده ترین نوع گیربکس است. بیشترین کاربرد این نوع از گیربکس ایرانی در آسانسورها و بالابرها است. گیربکس حلزونی موتور کم قدرتی دارد. به این صورت که قادر نیست برای مدت‌های طولانی کار کند.

در صورت کار مداوم، موتور گیربکس حلزونی داغ می‌شود. ساختار این جعبه دنده بسیار ساده است بنابراین تعمیر آن نیز به زحمت چندانی نیاز ندارد.

گیربکس کتابی

این گیربکس نسبت به گیربکس ایرانی استحکام بیشتری دارد و موتور گیربکس آن نیز از قدرت بیشتری برخوردار است. گیربکس کتابی عموما در خودروهای سبک استفاده می‌شود ولی برای خودروها و دستگاه‌های سنگین که مدام در حال فعالیت هستند، به کار نمی‌رود.

گیربکس شافت مستقیم

از آن جایی که شافت خروجی این گیربکس در امتداد شافت موتور گیربکس قرار دارد، اینگونه نامیده می‌شود. این نوع از گیربکس ایرانی دارای تکنولوژی جدیدتری است و کارایی بهتری دارد.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این گیربکس می‌توان به قیمت مناسب و استحکام بالا اشاره کرد. استحکام یک دستگاه رابطه معکوسی با استهلاک آن دستگاه دارد.

گیربکس افزاینده دور

این نوع از جعبه دنده‌ها دور موتور گیربکس را افزایش داده و باعث کاهش گشتاور آن می‌شود. گیربکس افزاینده دور در توربین‌ها و ژنراتورها به کار می‌رود.

ویژگی این نوع از گیربکس ایرانی، تحمل بالای موتور آن است. از آن‌جایی که این گیربکس در دستگاه‌های پرکار استفاده می‌‌شود، مجهز به سیستم روغن کاری و خنک کننده است.

در نهایت

گیربکس از جمله قطعات مهم یک دستگاه است. کارکرد آن طوری است که نیروی محرکه را از پدال کلاج به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. با وجود گیربکس بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، می‌توان سرعت و شتاب خودرو را کنترل کرد.

گیربکس ایرانی

گیربکس مانع از فشار بیش از حد به موتور خودرو می‌شود.

ما در این مقاله تلاش کردیم که شما اطلاعات کافی درباره گیربکس ایرانی، موتور گیربکس و انواع آن پیدا کنید. سایت ستاره صنعت به صورت تخصصی اقدام به فروش گیربکس ایرانی کرده است. ستاره صنعت تلاش می‌کند که محصولی باکیفیت و خدمتی ارزنده به مشتریان گرامی ارائه دهد.

امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد. از این که در سایت ستاره صنعت ما را همراهی کردید ممنونیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز