بازدید وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از موسسه خیریه و مردم‌‎‌نهاد دارالاکرام

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۲۰۹۴۶۷
بازدید وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از موسسه خیریه و مردم‌‎‌نهاد دارالاکرام
صبح روز یکشنبه 27 تیرماه، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، در دیداری از موسسه خیریه و مردم‌‎نهاد دارالاکرام درباره‌ فعالیت‌های این موسسه با اعضا و کارکنان این نهاد خیر، به بحث و گفت‌و‌گو نشست.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ موسسه خیریه و عام‌المنفعه دارالاکرام از سال 1380  با هدف "توسعه‌ انسانی از تحصیل تا شهروندان خوب"، آغاز به کار کرد. دارالاکرام تحصیل را حق تمام کودکان می‌داند و با رعایت اصل کرامت انسانی، به حمایت تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر می‌پردازد و  با 25 شعبه از 100 شهر ایران تاکنون بیش از 6 هزار کودک را بورسیه کرده است.

در این دیدار که محمدحسین مقیمی، استاندار سابق تهران و یکی از بانیان دارالاکرام نیز حضور داشت، درباره چگونگی شناسایی دانش‌آموزان مستعد واجد شرایط و نیز نحوه‌ تعامل و همکاری موثر به منظور ایجاد ساختارهای حمایتی آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی کودکان و نوجوانان بحث و تبادل نظر شد.

آذری جهرمی در این دیدار ضمن اشاره به فعالیت‌های دو وزیر پیشین سازمان آموزش و پرورش در زمینه‌ شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، آمار این کودکان  را در زمان وزارت سید محمد بطحایی بر اساس داده‌های ثبت احوال، 800 هزار نفر اعلام کرد.

وی همچنین افزود که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در آن زمان، برخی از این افراد در خارج از ایران، برخی معلول، برخی بازمانده از تحصیل به دلایل مالی، و تعدادی نیز فوت کرده بودند که والدین‌شان به دلایل مالی، فوت فرزند خود را ثبت نکرده‌ بودند. در نهایت 7 هزار نفر از این تعداد در سال 96 به کمک بهزیستی و کمیته امداد، به تحصیل بازگشتند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر تاثیر شرایط کرونایی و فشارهای اقتصادی بر افزایش تعداد بازماندگان تحصیل، دامنه‌ فعالیت و جامعه‌ هدف دارالاکرام را وسیع‌تر از دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده دانست و افزود که دارالاکرام دانش‌آموزان در معرض خطر ترک تحصیل را نیز مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد که تجربه‌ دارالاکرام در وصول به این جامعه‌ آماری افزون بر این تجربیات است، اما با همکاری آموزش و پرورش می‌توان جامعه‌ آماری دقیق‌تری از کودکانی به دست آورد که به دلایل اقتصادی از تحصیل بازمانده‌اند. بسیاری از اوقات مسائل و تنگناهای اقتصادی تنها عامل بازماندگی کودکان از تحصیل نیست و چه بسا در بعضی مناطق، عوامل فرهنگی مانع از تحصیل کودکان خصوصا دختران شده است و لزوما مشکل مالی مانع نیست؛ البته در زمینه‌ امور فرهنگی هم می‌شود فرهنگ‌سازی کرد و با توجه به هدفمند بودن این فعالیت، با مشارکت بهزیستی و کمیته امداد، می‌توان بخشی از این کودکان را به تحصیل بازگرداند و به این صورت جامعه‌ آماری دقیق‌تری داشت.

در ادامه، مدیرعامل دارالاکرام ضمن تشکر از حضور ایشان در موسسه گفت: دارالاکرام از این ظرفیت برخوردار است تا 5 هزار دانش‌آموز مستعد دیگر را طی یک سال آینده بورسیه کند. وی با تشریح سامانه و استارتاپ به مهربانی و فرآیند آنلاین آن از معرفی تا شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان گفت: ما معتقدیم هر دانش‌آموزی که وارد خانواده‌ دارالاکرام می‌شود روزی‌اش را با خود همراه دارد و نیکوکاران زیادی در داخل و خارج هستند که شرط حمایتشان فقط اعتماد، موثر بودن و شفافیت مالی است.

وی افزود: دانش‌آموزان علاوه بر دریافت نقدی ماهانه از خدمات مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی، مشاوره و مددکاری و معیشت و مهارت‌آموزی نیز برخوردار هستند و در راستای شفافیت مالی، ارزش ریالی هر یک از خدماتی که دانش‌آموز دریافت می‌کند در پنل مددکار دانش‌آموز در سامانه به مهربانی  ثبت و  قابل دسترس است. علاوه بر این هر حامی نیز با پنل اختصاصی خویش در سامانه به مهربانی از وضعیت مالی، کیف پول، شماره تراکنش‌های واریزی بورسیه دانش‌آموزان، گزارش‌های مدکاری دانش‌آموز تحت حمایت خویش و نیازهای او اطلاع دارد.  وی در ادامه از رشد صد درصدی دانش‌آموزی در سال گذشته‎ خانواده دارالاکرام خبر داد و گفت: امکان ثبت گزارش‌ها و تراکنش‌ها در سامانه آنلاین به مهربانی که در راستای گسترش فعالیت‌های دارالاکرام راه‌اندازی شده باعث جلب اعتماد شده است.

مدیرعامل دارالاکرام به اجرای کمپین حمایت از پنج هزار دانش‌آموز دیگر در سال جاری اشاره و اظهار کرد که با توجه به دشواری ارائه خدمات، برنامه‌ دارالاکرام این است که تا سه چهار سال آینده، دفتر جدیدی دایر نکند و در هریک از 25 شعبه، 500 تا 600 دانش‌آموز داشته باشد و در نهایت از 12 هزار دانش‌آموز حمایت، و خدمات با کیفیت و استاندارد به آنان ارائه کند. البته  سیستم استارتاپ به مهربانی که می‌تواند هزاران دانش‌آموز را از راه دور شناسایی و حمایت کند نیز خود به موازات گسترش شعب ادامه دارد.

سپس آذری جهرمی اقدام دارالاکرام را اقدامی انسانی و ارزشمند دانست و اذعان کرد پیدا کردن گره و باز کردن آن برکاتی دارد که خود را در زندگی انسان نشان خواهد داد و ثمرات آن به خانواده بازمی‌گردد. کار نیک از بُعد انسانی تاثیر بی‌نظیری در روحیه‌ خانواده و کودک دارد و ثمراتش نیز در زندگی فرد جاری می‌شود.

در پایان، موسسه دارالاکرام  ضمن تقدیر از وزیر ارتباطات و مجموعه وزارتخانه بابت فعالیت‌هایشان در دوران پاندمی کرونا و حمایت از تحصیل و آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در گسترش زیر ساخت‌های شبکه اینترنت کشور و تولید محتواهای آموزشی ، از ایشان به عنوان سفیر به مهربانی تقدیر کرد و آن را خدمتی ماندگار در دوران سخت تحریم و کرونا خواند که جلوی بحران ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان را خصوصا در نقاط محروم کشور گرفت.

 

44

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز