دبیر سمن مروّجان میراث ماندگار:

نماهای کلاسیک (رومی) تهدیدی در برابر هویت و فرهنگ شهر بیرجند است

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۰:۴۵:۵۱
کد خبر: ۱۰۶۷۵۱۹
مجاهد گفت: بی توجهی به عناصر و جزئیات ساختمان در بخش سازه و نما لطمات جبران ناپذیری بر سرمایه های انسانی و مادی وارد می سازد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، متین مجاهد دبیر سمن مروّجان میراث ماندگار گفت:  آنچه که امروز در نماسازی ساختمانهای شهر بیرجند رواج یافته و نمای کلاسیک نامیده می شود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزئیات و تناسبات ساختمان های عصر کلاسیک یونان و روم باستان است.

مجاهد با بیان اینکه نماهای کلاسیک (رومی) تهدیدی در برابر هویت و فرهنگ شهر بیرجند است افزود: تعریف هویت یعنی حدّی که شخص می تواند یک مکان را از سایر مکان‌ها تمایز دهد و بشناسد. در این میان نمای ساختمان های مسکونی به عنوان بخش عظیمی از جداره‌ی شهری نقش مهمی در هویت‌مندی یک شهر و ایجاد حس تعلّق در شهروندان دارد. چیزی که هر تازه واردی به محض ورود به شهر با آن رو به رو می شود، نمای ساختمان هاست. همچنین نمای ساختمان به عنوان خارجی ترین پوسته‌ی بنا، نماد هویت شهری است و به عنوان یک عنصر مهم هویتی، بیشترین ارتباط و سطح تعامل را با مردم شهر برقرار می کند. به همین دلیل معماری استفاده شده در ساختمان ها نقش به سزایی در شکل گیری بافت شهر در ذهن مردم دارد. 

این فعال گردشگری با اشاره به وضعیت زلزله خیزی استان گفت: بی توجهی به عناصر و جزئیات ساختمان در بخش سازه و نما لطمات جبران ناپذیری بر سرمایه های انسانی و مادی وارد می سازد. نوع مواد مورد استفاده در نماهای کلاسیک وزن بسیار بالایی را بر قسمت پیشانی ساختمان ها تحمیل می کنند و در مواقع بحران آسیب های فراوانی را به بار می آورد. و تا امروز شاهد صدمات جانی جبران ناپذیر آن بوده ایم.  بنابراین چرا تاکنون شاهد هیچ اقدام جدّی از سوی سازمان ها و دستگاه های ذی ربط مانند شهرداری، اداره راه و شهرسازی، نظام مهندسی و استانداری نبوده ایم!

تنظیم ضوابط و مقرراتی جهت پیشگیری از به کاربردن عناصر نامتعارف و به دور از فرهنگ و هویت ایرانی و ممنوعیت استفاده از برخی مصالح مانند بکارگیری صددرصدی سنگ در استان زلزله خیزی چون خراسان جنوبی باید هرچه سریعتر در دستور کار مسئولین ذی ربط استان قرار گیرد.

دبیر سمن مروّجان میراث ماندگار افزود: نماهای رومی همچنین تهدیدی در برابر گردشگری شهر بیرجند خواهد بود. تا به حال از خود پرسیده اید که چرا به شهرهایی نظیر یزد و اصفهان سفر می کنیم؟ معماریِ متناسب با فرهنگ و اقیلم هر منطقه خود سبب تمایز مکانی و حرکت انسانها برای بازدید از آن می شود. حال آنکه  رواج این نماهای بی هویت نه تنها سبب دوری مردم خود شهر از فرهنگ گذشته شان شده است، بلکه عاملی بازدارنده در برابر بازدید مسافران از آن خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: به این نکته هم باید اشاره کرد که اجرای این نماها صرفاً معضل کالبدی شهر نیست و عواقب اجتماعی و اقتصادی نیز در پی دارد.

همچنین  تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند سلیقه‌ی زیبایی‌شناختی مخاطبانشان را ارتقاء دهند و جهت ترغیب آنها به بکارگیری معماری ایرانی-اسلامی عمل کنند. چشم پوشی و سهل انگاشتن این مهم، عاقبت معماری شهری را که کنون با معیار قرار گرفتن سودجویی‌ها و خودنمایی‌های بیشتر، دستخوش ناهماهنگی کرده، دچار بحران خواهد کرد و با تاثیر گذاشتن بر روحیه ی شهروندان باعث بروز تنش در رفتار آنها خواهد شد.

متین مجاهد در انتها خطاب به مسئولین گفت: نبود هماهنگی نماها با فرهنگ و هویت شهری استان خراسان جنوبی و آشفتگی سیما و منظر شهری نتیجه نبود ارتباط مدیران شهری با متخصصان و عدم نظارت بر فعالیت کارفرمایان و پیمانکاران است. مدیران شهری و شوراهای شهر استان باید به این موضوع توجّه ویژه کنند‌ و به ساماندهی، نظم بخشی و اجرای مطلوب نماهای شهری استان بپردازند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز