پانزدهمین جشنواره تئاتر روی سن نقد ؛

تئاتر شهرستان ها؛ الگوی تئاتر استان

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۱۳:۲۷:۵۶
کد خبر: ۱۱۰۶۷۱۵
تئاتر شهرستان ها؛ الگوی تئاتر استان
پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی بعد از 3 روز رقابت 6 گروه نمایشی راه یافته به مرحله نهایی در حالی به کارخود پایان داد که پس از داوری آثار توسط هیئت داوران متشکل از «محمد شاکری»، «مجید حمزانلویی» و «عباس کریمی» 2 گروه نمایشی استان به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. تفاوت جشنواره امسال با سال های گذشته به واسطه شیوع کرونا سبب شد تا این دوره از جشنواره را از نگاه داوران مورد ارزیابی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «محمد شاکری» داور پانزدهمین جشنواره تئاتر استان، از ضرورت برگزاری جشنواره سخن می گوید و با توجه به فعال بودن بسیاری از مراکز خراسان شمالی با رعایت پروتکل ها و در جریان بودن امرار معاش روزانه، معتقد است: باید تئاتر نیز در جریان باشد و از این روی منافاتی در برگزاری جشنواره نمی بینم. 

وی به ارزیابی جشنواره می پردازد و از فعالیت گروه های متعدد تئاتری به واسطه رقم خوردن این رویداد می گوید و می افزاید: درایت و توانمندی انجمن نمایش اسفراین که توانست 4 اثر را با عوامل و بازیگران مشترک برای جشنواره آماده کند نشان دهنده یکپارچگی و پیدا کردن  مسیر درست رسیدن به تئاتر در این شهرستان است. 
کارگردان آثار نمایشی «بازگشت به خانه»  ادامه می دهد: با وجود این که فاصله شهرهای استان کوتاه است اما راه رسیدن به تئاتر در اسفراین بسیار هموارتر از دیگر شهرستان هاست و این مسئله نیازمند تحلیل است.
وی خاطرنشان می کند: می توان تئاتر اسفراین را سرمشق قرار داد تا پویایی و تولید تئاتر را در دیگر شهرهای استان شاهد باشیم.
 از نگاه این هنرمند جوان، این جشنواره به لحاظ کیمت با توجه به شرایطی که کرونا تحمیل کرد و راهیابی 6 اثر، بسیار قابل توجه است.
وی  تصریح می کند: از تماشای آثار به عنوان یک داور  در این دوره از جشنواره به وجد آمدم، اما با وجود قابل احترام بودن کارها به لحاظ کیفی، معتقدم مثل همیشه جا دارد تا بهتر هم  شود. 
وی با بیان این که در این دوره از جشنواره، گروه ها در فاصله ای نزدیک با هم رقابت کردند و سطح کیفی تقریبا برابری داشتند و همین امر انتخاب را سخت می کرد، اظهار می دارد: واقعیت ماجرا این است که تئاتر جا دارد همیشه بهتر از آن چه هست، اجرا شود و اگر روزی رسید که هنرمندان تئاتر از نظر دغدغه جلوتر از مخاطب خود بودند، آن موقع تئاتر به جایگاهی که باید خواهد رسید.
وی از این که جریان تئاتر در استان بعد از وقفه ای یک ساله رونق گرفت و این  اتفاق از بستر جشنواره رقم خورد، می گوید: در واقع تئاتر تلاش می کند تا بقای خود را به واسطه جشنواره حفظ کند و از آن جایی که به خاطر نبود دستور العمل های واحد ستاد مبارزه با کرونا برای اجراهای عمومی، جریان تئاتر به خطر افتاده است، برگزاری جشنواره هر چند مهجور و یا تنها  با شنیده شدن صدایی از تئاتر نه تصویری که عموم بتوانند ببینند، جای بسی امیدواری است.
«شاکری» روشن شدن مسیر تولید اثر نمایشی را مهم ترین فاکتور در پیشبرد و اعتلای و جایگاه تئاتر استان می داند و بیان می کند: برای رفتن به سمت مخاطب پروری و تربیت مخاطب آگاه باید گوشه چشمی به جشنواره تئاتر استان داشته باشیم زیرا جشنواره مبنای سطح سنجش تئاتر استان است و هویت تئاتر استان را شکل می دهد.
وی معتقد است: این مقوله نگاه مهربانه متولیانی را می خواهد تا به  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کند تا با افزایش ورودی های جشنواره و جوایز از هنرمندان حمایت کنند. 
«مجید حمزانلویی» از دیگر داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر استان با بیان این که هنرمندان خراسان شمالی با وجود همه محدودیت ها و کمبودها، خطرها را به جان خریدند و دست به  تولید زدند، تصریح می کند: به طور حتم این محدودیت ها روی کیفیت کار تاثیر گذاشته است زیرا وقتی زمان تمرین کوتاه و تعداد ساعات تمرینات کم می شود به طور حتم آثار به کیفیت مطلوب نمی رسد.
وی ادامه می دهد: برگزاری جشنواره  حرکت خوبی است که نشان  داد هنرمندان  استان در شرایط سخت هم دوست دارند کار تولید و به مردم  تقدیم کنند. 
وی به حضور پررنگ اسفراین در این دوره از جشنواره به عنوان اتفاقی خوشایند اشاره  و اظهارامیدواری می کند:  این روند تداوم یابد و همه شهرستانها به این بلوغ و قدرت برسند. 
وی با بیان این که در قضاوت و داوری این دوره از جشنواره تمام کمبودها و محدودیت ها را در نظر گرفتیم، خاطرنشان می کند: هر چند سطح کارها نیز قابل قبول بود اما به این نتیجه رسیدم که آموزش در استان مغفول واقع شده است و باید انجمن  نمایش  و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود پیدا کند زیرا در این جشنواره  شاهد استعدادهای خوب و درخشانی بودیم که به واسطه کمبود آموزش، مسیر را اشتباه رفتند.
«عباس کریمی» داور این دوره از جشنواره نیز با اشاره به حضور خوب اسفراین در این دوره از جشنواره آن را نوید یک جریان سالم در شهرستان ها  می داند و می افزاید: این مقوله نشان داد که شهرستان ها چقدر در این مسیر درست و هوشمندانه قدم برداشتند.
 وی ادامه می دهد: بنابراین می طلبد متولیان امر به این مقوله به عنوان یک  سرمایه  در استان نگاه کنند زیرا این حرکت خود جوش در شهرستان اتفاق افتاده است.
وی خاطر نشان می کند: تا رسیدن به حد مطلوب تئاتر فاصله داریم و این مقوله نه تنها در خراسان شمالی بلکه در استان های هم طراز ما مشهود است، اما در نهایت معتقدم باید جشنواره ها  در سطوح  استانی، منطقه ای و ملی، پوست اندازی کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز