در راستای پیشگیری و کنترل کوروناویروس جدید؛

انجام روزانه ۲۰۰۰ تست در انستیتو پاستور ایران

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۶:۱۹:۱۰
کد خبر: ۹۸۰۵۴۸
انجام روزانه ۲۰۰۰ تست در انستیتو پاستور ایران
رییس انستیتوپاستور ایران در نشست خبری با موضوع کوروناویروس اظهار کرد: در مبارزه با کورونا در ۲ راستا شروع به حرکت کردیم یکی اینکه ظرفیت تشخیص را در خود انستیتوپاستور بالا بردیم و همزمان با آن، ۵۶ آزمایشگاه را در اقصی نقاط کشور راه‌اندازی کردیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  دکتر علیرضا بیگلری در نشست خبری با موضوع #کوروناویروس که هر روز عصر به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه انیستو پاستور همیشه یار دیرین روزهای سخت مردم کشورمان بوده، در یکصد سال گذشته و در یک قرن گذشته همیشه در مبارزه با بیماری‌ها در نوک پیکان قرار داشته و توانسته خیلی از همه گیری‌ها؛ طاعون،وبا، آبله و ده‌ها بیماری دیگر را در کشور کنترل و ریشه‌کن کند، این بار هم قبل از اینکه موارد بیماری در ایران آغاز و شناخته شود، حدود ۲ ماه قبل از آن طراحی کیت‌هایی در کشور آغاز شد .

رییس انستیتوپاستور ایران تصریح کرد: برای اینکه بدانیم چه نوع آزمایشی انجام بدهیم مهم بود، چون آزمایش‌های هر کشوری باید با شرایط آن کشور تناسب داشته باشد تا عملیاتی شده و قابل اجرا باشد.

وی افزود: تقریباً از اول شروع بیماری کورونا، آمادگی داشتیم که اولین آزمایشگاه در همان شب در قم و اراک ۲ شهری که موارد اولیه بیماری را داشتند راه اندازی شد.

090909

دکتر بیگلری تاکید کرد: در مبارزه با کورونا در ۲ راستا شروع به حرکت کردیم، یکی اینکه ظرفیت تشخیص را در خود انستیتوپاستور بالا بردیم به‌طوری‌که در مرحله اول، فقط روز اول می‌توانستیم ۶۰ آزمایش انجام دهیم که این ظرفیت را به ۳۰ برابر افزایش دادیم و درحال حاضر هم به حدود ۲۰۰۰ آزمایش در روز رسیده، این عدد خیلی بزرگی هست و اگر دقت بفرمایید دانشگاه استنفورد هدف‌گذاری کرده که به ۱۰۰۰ تست در روز برسد در حالی که ما در کمتر از ۲ هفته، توانستیم به ۲۰۰۰ تست در روز فقط در انستیتو پاستور برسیم.

رییس انستیتوپاستور ایران ادامه داد: همزمان با افزایش کیت‌ها، ۵۶ آزمایشگاه را در اقصی نقاط کشور راه‌اندازی کردیم و افراد را  از استانها خواستیم و با آموزش آنها، وسایل اختصاصی مهم را در اختیار آنها قرار دادیم و حالا یک شبکه قوی منسجم در کشور عمل می‌کند.

وی افزود: از محسنات این شبکه این است که در شهرهای تبریز، اصفهان،شیراز، زاهدان، زنجان و تهران یک نوع آزمایش انجام می‌دهند که مورد تحسین کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفت.

دکتر بیگلری اظهار کرد: باتوجه به اینکه درنظر است تعداد آزمایش‌ها و توان آزمایش در کشور افزایش پیدا کند ما الان در کشور می‌توانیم ۱۰ هزار آزمایش را روزانه انجام دهیم و در این خصوص اگر به کشور آمریکا که کشور پیشرفته محسوب می‌شود نظر کنیم، روزانه فقط ۷۰۰۰ آزمایش انجام می‌شود و به همین خاطر واقعاً سختکوشی و ایثار کارکنان درمان و پاراکلینیک ما بود که توانست این امکان و این توانمندی را به کشور بدهد .

رییس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه در حال حاضر ما یک شبکه منسجم داریم و با توجه به هدف‌گیری که داریم، درنظر داریم تعداد این آزمایشگاه‌ها را افزایش دهیم و ظرفیت روزانه تست‌مان را حداقل به ۲ یا ۳ برابر برسانیم، که در این راستا مسلماً به کیت‌های بیشتری احتیاج خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کیت‌هایی که تا الان دریافت کردیم بیشتر اهدایی بودند و اجزا آنها را از کشورهای دیگر خریداری کردیم ولی با فراخوانی که داده شد بیش از ۵۳ شرکت فنآور اعلام آمادگی کردند که از بین آنها تا روز ۲۸ فروردین ۲ شرکت از انیستیتو پاستور تاییدیه گرفتند و می‌توانند تعداد زیادی کیت را روزانه تحویل دهند.

به گفته دکتر بیگلری بعد از ارزیابی‌های صورت گرفته، ۲ شرکت دیگر هم با برطرف کردن نواقصی که دارند انشاالله بتوانند در ۲ هفته دیگر کیت‌هایی کافی را به کشور عرضه کنند.

رییس انستیتوپاستور ایران افزود: با توجه به اینکه می‌شود گفت با یک تهدید به اسم کورونا مواجه بودیم ولی در بطن این تهدید، ۲ فرصت ایجاد شد، یکی اینکه شبکه قوی و منسجم آزمایشگاهی مولکولی در اقصی نقاط کشور راه افتاد و دیگری اینکه تولید کیت‌هایی که واقعا جرات و جسارت می‌خواست، در کشور رقم خورد و این را مدیون دانشمندان و فنآوران جوان کشورمان هستیم که واقعا افتخار آفریدند.

وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران در آستانه یکصد سالگی قرار دارد و دقیقا سال ۱۳۹۹ انستیتو پاستور ایران به یکصد سالگی می‌رسد ادامه داد: این انستیتو در یکصد سال گذشته به عنوان یکی از مراکز شبکه انستیتوپاستور دنیا عمل کرد و بعد از فرانسه یکی از قدیمی‌ترین و دومین انیستو پاستور بزرگ دنیا است.

دکتر بیگلری ازجمله وظایف انستیتوپاستور را؛ تحقیق در پیشگیری از بیماری‌ها برشمرد و افزود: همونجور که در بیماری کورونا می‌بینید که هرجا عامل بیماری و عامل تهدید کننده وارد می‌شود انستیتوپاستور هم وارد عمل می‌شود.

رییس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: انستیتوپاستور ایران با توجه به اینکه همیشه در حاشیه علم دنیا قرار دارد و با توجه به ارتباطاتی که با انستیتوپاستور فرانسه و دیگر مراکز معتبر دنیا دارد، وارد عمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن‌ها؛ یکی از پیشتازان در خاورمیانه است و یکی از اولین تولیدکننده‌های واکسن در خاورمیانه و در آسیا محسوب می‌شود ادامه داد: کافی است اشاره کنم که هیچ ایرانی نیست که مولکولی از انیستیتو پاستور ایران در بدنش نباشد و تمام ماهایی که در این جمع هستیم حتماً یک واکسنی و یک ماده‌ای را از انستیتوپاستور ایران در بدن‌مان داریم.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: انستیتوپاستورایران نه تنها دژبانی حوزه سلامت کشور بوده و سنگربان و مرزبانی حوزه سلامت کشور را بر عهده داشته بلکه در آن سوی مرزها هم، فرق نمی‌کند در عراق، افغانستان، ماداگاسکار و هر جای دیگر، هر کمکی نیاز باشد و مشکلی برای پیشگیری از بیماری‌ها وجود داشته باشد، این انستیتوپاستور است که بلافاصله وارد عمل می‌شود و در فرونشاندن آتش آن بیماری کمک می‌کند.

رییس انستیتو پاستور افزود: همین عملکرد انستیتو پاستور در داخل کشور و در منطقه، و همینطور عملکردش به صورت یک نهاد بین‌المللی؛ از انستیتو پاستور ایران، نهاد و موسسه‌ای ساخته که اعتباری بین‌المللی دارد و به همین خاطر دریچه ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور و همینطور کانالی بوده که دانشمندان ایرانی از طریق این کانال علم خودشان را به خارج از کشور صادر کردند و اگر به تاریخ برگردیم، جای جای تاریخ ایران،تقریبا می‌شود آثار و حرکات این انستیتو را دید.

وی افزود: مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که انستیتو پاستور ایران، شاید تجهیزات خیلی مهمی نداشته باشد، ولی نسلی از دانشمندان را دارد که همیشه از برترین‌ها در دنیا بودند و همینطور چون محل آموزش دانشمندان و جوانان متخصص کشورمان هم هست، به همین خاطر همیشه درحالی که مشکلات روز کشور را حل کرده، توانسته دانشمندان آتی را برای فردای کشور تامین کند.

به گفته دکتر بیگلری همه این ویژگی‌ها از انستیتو پاستور ایران مجموعه‌ای ساخته که یک برند بین‌المللی است با اعتبار بسیار بسیار قابل توجه و در بحران اخیر کرونا دیدید که تقریباً از روزهایی که کشور آمادگی نداشت، انستیتو پاستور ایران طراحی روش‌های تشخیصی کشور را آماده کرده بود.

رییس انستیتو پاستور ابراز کرد: انستیتو پاستور ایران در ۲ جای مملکت شعبه دارد یکی در روستای اکنلو در استان همدان که کانون آموزش بیماری‌های منتقله از جوندگان است که سازمان جهانی بهداشت کارهایشان را آنجا انجام می‌دهند و یکی از شناخته شده‌ترین محل‌ها برای سازمان بهداشت جهانی است و برای آموزش کارکنان، هرسال، ده‌ها نفر از ده‌ها کشور می‌آیند و آموزش می‌بینند و یک پژوهشکده هم در شمال کشور داریم در آمل، که آن هم به بیماری‌های محیطی می‌پردازد .

وی افزود: انستیتوپاستورایران اغلب کارهای خودش را از طریق شبکه‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد انجام می‌دهد، نمونه‌اش همین بیماری کرونا بود که توانست یک شبکه منسجم تشخیصی - در زمانی بسیار بسیار کوتاه، در اقصی نقاط کشور راه‌اندازی کند.

دکتر بیگلری ادامه داد: کووید - ۱۹ یکی از ناشناخته‌ترین ویروس‌ها برای جوامع علمی و یکی از خطرناک‌ترین پاندومی‌ها در ۱۰۰ سال اخیر است و کشورهایی مثل چین و آمریکا برای تولید واکسن دست به‌ کار شدند اما هنوز از اثربخشی این واکسن‌ها روی سیستم ایمنی بدن مطمئن نیستیم و باید تاثیرات بالینی را مشاهده کنیم.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: در شبکه جهانی انستیتو پاستور و در ایران هم با محوریت این انستیتو کار روی یافتن واکسن آغاز شده اما با توجه به شناخت کافی نداشتن، زمان این فرآیند طولانی خواهد بود.

وی ابراز کرد: ویروس شایع در ایران همان ویروسی است که از چین آمده ولی باز باید بررسی کنیم که در کشور ما به لحاظ زمانی و جغرافیایی چه تغییراتی روی ژنوم این ویروس ایجاد شده است.

دکتر بیگلری تصریح کرد: طبیعی است که دست‌کاری شدن کوروناویروس را نه می‌توان رد، و نه تایید کرد بلکه نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و باید بدانیم تکنولوژی ویروس‌ها تغییر کرده که این موضوع زنگ هشداری است که باید کشور را در مقابل بیوتروریسم واکسینه کنیم.

 رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به پیشنهاد بیش از ۱۰۰ نوع ترکیب دارویی برای بهبود بیماری کرونا افزود: در این خصوص تاثیر دقیق و مکانیسم مشخصی از تک‌داروها نشان داده نشده است، و کشت این ویروس در آزمایشگاه دشوار و مطالعه روی آن نیز دشوارتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر معتبرترین دارو از طرف چین اعلام شده و این دارو از هفته‌های آتی وارد آزمایش بالینی می‌شود اظهار کرد: در حال حاضر داروی کاملا موثری برای بیماری کرونا وجود ندارد اما خیلی از مبتلایان حتی بدون دارو نیز بهبود یافته‌اند. به گفته دکتر بیگلری اکنون درمان‌های حفاظتی و نگه‌دارنده در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود و توصیه عوامل بهداشت و درمان، شکستن و کند کردن زنجیره انتقال است تا باعث شود سیستم‌های درمانی تاب بیاورند.

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه ایران در شرایط تحریم به مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا پرداخته است، افزود: زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور قابل قبول است و این حجم از ایثار کادر حوزه سلامت کشور را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت.

وی با اشاره به تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، که فرصت طلایی برای مهار کرونا است، اظهار کرد: اگر در این فرصت مردم را محدود کنیم که در خانه بمانند، موج انتقال بیماری کرونا رو به پایین خواهیم داشت، اما اگر تجمعات و دید و بازدیدها جریان داشته باشد، شیوع بیماری شعله‌ور شده و نیمه فروردین با افت و خیز بیماری مواجه می‌شویم و تا پایان اردیبهشت آن را به همراه خواهیم داشت.

دکتر بیگلری تاکید کرد: درسی که کرونا به ما داد این است که باید روی همبستگی اجتماعی و توجیه عامه مردم کار کنیم و اگر گروهی رعایت نکنند، سلامت همه مردم به خطر می‌افتد.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: عده‌ای از جوانان بر این باورند که ما اگر بگیریم اتفاقی نمی‌افتد، در حالی که جوانان نیز در اثر ابتلا به این بیماری روی تخت بیمارستان جان داده‌اند و این افراد حتی می‌توانند تنها ناقل باشند و اطرافیان خود را آلوده کنند

پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا – زنجان،

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز