هایکو ماس از پیشنهاد سازمان ملل برای صلح جهانی حمایت ‌کرد

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۹:۲۰:۴۹
کد خبر: ۱۰۶۶۲۲۰
هایکو ماس از پیشنهاد سازمان ملل برای صلح جهانی حمایت ‌کرد
وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود برای مجمع عمومی سازمان ملل گفت کشورش از پیشنهادی که دبیرکل این سازمان برای برقراری صلح جهانی داده‌است، حمایت می‌کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز (سه شنبه) به صورت ویدیویی برای هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. وی با اشاره به همه گیری جهانی ویروس کرونا بر لزوم توجه سازمان های بین المللی و دولت ها به جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کووید-۱۹ تاکید کرد و گفت: مهمترین مساله توجه به توصیه هایی است که همه ما ملزم به رعایت آن هستیم و به همین دلیل من اکنون در منزل خودم را قرنطینه کرده ام.

وی افزود: تا زمانی که این ویروس وجود داشته باشد، می تواند همه ما را تحت تاثیر قرار دهد و ما باید یک راه حلی پیدا کنیم که بتواند دورنمای درستی را در اختیار ما قرار دهد. وزیر امور خارجه آلمان یادآور شد دستیابی به واکسن کرونا یک رقابت بین المللی نیست و هر کشوری زودتر به آن دست یابد، باید در اختیار همه کشورها قرار دهد. به گفته وی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول باید در این زمینه نقش آفرینی کنند و این واکسن پس از کشف، باید به شکل عادلانه در دسترس همگان قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر لزوم حل مسالمت آمیز مناقشات بین المللی تاکید کرد: نتایجی که با این رویکرد در این مدت به دست آورده ایم، مهم است. به عنوان مثال به اوکراین بنگرید، از زمانی که بحران این کشور رخ داد، ما با مذاکراتی بین روسیه و اوکراین تلاش کردیم راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم و تا جایی که امکان داشته باشد به تلاشمان ادامه می دهیم.

هایکو ماس افزود: در مورد لیبی نیز تلاش می کنیم با مذاکره بین طرف های درگیر به درگیری ها پایان دهیم. مذاکراتی که در ژانویه انجام شد گام مهمی در این راستا بود. در عین حال کشورها باید از ارسال سلاح به لیبی خودداری کنند تا این روند هرچه سریعتر به موفقیت برسد.

وی عادی سازی بین اسرائیل و کشورهای عربی را دستاورد بزرگی در همین راستا دانست و گفت که دیگر مناقشات بین المللی نیز باید با اینگونه مذاکرات پایان یابند.

به گفته ماس، نکته مهم این است که برای دستیابی به صلح، همیشه هر دو طرف باید آماده اعطای امتیازات به طرف مقابل باشند. در این راستا آلمان حاضر است نقش میانجی و پشتیبان بین طرفین مناقشه را عهده دار شود.

وی در ادامه این اظهارات گفت: از پیشنهادی که از سوی سازمان ملل برای صلح جهانی ارائه شد، حمایت می کنیم. در این راستا اعضای شورای امنیت نیز رایزنی می کنند. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که در حال حاضر میلیون ها انسان در بحبوحه همه گیری کرونا در شرایط جنگی زندگی می کنند و توجه به وضعیت آنها ضروری است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی در افتتاحیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل خواستار برقراری آتش بس جهانی برای ایجاد کریدورهای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب پذیر جهان برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ شده بود.

ماس با اشاره به وضعیت سوریه پس از پایان جنگ داخلی در این کشور نیز تاکید کرد: برای این که بتوانیم صلح را به سوریه ببریم نیازمند حمایت های بین المللی هستیم.

هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سه شنبه گذشته با سخنرانی مجازی مقامات کشورها آغاز شد و تا کنون به استثناء دونالد ترامپ، محور سخنرانی مقامات دیگر کشورها بر همه گیری کرونا و تبعات آن و نیز انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا متمرکز بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز