دکتر روحانی در نشست مشترک خبری با رییس جمهور قرقیزستان:

همکاری هوایی میان ایران و قرقیزستان گسترش می‌یابد

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۰:۳۵:۴۱
کد خبر: ۳۱۴۶۰۲
همکاری هوایی میان ایران و قرقیزستان گسترش می‌یابد
دکتر روحانی تاکید کرد: ما باید همکاری خود را برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری افزایش دهیم و به فکر ایجاد برنامه ای برای ده سال آینده باشیم تا روابط دو کشور بیش از گذشته افزایش یابد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در نشست مشترک خبری با آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهور قرقیزستان اظهار داشت: بعد از برجام ما با شرایطی مواجه هستیم که می توانیم با کشورهای جهان و به ویژه با کشورهای منطقه، همکاری های گسترده تری از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: ظرفیت های بسیار مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. شرایط اقلیمی قرقیزستان به گونه ای است که در آنجا تاسیسات برقابی می تواند نه تنها برق آن کشور بلکه نیازمندی های کشورهای منطقه را تامین کند و جمهوری اسلامی ایران این توانایی را برای اجرای این برنامه ها دارد. ایران از لحاظ خدمات فنی و مهندسی می تواند اقدامات لازم را در کشور قرقیزستان انجام دهد. همچنین در زمینه نیازمندی های این کشور در جاده های مواصلاتی و راهن آهن ایران آمادگی اجرای این پروژه ها را در قرقیزستان دارد. همچنین این کشور برای تجارت و اقتصاد خود نیازمند به آب های آزاد جنوب متصل شود و بندرهای جنوب کشور ما از جمله چابهار و بندرعباس و سایر بندرها قادرند کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان را به آب های آزاد بین المللی متصل کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: با توجه به قرابت های فرهنگی بین ایران و قرقیزستان، ما آماده همکاری های بیشتر در زمینه مسایل علمی، فناوری های نوین، در زمینه های هنری ارتباطات نزدیک دانشگاه ها مخصوصا در بخش پزشکی و داروسازی هستیم. ما علاقمند هستیم ارتباط دو ملت به هم نزدیک تر شود و راه های هوایی بین دو کشور گشوده شود و ما شاهد گردشگری بین دو کشور باشیم.

رییس جمهوری گفت: از لحاظ مسایل بین المللی و منطقه ای همکاری های بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد و با توجه به رویکرد استقلال طلبانه دولت جدید در قرقیزستان و بسته شدن پایگاه مناط به روی آمریکایی ها ما افکار بسیار نزدیکی با یکدیگر در مسایل بین المللی و منطقه ای پیدا کردیم و می توانیم همکاری های خود را افزایش دهیم. رییس جمهوری قرقیزستان در مذاکرات امروز اظهار کردند که تلاش خواهند کرد که ایران عضو دایم سازمان شانگهای باشد و عضویت ایران در سازمان شانگهای می تواند به نفع دو طرف باشد. همچنین دو طرف بر همکاری های بیشتری با یکدیگر در زمینه مبارزه با افراط و خشونت تاکید کردند.

وی در پایان افزود: ما تصمیم داریم یک برنامه ده ساله در زمینه روابط دو کشور داشته باشیم و بتوانیم از طریق این برنامه همه ظرفیت هایی که در توسعه روابط دو کشور وجود دارد مد نظر قرار دهیم. اجرای این برنامه با اراده ای که امروز وجود دارد به نفع دو ملت خواهد بود. بار دیگر از حضور رییس جمهوری قرقیزستان و هیات همراه به کشور ایران تشکر می کنم و مجددا به ایشان و هیات همراهشان خوش آمد می گویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز