امروز در مجلس؛

کواکبیان: روسای سه قوه از مردم عذرخواهی کنند

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۰۹:۵۹:۵۴
کد خبر: ۴۳۰۰۱۸
کواکبیان: روسای سه قوه از مردم عذرخواهی کنند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر لزوم عذرخواهی رئیس جمهور در ماجرای فیش‌های حقوقی گفت که روسای قوای مقننه و قضائیه نیز باید عذرخواهی کنند.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری برنا؛ مصطفی کواکبیان در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در تذکری مستند به ماده 18 آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد سوگند هیأت رئیسه، اظهار کرد: برخی نمایندگان می‌گویند رئیس جمهور در بحث فیش‌های حقوقی باید عذرخواهی کند اما من معتقدم حتماً ‌اگر رئیس جمهور عذرخواهی می‌کند رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه هم باید عذرخواهی کنند چرا که دستگاه‌های نظارتی زیرمجموعه اینها مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی خواب بودند.

کواکبیان ادامه داد: ای کاش آقای سراج و آقای رحیمی رئیس دیوان محاسبات به مجلس گزارش می‌دادند که در طول این مدت در مورد فیش‌های حقوقی چه‌کار کردند؟ سازمان بازرسی فقط به یک بانک مخصوص اشاره می‌کند اما مجموعه اقدامات را نمی‌گوید. دیوان محاسبات هم متأسفانه هیچ گزارشی نداده است.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر، گفت: به نظر من دیوان محاسبات و سازمان بازرسی خواب نبودند بلکه گزارش‌هایی داده بودند. در طول این مدت بازرسی کل کشور گزارشی را فرستاد که در چه تاریخ‌هایی و در مورد کدام یک از بانک‌ها به قوه مجریه گزارش داده شده اما متأسفانه گوش نداده‌اند. من این نامه را به کمیسیون اصل 90 فرستادم و می‌توانید آن را ببینید. اکثر اینها را به وزارت اقتصاد فرستاده‌اند و گفته‌اند در این موارد تخلف صورت می‌گیرد اما متأسفانه گوش نداده‌اند.

رئیس مجلس ادامه داد: در دیوان محاسبات هم جلوی خیلی از این تخلفات را گرفتند. در گزارشی که به من دادند آمده بود که 4 میلیارد تومان برگردانده‌اند اما سروصدا نکرده بودند. ممکن است نقصی در بازرسی و دیوان محاسبات بوده اما نه اینکه اینطور می‌گویید خواب بوده‌اند. سیستم اینها در حدی هوشیاری داشت که برخی تخلاف را گزارش کرده بودند. البته باید توضیحات بیشتر را به کمسیون اصل 90 ارائه کنند.

کواکبیان همچنین در اخطاری مستند به اصل 91 قانون اساسی، اظهار کرد: ما در دستورکار امروز و فردا انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان را داریم. بحث من این است که با توجه به اینکه گفته شده 6 نفر حقوقدان باید انتخاب شوند اما متأسفانه در مجلس نهم رأی مجلس قدری مخدوش شده بود،‌ اولاً می‌گفتند باید اکثریت نسبی رأی بدهند؛ در حالی که اگر 10 یا 15 رأی هم بیاورند می‌شود نسبی اما این موضوع در مورد حقوقدانان شورای نگهبان که می‌خواهند هم قوانین را مورد بررسی قرار دهند و هم سرنوشت صلاحیت امثال من را رقم بزنند مناسب نیست که با 20 یا 30 رأی بتوانند رأی نسبی به دست بیاورند.

کواکبیان ادامه داد: ما معتقدیم در مورد حقودانان شورای نگهبان واقعاً باید انتخاب صورت بگیرد. یعنی رئیس قوه قضائیه باید حداقل 6 نفر را معرفی می‌کرد تا ما از میان انتخاب کنیم اما 5 نفر را معرفی کردند در حالی که لازم است اول قانون را اصلاح کنیم و بعد این انتخابات انجام شود.

لاریجانی در این رابطه نیز گفت: آرای حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس نهم مخدوش نبوده و اتفاقاً آنها آرای بالایی در مجلس به دست آوردند و همگی بالای 130 رأی داشتند.

وی افزود: قاعدتاً برای انتخاب 3 نفر حقوقدان قوه قضائیه باید تعداد بیشتری را معرفی کند اما در قانون نیامده که حداقل 6 نفر معرفی شوند. آنها برای انتخاب 3 نفر 5 نفر را معرفی کردند. از نظر من هم اگر 10 نفر را معرفی می کردند بهتر بود اما این اشکال قانونی ندارد.

لاریجانی یادآور شد: اینکه شما می‌گویید رأی حقوقدانان رأی نسبی است این طبیعی است زیرا رأی اعتماد نیست. اگر آنها برای انتخاب 3 نفر 3 نفر معرفی می‌کردند ما باید رأی اعتماد می‌گرفتیم. اما وقتی تعداد بیشتری از افراد مورد نیاز معرفی می‌شوند باید رأی نسبی بگیریم و چاره‌ای جز این نداریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز