نماینده مردم تهران:

حضور بیش از ۸۰ کشور در تحلیف رییس جمهوری ناشی از تغییر جایگاه ایران در جهان است/ مراسم تحلیف در دولت گذشته از سوی سران کشورها تحریم می‌شد

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۶:۰۳:۵۲
کد خبر: ۵۹۴۵۲۹
حضور بیش از ۸۰ کشور در تحلیف رییس جمهوری ناشی از تغییر جایگاه ایران در جهان است/ مراسم تحلیف در دولت گذشته از سوی سران کشورها تحریم می‌شد
«علیرضا رحیمی» نماینده مردم تهران گفت: استقبالی که میهمانان خارجی از حضور در مراسم تحلیف دارند، ناشی از نگاه آن‌ها به کشور ما و نشان دهنده جایگاه ایران در جهان است.

«علیرضا رحیمی» نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا پیرامون برگزاری مراسم تحلیف روحانی در مجلس گفت: تحلیف ریاست جمهوری جزو موارد ضروری و مهمی بوده که  در اصل 121 قانون اساسی ذکر شده است.

او ادامه داد: در قانون تکلیف رییس جمهوری است که در حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در محل مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند. متن این  سوگند هم در اصل 121 قانون اساسی درج شده که شامل چند شرط است. رییس جمهوری پس از قرائت سوگند آن را امضا می‌کند و پیمان خود را با مردم رسمیت می‌بخشد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه "بر اساس اصل 57قانون اساسی که اصل تفکیک قوا است، رییس جمهوری مسوولیت قوانین اجرایی کشور را به عهده دارد" گفت: تحلیف امسال با ادوار گذشته متفاوت و فضای برگزاری مراسم بسیار مهم است. هم اکنون پس از 24ماه مذاکره برجامی از مرحله قطع‌نامه‌های سازمان ملل علیه ایران و تحریم‌های اتحادیه اروپا عبور کرده ایم. مجموعه جامعه جهانی پذیرفته که فعالیت های ایران در حوزه هسته‌ای، صلح آمیز است. در دوران پسابرجام همه دنیا به ایران نگاه واقعی و دوستانه دارند و این مسئله دستاورد دیپلماسی موفق ما است. 

رحیمی متذکر شد: استقبالی که میهمانان خارجی از حضور در مراسم تحلیف دارند، ناشی از نگاه آن‌ها به کشور ما و نشان دهنده جایگاه ایران در جهان است.

او ادامه داد: در ادورار گذشته و به خصوص، تحلیف دهمین رییس جمهوری ایران شاهد بودیم که مراسم مورد تحریم اکثر کشورها قرار گرفت. علی رغم اینکه از مقامات بسیاری از کشورها برای شرکت در این مراسم دعوت می شد اما استقبال بسیار ضعیف بود. امروز می‌دانیم که دوره دوازدهم به قدری استقبال زیاد است که ستاد تشریفات وزارت امور خارجه در این مراسم دست به کار شده ‌اند و مسوول تدارکات برای حضور میهمانان هستند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره بر اینکه "این مراسم دو خصوصیت مهم دارد" اظهار کرد: بازتاب داخلی و خارجی تحلیف نوید از مقبولیت جهانی ایران دارد. برای مثال سفر خانم موگرینی به عنوان نماینده عالی اروپایی به ایران، پیام آور صلح میان ایران و اروپا است. این استقبال نشان دهنده نگاه سازنده و تعاملی با ایران است در حالی که همین نگاه در دوره نهم و دهم ریاست جمهوری خصمانه بود. حضور بیش از 80 کشور نشاندهنده آن است که دیپلماسی دولت یازدهم در 4 سال گذشته موفقیت های بسیاری داشته است.

رحیمی در خاتمه گفت: توجه داشته باشیم حضور میهمان خارجی در مراسم تحلیف به معنی این است که هرکدام به عنوان نماینده کشورشان می‌توانند پیام آور گسترش روابط دو جانبه با ایران باشند و پس از مراسم با رییس جمهوری و نمایندگان مجلس دیدار خواهند داشت. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز