نماینده منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم:

اصلاح‌طلبان شانسی برای ریاست مجلس ندارند/ نمی‌توان اختیارات رئیس مجلس را کاهش داد/ برای نایب رئیسی کاندیدا هستم

۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۱۲:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۰۰۰۲۸۱
اصلاح‌طلبان شانسی برای ریاست مجلس ندارند/ نمی‌توان اختیارات رئیس مجلس را کاهش داد/ برای نایب رئیسی کاندیدا هستم
نماینده منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم گفت: هنوز فراکسیون اعتدالی یا اصلاح‌طلب در مجلس شکل نگرفته و اینها وزن خودشان را مشخص نکردند، نمی‌شود در این باره قضاوت کرد اما در پیش بینی‌ می‌توان گفت اینها باتوجه به تعدادشان در حد ریاست مجلس یا هیئت رئیسه نیستند که بخواهند کاندیدا معرفی کنند، یعنی تعدادشان در حدود 40/50 نفر است.

«سید محمدرضا میرتاج‌الدینی»، نماینده منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم به دنبال کاهش اختیارات رئیس مجلس در مجلس یازدهم با تاکید بر نقش سخنگو بودن او، هستند؟ گفت: رئیس مجلس طبق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس اختیاراتی دارد و این اختیارات را نمی توان کاهش داد. 

او ادامه داد: از جهت قانون اساسی رئیس مجلس، اداره مجلس را برعهده دارد، تشخیص پیشنهادات نمایندگان که آیا مطابق قانون اساسی یا مخالف قانون اساسی است و مواضعی از این قبیل بر عهده رئیس مجلس است. تطبیق مصوبات دولت با قوانین عادی جزو اختیارات رئیس مجلس است نه جزو اختیارات مجلس که این در قانون اساسی ذکر شده است، بنابراین اینها قابل کاهش دادن نیست.

او گفت: انتخاب دو معاون به عنوان معاون نظارتی و معاون تقنینی، انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس کمیسیون اصل 90 و ارائه پیشنهاد به مجلس  از جمله اختیاراتی است که آئین‌نامه داخلی مجلس به رئیس مجلس داده است. وقتی یک نفر مجلس را اداره می‌کند باید اختیاراتی داشته باشد. بعضی از نمایندگان اگر خواهان کاهش اختیارات ریاست مجلس باشند، میتوانید در قالب اصلاح آئین نامه اقدام کنند که آنهم اسان نیست و دو سوم رای میخواهد. رئیس مجلس، رئیس یک قوه است نمی توان جایگاهش را در حد یک سخنگو تنزل بدهیم و بگوییم نقش یک اسپیکر و سخنگو را برای نمایندگان ایفا کند، این هم صحیح نیست و این جایگاه مجلس را تنزل می‌دهد.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سوال که آیا شما مخالف کاهش اختیارات رئیس مجلس هستید، اظهار کرد: من می‌گویم بر اساس قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی مجلس باید عمل کنیم. کاهش اختیارات رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه به نفع مجلس و به نفع نمایندگان نیست. 

نماینده منتخب مردم تبریز درباره این سوال که مجلس یازدهم چقدر می‌تواند به جایگاه خودش یعنی همان در راس امور بودن نزدیک شود؟ بیان کرد: تلاش و برنامه‌ریزی‌ما این است که مجلس به آن جایگاه واقعی خودش برگردد و جایگاه مجلس، جایگاه رفیعی در میان دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه کشور است و امام فرمودند در رأس امور است.  مجلس دو رسالت اصلی دارد، قانون‌گذاری و نظارت بر امور اجرایی و دستگاه‌های اجرایی. این دو رسالت را خوب عمل کند، به رأس امور برمی‌گردد.

او در پاسخ به این سوال برخی ادعا می‌کنند مجلس یازدهم مطیع شورای نگهبان است، اظهار کرد: این تعبیر که مجلس یازدهم مطیع شورای نگهبان است اصلا درست نیست. می‌خواهند نیامده در مورد مجلس یازدهم قضاوت کنند و این حرف‌ها را می‌زنند. شورای نگهبان جزوی از قوه مقننه است که مصوبات مجلس را از نظر تطبیق با قانون اساسی پیگیری می کند. نمی‌دانم چه کسانی این حرف را می‌زنند و چه هدفی را دنبال می‌کنند و می‌خواهند، چه چیزی را القا کنند، تا به حال کسی چنین حرفی نزده بود که مجلس مطیع شورای نگهبان است یا بالعکس، هر کسی رسالت و وظیفه خاص خودش را دارد و در آن، حیطه و حوزه قانونی خودش مستقل عمل می‌کند.

او در ادامه در این باره که اسم شما هم جزو گزینه‌های ریاست مجلس است، اظهار کرد: برای نایب رئیسی بوده نه ریاست. پیشنهاداتی از طرف دوستان به من شده است، اگر کسی بتواند در هیات رئیسه نقشی ایفا کند تأثیرش بیشتر خواهد بود. بنابراین ما با دوستان مشورت می‌کنیم و اگر صلاح باشد، در هیات رئیسه حضور دارم. در این باره مخالفتی نداریم اگر شرایط فراهم شود. اگر با حمایت نمایندگان محترم بعنوان نائب رئیس در هیات رئیسه باشم با نگاه راهبردی تلاش خواهم کرد مسائل اصلی کشور از طریق کمیسیونهای تخصصی در اولویت برنامه های مجلس قرار گرفته و مجلس یازدهم در سال اول

دستاوردهای خوبی برای مردم داشته باشد .الحمدلله مجلس یازدهم نیروهای کارشناس و نمایندگان جوان با ایده های نو فراوان دارد بهره مندی از این ظرفیت های ارزشمند به برنامه ریزی خوب هیات رئیسه بستگی دارد.

میرتاج‌الدینی درباره اینکه چرا نشست اتحاد منخبین اصولگرای مجلس یازدهم به طور کامل رسانه‌ای نشد و آیا تعیین پیش شرط در جلسات صحت دارد یا خیر؟ گفت: بنا نبود رسانه‌ای شود. در آن جلسه 9 نفره چنین شرط‌هایی نبود و جلسات برای تعیین هیات رئیسه شکل گرفت و چنین شرط‌هایی مطرح نشده است. جلسات مختلف در میان نمایندگان برای همفکری و تبادل نظر شکل می‌گیرد این هم یکی از آن جلسات، هم فکری است.

او در پاسخ به این سوال که رقابت‌ها بر سر ریاست مجلس را چگونه می‌بینید؟ گفت: این رقابت‌ها درون فراکسیونی و درون گروهی است و درباره مسئولیت‌های مجلس بین نمایندگان گفت‌وگو و رایزنی صورت می‌گیرد. نهایتا ما فراکسیون اکثریت انقلابی داریم. در آنجا افرادی برای مسئولیت‌های مجلس خودشان را نامزد معرفی می‌کنند، بین اینها انتخابات داخل فراکسیون انجام می‌گیرد کسانی که انتخاب می‌شوند آنها برای صحن علنی خودشان را مطرح می‌کنند، یعنی یک کار عادی و دوستانه است، رقابت به معنای تعارض و تنازع و اختلاف نیست.

میرتاج‌الدینی درباره اینکه کدام گزینه شانس پیروزی برای کرسی ریاست جمهوری دارد؟ گفت: اندکی صبر کنید معلوم خواهد شد.

نماینده منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم در این باره که حضور فراکسیون اعتدالیون چقدر در جهت‌گیری برای هیات رئیسه مجلس نقش دارد؟ بیان کرد: چون هنوز فراکسیون اعتدالی یا اصلاح‌طلب در مجلس شکل نگرفته و اینها وزن خودشان را مشخص نکردند، نمی‌شود در این باره قضاوت کرد اما در پیش بینی‌ می‌توان گفت اینها باتوجه به تعدادشان در حد ریاست مجلس یا هیات رئیسه نیستند که بخواهند، کاندیدا معرفی کنند، یعنی تعدادشان در حدود 40/50 نفر است و معمولا این اقلیت شانس حضور در هیئت رئیسه را ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز