جوابیه صداوسیما به گزارش برنا

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۲:۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۰۰۶۵۷۵
جوابیه صداوسیما به گزارش برنا
اداره کل روابط عمومی صداوسیما با ارسال جوابیه ای به گزارش خبرگزاری برنا واکنش نشان داد و از رسانه ها خواست پیش از "ضرورت پیگیری حقوقی" این جوابیه را منتشر کنند.

خبرگزاری برنا اعلام آمادگی می کند اسناد گزارش خود را برای روابط عمومی صداوسیما ارسال و در صورت لزوم منتشر کند. با این وجود و طبق قانون مطبوعات متن جوابیه صداوسیما را که به شرح زیر است منتشر می کند: 

«پیرو انتشار اکاذیب در خبر «دریافتی نزدیک به یک میلیارد دلاری صداوسیما/ پول پرداخت نشد، الکوثر قطع شد، رسانه ملی فرافکنی کرد» خبرگزاری برنا، اداره کل روابط عمومی رسانه ملی لازم دید با ارسال این جوابیه به برنا، این اکاذیب را به صورت متقن و مستند پاسخ دهد تا ضمن روشن کردن اصل موضوع برای مخاطبان این خبرگزاری، به دیگر رسانه هایی که این اکاذیب را منتشر کرده اند فرصت دهد پیش از ضرورت پیگیری حقوقی علیه ایشان با بازتاب این جوابیه خطای احیانا ناخواسته خود را جبران کنند.

برخلاف ادعا و اتهامات منتشر شده در مطلب برنا، باید در نظر داشت: 

1-حسب اطلاع، براساس اسناد و طبق مصاحبه ریاست اسبق سازمان، گزارش 947 میلیون دلار دریافتی صداوسیما در دوره آقای مهندس ضرغامی در همان دوره به بانک مرکزی ارسال شده و پس از تایید پرداخت مالی هر قسط، قسط بعدی پرداخت شده است البته قسط آخر پس از تایید دولت یازدهم صورت گرفته است، علاوه بر آن سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نحوه هزینه کرد این بودجه را بررسی و نتیجه را نیز اعلام کرده اند. این موضوع به همراه اسناد هزینه آن بارها در دوره ریاست آقای دکتر سرافراز و آقای دکتر عسکری به صورت کتبی و شفاهی به دولت اعلام و ارسال شده است و با توجه با اصرار رییس جمهور محترم، دیوان محاسبات در حال تهیه گزارش مجدد در این خصوص است؛ البته این سوال همیشه برای سازمان مطرح بوده که پیگیری گزارش گیری هزینه صورت گرفته در دو دوره گذشته مدیریتی سازمان و طرح مکرر آن در رسانه ها چه ارتباطی به این دوره دارد؟

2-تامین نیاز ارزی سالانه صداوسیما در سال 94 و 95 نیز از سازکار پیش گفته با پیشنهاد دولت انجام شده و با صرفه جویی های صورت گرفته تا انتهای سال 97 پرداخت های لازم تحقق یافته است ولی از پایان سال 97 تاکنون علیرغم پیگیری های فراوان و تاکید بر اهمیت موضوع و تایید سازمان برنامه و بودجه در این خصوص صورت نگرفته و منجر به ایجاد بدهی خارجی برای رسانه ملی شده است و علاوه بر مورد اخیر قطع پخش شبکه الکوثر از ماهواره یوتلست، هر لحظه احتمال قطع برنامه های دیگر سازمان و مشکلات دیگر نیز دور از ذهن نیست و اقدام جاعل در این خصوص مورد تاکید و انتظار است.

3-در خصوص تخصیص 160 درصدی سال 97 و 100 درصدی سال 98 هم علیرغم اینکه موضوع هیچ ارتباطی به هزینه های ارزی سازمان ندارد، قابل ذکر است که با کمترین دانش بودجه ای واضح است سقف تخصیص بودجه 100 درصد مبلغ مصوب است و تخصیص 160 درصدی موضوعی خنده دار و در نظام بودجه ریزی موضوعی غیرممکن است. 

قابل ذکر است در سال 97 تخصیص سازمان صداوسیما از محل بودجه مصوب کل کشور در ردیف اصلی 87 و تبصره 4 بودجه 100 و تملک دارایی 54 درصد و در سال 98 در ردیف اصلی 86 و تبصره 4 بودجه 100 و تملک دارایی 48 درصد است.

4-تامین بخشی از نیازهای ارزی صداوسیما از سال 88 تا 95 به پیشنهاد رییس جمهور وقت و فعلی از محل حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی صورت گرفته که دلیل اصلی آن عدم اختصاص اعتبار مناسب برای این فعالیت ها در قانون بودجه سالانه بوده است، موضوعی که علاوه بر صداوسیما برای بسیاری از دستگاه های زیرمجموعه دولت اتفاق افتاده است و یکی از نمونه های آخر آن هم درخواست بودجه ریاست محترم جمهور در خصوص تامین اعتبار مقابله با کروناست. همچنین پرواضح است تامین نیازهای ارزی صداوسیما ربطی به اعتبار تبصره 4 بودجه سال های اخیر که در راستای ارتقای کمی و کیفی تولیدات مستند، نمایشی، انیمیشن و... به صورت ریالی در اختیار این سازمان قرار گرفته است ندارد.

5-عدم پرداخت بودجه ارزی سازمان صداوسیما در دو سال اخیر اشکالات زیادی را برای این سازمان و نظام رسانه ای بین المللی جمهوری اسلامی ایجاد کرده است؛ موضوعی که بارها به مسئولان محترم دولت به صورت مکتوب و شفاهی اعلام شده، ولی متأسفانه در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است. در دوره ای که از سویی تحریم های ظالمانه آمریکای جنایتکار، صداوسیما را در انجام مأموریت های خود با سختی هایی مواجه کرده، از سوی دیگر عدم تأمین منابع ارزی نیز موجب از دست دادن بسیاری از خبرنگاران و مجریان رسانه های بین المللی نظام اسلامی، احتمال از دست رفتن فضای انتشار بین المللی و ملی ماهواره ای و توقیف اموال این سازمان در خارج از کشور و تعطیلی چند پروژه ملی مهم حوزه رسانه شده است.

6-قطع پخش شبکه الکوثر در ماه مبارک رمضان و نزدیک روز قدس نشان از تاثیرگذاری این شبکه در میان جامعه هدف آن (مخاطبان عرب زبان منطقه) است. موضوعی که دقت بررسی و مراقبت دشمن از فضای رسانه ای جریان مقاومت در منطقه را نشان می دهد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز