قانون سزار با سوریه چه می‌کند؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۰۵:۲۸:۳۵
کد خبر: ۱۰۲۴۳۱۱
قانون سزار با سوریه چه می‌کند؟
اخیرا قانون موسوم به «سزار» تحریم‌هایی را با هدف افزایش فشارهای اقتصادی و انزوای سیاسی سوریه تحمیل کرده است. این فشارهای به منظور این است که سوریه به حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت، تن دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ روز چهارشنبه 28 خرداد ماه تحریم‌هایی جدید تحت عنوان «قانون سزار» پس از 6 سال تاخیر علیه سوریه اجرایی شد. موضوع تحریم‌های سوریه از سال‌ها پیش مطرح بوده، دلایل عمده تحریم سوریه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، مسائل حقوق بشری، حمایت از تروریسم و ... بوده است. 

اخیرا قانون موسوم به «سزار» تحریم‌هایی را با هدف افزایش فشارهای اقتصادی و انزوای سیاسی بر این کشور تحمیل کرده است. این فشارهای به منظور این است که سوریه به حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تن دهد.

قانون سزار همه دولت‌ها، گروه‌ها، شرکت‌ها و افرادی را که مستقیم و غیر مستقیم به دولت سوریه کمک مالی یا نظامی ‌یا در چهار بخش نفت، گاز طبیعی، هواپیماهای نظامی، ساخت و ساز و مهندسی فعالیت ‌کنند، تحریم می‌کند. در واقع این تحریم‌ها بسیار شدیدتر و فراگیرتر از تحریم‌های پیشین است. 

«عبیده فارس»، رئیس بخش مطالعات مرکز مطالعات استراتژیک جسور، در گفتگو با القدس العربی گفت: «به موجب قانون سزار، همه طرف‌هایی که وارد معاملاتی در زمینه تکنولوژی‌های نظامی و خدماتی با نظام سوریه شوند، مورد تحریم‌های شدید قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا شامل شرکت‌های اقتصادی فعال در زمینه انرژی، سازندگی، سرمایه گذاری، ارتباطات و ... که در سوریه فعالیت می‌کنند و یا با اسد به صورت مستقیم با غیر مستقیم همکاری داشته باشند، می‌شود؛ چه این شرکت‌ها روسی باشند، یا ایرانی و چینی.»

این قانون از عراق تا لبنان را تحت تاثیر خود قرار داده است. نیرو‌های آمریکایی به منظور لغو معافیت‌های اعطا شده به عراق در خصوص تحریم ایران، در صدد تحمیل فشار‌های خود بر این کشور از سویی و از سوی دیگر به دنبال دور کردن نیرو‌های الحشد الشعبی است. 

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم، در تحلیلی درباره قانون تحریم‌های آمریکا علیه سوریه موسوم به «سزار» نوشت: «زمانی که جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، با تکبر و وقاحت تمام به خود می‌بالد، که دولت کشورش پشت سقوط پوند سوریه، پیامد‌های اقتصادی آن و وضعیت سردرگمی ناشی از آن در بازار‌ها همزمان با نزدیک شدن اجرای قانون سزار است، این درواقع به معنای «اعلام جنگ» و گامی اساسی در جهت تغییر نظام سوریه و ایجاد هرج و مرج دراین کشور و چه بسا کل منطقه خاورمیانه است.»

پس از اینکه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، از اعمال تحریم ۳۹ شخص و ارگان دولت سوریه به موجب قانون سزار خبر داد، «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله، طی سخنانی از مثلث تازه‌ «هرگز گرسنگی نخواهیم کشید، هرگز سلاح خود را واگذار نمی‌کنیم، با آمریکایی‌ها می‌جنگیم» رونمایی کرد که عنوانی برای مبارزه مقاومت با قانون سزار به شمار می‌آید.

شماری از عالمان دینی جهان اسلام نیز ضمن محکوم کردن قانون آمریکایی سزار، آن را نه تنها تجاوز به سوریه، بلکه تجاوز به همه ملت های منطقه برشمردند آن را مقدمه‌ای برای اشغال هر چه بیشتر سرزمین‌های اسلامی از سوی رژیم صهیونیستی قلمداد کردند.

«جورج ابوخازن»، اسقف کاتولیک سوری، خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه سوریه شده است. به گفته این مقام کاتولیک «تحریم‌ها غیر انسانی هستند» زیرا «همه مردم را مجازات و سوری‌ها را روز به روز فقیرتر می‌کنند». این اسقف سوری در گفت‌وگو به خبرگزاری کاتولیک ایتالیا (SIR) افزوده است: «این‌جا مردم از گرسنگی جان می‌دهند. دارو کمیاب شده و هیچ کار و کسبی وجود ندارد.»

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، در نشست روند آستانه که از طریق ویدئوکنفرانس با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و با محوریت مسائل سوریه برگزار شد ضمن انتقاد از قانون سزار، گفت: «رژیم آمریکا در چنین شرایطی و در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاش‌های مذبوحانه خود برای فشار به مردم سوریه، تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی تازه‌ای موسوم به «سزار» را با هدف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود تحمیل کرده است.»

او ادامه داد: «این اقدام نوعی تروریزم اقتصادی است که ناقض حقوق بشردوستانه و حاکمیت ملت‌هاست. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملّت‌ها در جهان خصوصاً‌ سوریه، تأکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: «آمریکا بداند آنچه از طریق گروه‌های تروریستی به دست نیاورده نمی‌تواند از طریق تحریم و مجازات مردم سوریه به‌دست بیاورد.»

وی خاطرنشان کرد: «ضروری است هرچه سریع‌تر نیروهای تروریست آمریکایی از سوریه و کل منطقه خارج شوند و حاکمیت سوریه در کل این کشور گسترده شود.»

«سیدمهدی نورانی»، کارشناس مسائل منطقه، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره تحریم‌های جدید علیه دولت سوریه با عنوان «قانون سزار» گفت: «تحریم سوریه از ۳۰ سال پیش اعمال شده و در هر مرحله هم به تحریم‌های این کشور اضافه شده است. شدت تحریم‌های سوریه بعد از ترور رفیق حریری در لبنان و خروج نیروهای سوریه از لبنان بیشتر شد.»

او درباره ترور رفیق حریری بیان کرد: «ترور رفیق حریری را ابتدا به گردن سوریه انداختند و بعد حزب‌الله، در حالیکه این ترور کار اسرائیلی‌ها بود برای اینکه سوریه را از لبنان خارج کند. در اواخر سال ۲۰۱۱ درگیری‌ها در سوریه آغاز شد، در آن دوره نه داعش بود و نه جبهه‌النصره، از اواخر ۲۰۱۱ تا اواخر ۲۰۱۲ دوباره تحریم‌هایی بر علیه سوریه به بهانه حقوق بشر اعمال شد. این تحریم‌ها در چند مرحله وجود داشت تا اینکه به قانون سزار رسید.»

این کارشناس مسائل منطقه افزود: «در واقع وقتی آمریکا نتوانست با ابزار نظامی به اهداف خود برسد، از طریق اقتصاد فشار وارد می‌کنند، در لبنان هم همین اتفاق رخ داده است. در پی این هستند که مردم را در برابر دولت سوریه قرار دهند. درخواست آنها این است که سوریه از مواضع خود کوتاه بیاید و در واقع آمریکا نوعی جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران، سوریه و لبنان به راه انداخته است.»

نورانی تحریم‌های جدید سوریه را مرتبط با فلسطین دانست و اظهار کرد: «اسرائیلی‌ها در پی آن هستند که در دوران ترامپ جریان فلسطین را تمام کنند و برای این کار همه کشورهای عربی را پای کار آورده‌اند اما دو مسئله باقی مانده یکی بحث قدس است و بعد آوارگان هستند. آوارگان فلسطینی در سه کشور اردن، لبنان و سوریه مستقر هستند. این دولت‌ها به هیچ عنوان نمی‌پذیرند به این افراد شناسنامه بدهند. کشور سوریه و لبنان در ماجرای فلسطین مشکل دارند. آمریکایی‌ها می‌خواهند بر سوریه و لبنان فشار بیاورند که قضیه فلسطین را تمام کنند.» 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز