رئیس دفتر رئیس جمهور:

تصمیمات بانک مرکزی براساس نظرات شورای فقهی این بانک است/ کنکور برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۲:۲۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۳۶۵۵۸
تصمیمات بانک مرکزی براساس نظرات شورای فقهی این بانک است/ کنکور برگزار می‌شود
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در بانک مرکزی شورای فقهی داریم و آنچه که شورای فقهی بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد و اجرا می‌شود

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در رابطه افزایش اجاره مسکن گفت: در این زمینه دو اقدام کردیم که اقدام اول این بود که در جلسه ستاد ملی کرونا این موضوع را وزرات راه  بررسی کرد و پیشنهادی در رابطه با آن ارائه داد.

او افزود: آن پیشنهاد این بود که برای شهر تهران حداکثر بیشتر از 25 درصد اجاره‌ها نمی‌تواند افزایش یابد البته  به این معنی نیست که حتما باید 25 درصد باشد یعنی باید زیر 25 درصد باشد. برای کلانشهرها تا 20 درصد می تواند افزایش پیدا کند  و زیر 20 درصد می تواند باشد و برای شهرهای دیگر 15 درصد.

واعظی ادامه داد: این پیشنهاد تصویب شد و هم به قوه قضاییه و همه بخش‌ها ابلاغ شد که توانست  آرامشی به وجود آورد. از سوی دیگر برای همین افزایش 25 درصد در تهران یا شهرهای دیگر باتوجه به شرایط پیش آمده ناشی از کرونا، برخی از مردم نیازمند باشند به همین دلیل دولت 20 هزار میلیارد تومان به با بهره پایین 13 درصد به بانک‌ها  تخصیص داد ، که اگر تمایل داشته باشند به جای اینکه کرایه‌های بالا بدهند این کار را انجام دهند. لذا الان مردم دارند پیام می زنند برای وزارت راه و یک سامانه ای هم طراحی شده که به بانک ها معرفی شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور  در رابطه با شبهات فقهی که در مورد این وام اظهار شده است، تصریح کرد: موضوعی اخیراً مطرح شده راجع به اینکه ممکن است از نظر فقهی اشکال داشته باشد با توجه به اینکه این قبیل اقدامات براساس سیاست‌هایی است که بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ می‌کند. در بانک مرکزی شورای فقهی داریم و آنچه که شورای فقهی بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد و اجرا می‌شود همان چیزی است که ما هم به آن اعتقاد داریم.

واعظی درباره برگزاری کنکور سراسری گفت: اگر فکر می‌کردیم که وضعیت ما در یک تا دو ماه آینده بهتر از امروز می‌شود، ممکن بود آزمون سراسری را به تاخیر بیاندازیم که البته تاکنون با وجود تاخیر انداختن هم عملا وضعیت بهتر از گذشته نشده است.  

رئیس دفتر رئیس جمهور، داوطلبان کنکور را به دوگروه تقسیم کرد، گفت: گروه اول داوطلبانی هستند که درس خوانده‌اند و آمادگی کامل داشته و به خود اطمینان دارند و دولت و وزارت علوم را تحت فشار قرار داده اند که کنکور زودتر برگزار شود، از طرف دیگر گروهی هستند کمتر درس خوانده‌اند و به دنبال افزایش فرصت بوده تا بیشتر مطالعه کنند و درخواست دارند که کنکور به تاخیر بیفتد.

واعظی اقدامات وزارت بهداشت برای دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری آزمون را فوق العاده توصیف کرد و گفت: وزارت بهداشت دستور العمل‌های بهداشتی را تدوین کرد و بجای آن که کنکور در ۲ روز برگزار شود، کنکور در ۴ روز برگزار می‌شود. تمام محل برگزاری آزمون ضدعفونی می‌شود و فاصله اجتماعی  میان شرکت‌کنندگان که باید ۱.۲ متر باشد بیشتر از این طراحی شده است ورودی‌ها و خروجی ها نباید تجمع ایجاد شود.  

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: دولت، وزیر علوم و وزیر بهداشت دانش آموزان کنکوری را مانند فرزندان خود می‌دانند و برای سلامتی آنها نگران هستند و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کنگور برگزار می‌شود.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین موضع دولت در واکنش به تعرض دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری کشورمان، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در ۲ سال و نیم گذشته تمام راه‌ها و روش‌هایی را که برای فشار بر ملت ایران در اختیار داشتند، از تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه تا جنگ تبلیغاتی و روانی، به کار گرفتند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها بر این مبنا انجام شده بود که در اثر تحمیل فشارهای سنگین اقتصادی و سیاسی، ملت ایران نهایتا در مدت ۳ ماه به زانو در خواهند آمد، اما امروز با وجود همه سختی‌ها و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه آمریکا، با تاب‌آوری و همبستگی تحسین‌برانگیز مردم و البته دولت، همه تلاش‌ها و اقدامات آمریکا با شکست مواجه شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: اقداماتی که اخیرا آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند، مثل همین مورد مذکور یا دوره افتادن نماینده آنها برای تبلیغ علیه ایران در کشورهای دیگر، برای آمریکایی که ادعای ابرقدرتی دارد، بسیار سخیف و نشانه شدت ضعف و استیصال آنها در برابر ملت ایران است که برای غلبه بر این ضعف دنبال یارگیری افتاده‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت آمریکا کاملا در مواجهه با مسائل داخلی و بین‌المللی دستپاچه شده است. تمام آمار و نشانه‌ها و به ویژه نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از عقب افتادن قابل توجه ترامپ از رقیب خود در رقابت‌های انتخاباتی آمریکاست و لذا ارتکاب اقدامات نسنجیده از دولتی که از ابتدا هم ناپخته عمل می‌کرد، در وضعیت امروز که همه چیز را در حال از دست رفتن می‌بیند، تا حدودی طبیعی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز