عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

آتش‌بس در قره‌باغ با دخالت آمریکا نقض شد/ خطای گلوله یک کیلومتر قابل قبول نیست/ مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی خداآفرین آسیب دیدند

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۲۳:۳۳:۰۱
کد خبر: ۱۰۷۳۹۶۱
آتش‌بس در قره‌باغ با دخالت آمریکا نقض شد/ خطای گلوله یک کیلومتر قابل قبول نیست/ مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی خداآفرین آسیب دیدند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تثبیت و استمرار آتش‌بس در قره باغ گفت: زمانی آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان برقرار می‌شود و نقض نمی‌شود که کشورهای بیگانه از این منطقه خارج شوند و طرفین درگیر به توافق پایدار برسند.

«شهریار حیدری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، که به دنبال تشدید تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان  در قره باغ و اصابت چند خمپاره از این درگیری به مناطق مرزی کشورمان، به خداآفرین سفر کرده است، در واکنش به نقض آتش‌بس در قره باغ از سوی طرفین درگیری و افزایش تنش‌ها در این منطقه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: برقراری آتش‌بس براساس توافق دو کشور صورت می‌گیرد. در واقع دخالت مستقیم کشورها و گروه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند آمریکا، داعش و رژیم صهیونیستی در قضیه قره باغ، آتش‌بس در این منطقه را شکننده کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان برقرار می‌شود و نقض نمی‌شود که کشورهای بیگانه از این منطقه خارج شوند و طرفین درگیر به توافق پایدار برسند. در حال حاضر با پادرمیانی روسیه آتش‌بس برقرار شد اما با دخالت کشورهای فرامنطقه‎ای، آتش بس نقض شد.

حیدری در خصوص راه‌حل برقراری آتش‌بس در قره باغ تصریح کرد: راه حل اختلافات در قره باغ این است که آذربایجان و ارمنستان به واسطه کشورهایی نظیر روسیه و ایران به توافق برسند و آتش بس میان دو طرف برقرار شود. در حقیقت ایران و روسیه که به دنبال صلح و ثبات در قره باغ هستند، می‌توانند دوستان واقعی آذربایجان و ارمنستان باشند در حالی که فلسفه وجودی آمریکا، رژیم صهیونیستی و داعش در این منطقه افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها میان این دو کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی ایران و روسیه در مورد مسئله قره باغ به این جهت است که این دو کشور در همسایگی محل مناقشه هستند و می‌توانند به عنوان طرف ثالث، با حفظ تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان بین طرفین صلح و آشتی برقرار کنند.

حیدری در مورد آسیب‌های اقتصادی تنش‌های قره باغ برای طرفین درگیر اظهار کرد: جنگ در هر نقطه‌ای که شکل بگیرد آسیب‌های مختلفی دارد، اولین آسیب جنگ متوجه اقتصاد کشورهای درگیر می‌شود، در حقیقت جنگ هزینه‌بر است و در حال حاضر طرفین در درگیر در قره باغ، هزینه پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه ادامه تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان و اصابت خمپاره‌ها به ایران تا چه اندازه نگران‌کننده است؟ خاطرنشان کرد: قسمت‌هایی از منطقه محل مناقشه با مرزهای ایران مشترک است، محل درگیری در دوطرف رودخانه ارس قرار دارد، شمال این رودخانه که منطقه خداآفرین و اصلان دوست است مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی را دارد و اصابت گلوله‌ای سرگردان توسط هر دو کشور درگیر به آن منطقه، منجر به آسیب رساندن به کشاورزان بومی شده است. گلوله‌های که به این منطقه برخورد کردند زمین‌های کشاورزی و برخی از منازل روستایی را تخریب کرده‌اند.

حیدری در پایان یادآور شد: خطای گلوله با فاصله حدود یک کیلومتر قابل قبول نیست خطای گلوله با فاصله حدود 100 متر قابل توجیه است اما یک کیلومتر اصابت به خاک ایران قابل قبول نیست. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز