چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

طناب دار بر گردن «اویس»/ روایت جدید نخست‌ وزیر پیشین عراق درباره سردار سلیمانی

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۵:۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۱۱۶۶
طناب دار بر گردن «اویس»/ روایت جدید نخست‌ وزیر پیشین عراق درباره سردار سلیمانی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی لاریجانی

در حال حاضر این احتمال مطرح است که علی لاریجانی دوباره در ائتلافی مورد حمایت طیف‌هایی از هر دو جریان اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلب، کاندیدای انتخابات 1400 باشد و همین نگرانی منتقدان او را در جریان اصولگرا دوچندان ساخته و درنتیجه بعید نیست که سعی کنند خود را به لاریجانی نزدیک کنند تا مانع از تحقق آن ائتلاف احتمالی شوند.

هر چند اصلاح‌طلبان بارها اعلام کرده‌اند که قصد تکرار تاکتیک انتخاباتی 92 و 96 را ندارند. با این همه اما به تازگی پایگاه خبری دیده‌بان ایران با استناد به شنیده‌هایش، نوشت: «اخیرا مصطفی پورمحمدی در دیداری دوستانه شروط جامعه روحانیت را برای حمایت از علی لاریجانی مطرح کرده و به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده‌اند.» در واکنش به این خبر روابط عمومی جامعه روحانیت با انتشار اطلاعیه‌ای، اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار انتخاباتی پورمحمدی با علی لاریجانی را تکذیب کرد.

این اطلاعیه همچنین تاکید کرد که «تاکنون جامعه روحانیت مبارز یا اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت با هیچ کدام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری بحث یا مذاکره و دیداری نداشته است.»

چهره هفته؛ شکوری راد

 

علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح طلب، طی نامه‌ای خطاب به آذر منصوری از او خواست تا در این شرایط ویژه مسوولیت مدیریت کلان حزب را بر عهده بگیرد. شکوری‌راد در نامه‌ای به منصوری نوشت: «از بیماری اخیر بنده و نیاز به شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان آگاه هستید. به‌طور مسلم تا سه ماه آینده درگیر آن خواهم بود. لذا خواهشمندم تمامی وظایف دبیرکل را در این مدت که کنگره سالانه حزب نیز در آن برگزار می‌شود برعهده بگیرید. بدون تردید با قبول مسوولیت شما خللی در فعالیت‌های حزب پدید نخواهد آمد. در این فاصله هرگاه حال مساعد داشته‌ باشم در جلسات مجازی شرکت کرده و به عنوان عضو از مباحث و نظرات استفاده خواهم کرد.»

شکوری‌راد از اواخر آذرماه امسال به بیمارستان سینا منتقل و بستری شد؛ بیمارستانی که البته همزمان محل کار او نیز هست و شکوری‌راد به عنوان رییس بخش رادیولوژی آن مشغول به کار است. ابتدا گفته شد که او به کرونا مبتلا و به ‌دلیل درگیری شدید ریه به بیمارستان منتقل شده ‌است. پس از گذشت چند روز اما مشخص شد که او به کرونا مبتلا نیست و با تشخیص نوعی سرطان خون در بخش خون بیمارستان شریعتی بستری است.

جنجال هفته؛ سفر هیات عراقی به ایران

 

برخی رسانه‌های عراقی روز یکشنبه هفتم دی‌ ماه در خبری غیر رسمی اعلام کردند؛ «ابوجهاد الهاشمی» از سوی «مصطفی الکاظمی» به تهران سفر کرده است. در اخبار غیر رسمی منتشر شده، هدف از این سفر گفتگو پیرامون تحولات امنیتی اخیر در عراق و افزایش غیرمعمول تحرکات ارتش آمریکا در منطقه و تبادل پیام عنوان شده است. همچنین اخباری نیز از سوی برخی رسانه‌ها درخصوص درخواست آمریکایی‌ها برای سفر نماینده نخست‌ وزیر عراق به تهران منتشر شد.

برخی منابع عراقی نیز اعلام کردند که در این سفر پیام طرف ایرانی درباره ضرورت افزایش هوشیاری دولت عراق و فاصله گرفتن از فتنه‌انگیزی‌های آمریکا علیه ایران به این هیئت ابلاغ شده است.

عصر یکشنبه نیز یک منبع سیاسی عراقی اظهار کرد: ایرانی‌ها به هیئت عراقی گفته‌اند که قصد تنش‌زایی در منطقه را ندارند.

در ادامه «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد که این خبر صحت دارد.

خطیب زاده در نشست خبری افزود: این سفر انجام شد. مشاور نخست وزیر به ایران آمد. مراودات مستقیم با مقامات عراقی داشتیم و در خصوص موضوعات مختلف گفتگوهایی انجام شد.

حاشیه هفته؛ اظهارات امیرعبدالهیان

«حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل، در حاشیه نشست خبری اعلام برنامه‌های سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع خبرنگاران گفت: روزی سردار سلیمانی به من که معاون وزیر خارجه بودم زنگ زدند، در آن زمان آقای ظریف در لوزان سوئیس با ۵ کشور در حال مذاکرات هسته‌ای بودند. شب قبل از آن تصاویری از قدم زدن آقای ظریف با جان کری منتشر شده بود. سردار با کنایه و خنده‌ای به من گفت دارید با آمریکایی‌ها قدم می‌زنید؟! سپس گفتند این پیامی که می‌خواهم بگویم را به آقای ظریف برسانید. من به دفتر ایشان رفتم. او می‌خواست ما را توجه بدهد به این مساله که به دشمن نمی‌توان اعتماد کرد. در آن جلسه به من گفتند ما اسناد دقیقی بدست آوردیم مبنی بر اینکه در جریان سقوط شهر موصل به دست داعش چند هواپیمای غول پیکر لجستیکی آمریکایی در تاریخ و ساعت مشخص در فرودگاه موصل به زمین نشسته است و از یکی از این هواپیماها ژنرال‌های آمریکایی پیاده می‌شوند و فرماندهان داعش روی فرش قرمز به استقبال آنها می‌روند. سپس گفتند در جریان این اتفاق به مدت ۵ ساعت در سالن vip فرودگاه موصل بین ژنرال‌های آمریکایی و فرماندهان داعش مذاکره می‌شود. جزئیات این مذاکره و فایل آن در اختیار سردار سلیمانی بود. در تمام این مدت ۵ ساعت هم سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته آمریکایی از هواپیماهای لجستیکی پیاده می‌شد و در اختیار نیروهای داعش قرار می‌گرفت. تمام تصاویر و نوع سلاح‌ها در این اسناد مشخص بود. سردار سلیمانی می‌خواستند با این اسناد به ما بگویند این دشمنی که در حال مذاکره با شماست، قابل اعتماد نیست و بدانید این دشمن در آن روی سکه این کارها را می‌کند. من بلافاصله از طریق سیستم محرمانه خودمان مطالب سردار سلیمانی را به آقای ظریف منتقل کردم و آقای ظریف هم در اولین فرصت این موضوع را به طرف آمریکایی گفت و طلبکاری کرد و البته پاسخ چند پهلو و مبهمی از جانب مقام آمریکایی دریافت کرد. آمریکایی‌ها هیچگاه حاضر نشدند به ما بگویند شما اسنادتان را بدهیم زیرا خودشان می‌دانستند در حال چه استاندارد دوگانه‌ای در عراق هستند.

*******

دهم دی‌ماه و همزمان با آغاز ایام سوگواری «حضرت زهرا» فیلمی تحت عنوان «بانوی بهشت» به تهیه‌کنندگی «هیات خدام المهدی» منسوب به «شیخ یاسر الحبیب» و با نویسندگی او در «هالیوود» اکران خواهد شد که با انتقادات تند و تیز فعالان مذهبی مواجه شده است. آنها این فیلم را برخاسته از تفکر «تشیع انگلیسی» دانسته و «الحبیب» را متخصص توهین به مقدسان اهل سنت معرفی می‌کنند.

«علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در همین راستا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به موضوع اکران این فیلم واکنش نشان داده و به انتقاد از آن پرداخته و نوشته است: «راز اعتلای اسلام ناب، وحدت و تقریب مذاهب است. سیاست‌های محور غربی، عبری، عربی ذیل راهبرد اختلاف‌افکنی، روزی با تاسیس داعش و ریختن خون ملت‌های مسلمان و روزی با ساخت بانوی بهشت دنبال می‌شود.»

 

خبر مهم هفته؛ اعدام «عبدالحمید میربلوچزهی»؛ رونمایی از سند تحول قضایی؛ دیدار سران قوا

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در پایان جلسه سران قوا که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: در این روزهای پایانی سال 2020 به مردم عزیز ایران می‌گویم که دو تا بیست در سالی که تمام می‌شود ملت ما کسب کرده است. البته دولت نتوانسته نمره بیست بیاورد ولی ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و ضدانسانی آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا نمره بیست کسب کرده است

دکتر روحانی با اشاره به موضوع بی اثر کردن تحریم ها به عنوان یکی از محورهای گفت و گوها گفت: همانطوری که رهبری معظم فرمودند اولین کار ما باید بی اثر کردن تحریم های غیر انسانی و غیر بشری باشد که در این زمینه گفت و گوهای خوبی داشتیم و درمورد شیوه ها و گام هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق نظر داریم.

رئیس جمهور افزود: در مورد لایحه بودجه سال 1400 که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده نیز در مورد اینکه مجلس و دولت در چه مواردی می توانند همکاری کنند و اصلاحات احتمالی که می توانند در لایحه انجام دهند بحث کردیم و بنا شد، تیم های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفت و گو کنند.

دکتر روحانی با اشاره به موضوع واکسن کرونا به عنوان سومین موضوع مطرح شده در جلسه سران قوا، گفت: متاسفانه درمورد واکسن کرونا دو قطبی و بحث هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از چند طریق بدنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، گفت: مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان درحال فعالیت هستند و امیداریم موفقیت کامل را بدست آوردند.

دکتر روحانی مسیر دوم را  ساخت واکسن با همکاری یک کشور دیگر عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری یک کشور دیگر واکسن بسازیم.

**********

دادگستری‌ کل استان سیستان و بلوچستان از اعدام «عبدالحمید میربلوچزهی» خبر داد. روابط عمومی دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان در این باره اعلام کرد: «ظهر روز ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۴ بود که 2 نفر از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگام پایین آمدن از کوه بیرک در کمین تیراندازی تروریست‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. پس از این جنایت، تحقیقات گسترده‌ای تحت نظر دستگاه قضایی در خصوص هویت تروریست‌ها آغاز شد که در نهایت مورخ ۸ آذرماه سال ۹۴ اقدامات و تحقیقات منجر به دستگیری عبدالحمید میر بلوچزهی معروف به «اویس» از عناصر اصلی گروهک تروریستی جیش الظلم شد. این تروریست در انجام عملیات‌های تروریستی و مسلحانه نقش بسزایی‌ داشته و در جنایت سال ۹۴ کوه بیرک به سمت ماموران تیراندازی کرده است.»

********

عنوان «سند تحول قضایی» اولین‌ بار، شانزدهم اسفندماه ۹۷ و در حکم رهبر انقلاب برای انتصاب سید ابراهیم رییسی بر دستگاه قضایی دیده شد. سند پیشنهادی تولیت وقت آستان قدس براساس آنچه در حکم رهبری آمده بود «مفید» و «کارساز» نام گرفت تا ابراهیم رییسی پس از ۹ سال و ۶ ماه ریاست صادق آملی لاریجانی راس دستگاه قضایی، به عنوان رییس جدید این قوه منصوب شود و مفاد سند تحول قضایی را به اجرا دربیاورد.

هفته جاری سند تحول قضایی براساس ۷ ماموریت‌ و با هدف «دستیابی به عدالت» و «رضایتمندی مردم» تنظیم شده که این ماموریت‌ها عبارتند از «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومت»، «احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع»، «نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور»، «کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام»، «پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی»، «اصلاح مجرمان» و «حمایت از حقوق مالکیت اشخاص» است. 

سند تحول قضایی، همچنین دارای راهبردهایی است که در راستای اصلاحات اساسی در اجرای ماموریت‌های دستگاه قضایی تدوین شده‌اند. از جمله این راهبردها می‌توان به «ایجاد شفافیت در فرایند صدور آرا و تصمیمات قضایی»، «توسعه روش‌های جایگزین حل اختلافات به جای رسیدگی قضایی»، «افزایش تبعات نظرات کارشناسی نادرست»، «افزایش کیفیت اخذ شهادت شهود و اظهارات مطلعین»، «شفاف‌سازی ضوابط برگزاری تجمعات»، «حمایت از نقدهای منصفانه و سازنده»، «ایجاد رویه واحد رسیدگی به جرایم سیاسی»، «اتخاذ رویکرد تهاجمی به وضعیت حقوق بشر در غرب» و «افزایش تبعات صدور قرارهای بازداشت غیرضروری یا نامتناسب» یاد کرد. 

همچنین در این سند به ۱۴ تغییر اساسی در جهت‌گیری‌های کلان قوه قضاییه اشاره شده که «مواجهه قضایی فعال و ایجابی به جای مواجه منفعل و پسینی»، «حرکت از قوه قضاییه دادخواست محور به قوه قضاییه گسترش‌دهنده عدل و حامی حقوق عمومی و آزادی‌های مشروع»، «تقویت نگرش‌های پاسخگو، شفاف و هوشمند به جای نگرش‌های غیر پاسخگو، غیر شفاف و قدیمی»، «مدیریت مردم‌محور به جای مدیریت متمرکز»، «مبارزه با فساد درون قوه قضاییه به عنوان فرصتی برای صیانت از منابع انسانی» و «تلاش برای شناخت و حذف بسترهای فسادزا به جای مقابله صرف با مفسدین» از جمله این موارد است.

*********

«عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر پیشین عراق، در مستندی آنچه را میانجیگری‌اش میان ایران و عربستان در زمان شهید سلیمانی عنوان می‌کرد، روایت کرد. عادل عبدالمهدی در مستند الرحله الاخیره (آخرین سفر) که از شبکه ماهواره العهد عراق پخش شد، با بیان اینکه پس از سفرش به پکن و بعد از هماهنگی با عربستان برای میانجیگری میان ایران و عربستان به ریاض رفته است، گفت: با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و موضوع را مطرح کردیم. آنها گفتند بسیار خب ما نامه‌ای برای شما ارسال خواهیم کرد و تو آن را به دست طرف ایرانی برسان. نخست‌وزیر پیشین عراق پیام عربستان را پیامی خشک توصیف کرد که فاقد سلام و بسم‌الله بوده است و افزود: «من گفتم ارسال چنین پیامی به ایران سخت است. سعودی‌ها گفتند نخست‌وزیر عراق پیام ما را ببیند و اگر ملاحظاتی دارد به ما بگوید، من ملاحظاتی را که داشتم، برای آنها ارسال کردم و سعودی‌ها نیز پیام جدیدی نوشتند. این پیام دیپلماتیک‌تر بود، مضامین آن تغییر نکرده بود، اما شکل پیام و برخی کلمات آن تغییر کرده بودند.

عادل عبدالمهدی در ادامه گفت: من پیام را به دست سردار سلیمانی رساندم و او نیز گفت ما به این پیام پاسخ خواهیم داد. بعد از آن شهید سلیمانی را دیدم و به او گفتم پاسخی به من ندادید، سردار سلیمانی گفت در سفر بعدی پاسخ ایران را خواهم آورد که آن سفر آخرین سفر بود و سردار سلیمانی در آن شهید شد»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق در یک مستند گفته است که سردار سلیمانی در جریان آخرین سفر خود به عراق قرار بوده پاسخ ایران را در ارتباط با عربستان را  به مقامات عراقی تحویل دهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت:  آنچه به نقل از آقای عادل عبدالمهدی مطرح کردید درست است.

دروغ هفته؛ کاندیداتوری محسن رضایی

امیدوار رضایی، معاون سابق قوانین مجلس، در پاسخ به سوالی پیرامون شایعه برخی سایت های خبری مبنی بر کاندیداتوری محسن رضایی در انتخابات میان دوره ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران، گفت: این شایعه را صد درصد تکذیب می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز