خطیب زاده:

پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش دیپلمات ها را کم کند/ کشتی کره ای هنوز آزاد نشده است

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۱۳:۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۱۶۰۳۲۹
پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش دیپلمات ها را کم کند/ کشتی کره ای هنوز آزاد نشده است
خطیب زاده گفت: دیپلمات های جمهوری اسلامی از فرزندان صادق و مظلوم و کوشای ملت هستند و پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش دیپلمات ها را کم کند، از سکوت صدا سیما مشخص است که این سریال را دون شأن خود می داند، اینکه سریال ۱۴روز پخش شود و پس از اتمام تعطیلات چنین موضوعی مطرح شود که فشاری وارد شده، جای سوال دارد.

به گزارش برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه در اولین سخنگویی سال ۱۴۰۰ خود در جمع خبرنگاران گفت: وزارت خارجه در هر سه قسمت شعاری که توسط رهبری ابلاغ شد که به دستورالعمل مانند است، دخیل است. این موضوع از اول سال ۱۴۰۰ در دستور قرار گرفت. امنیت ایران مدیون تلاش های سربازان گمنام امان زمان است.

او ادامه داد: سفر ظریف به آسیای مرکزی تا روز ۵ شنبه ادامه دارد. آنچه فردا در وین اتفاق می افتد در ادامه نشست کمیسیون مشترک برجام است. گفتگوها ناقص ماند، دستورکار این جلسه رفع تحریم های ظالمانه ایالات متحده است.

خطیب زاده گفت: آنچه که بین ایران ‌ و چین امضا شد گفتگوهایی بوده که ۵ یا ۶ سال ادامه داشته است. روابط به سطح مشارکت راهبردی رسید و این سند در دستورکار قرار گرفت. این سند حاوی رقم و قراردادی نیست و حاوی هیچ تعهد مشخصی برای دو طرف نیست. شایعاتی که از بیرون ایران هست و تغذیه می شوند و موضوع حضور  نیروهای نظامی، مردود و خلاف قانون اساسی ایران است. امکان نقشه راه با دیگر کشورها وجود دارد. ۱۰ سال است که سند همکاری جامع با روسیه داریم که دوره ۵ ساله آن به اتمام می رسد و با هندوستان بیانیه دهلی‌ نو‌ را داشتیم.  هیچ طرح گام به گامی در میان نبوده  و مطرح نخواهد شد. گفتگو و مستقیمی با هیچ طرف امریکایی و‌در هیچ جای دنیا نه صورت گرفته و نه خواهد گرفت. گفتگوها فردا در وین حقوقی ‌ و فنی است. سند راهبردی ایران و چین معاهده، پیمان، قرارداد و تعهدآور و الزام اور نیست.

خطیب زاده درباره حضور نماینده سازمان انرژی اتمی در وین گفت: هیات ایران توسط عراقچی رهبری می شود البته اشخاص مختلفی حضور دارند.

خطیب زاده در پاسخ به برنا پیرامون حاشیه های سریال گاندو و ادعا توقف این سریال اظهار کرد: با دروغ نمی توان به بام حقیقت رسید ، مادامی که سریال  گاندو یک سریال پلیسی تخیلی حساب میشد اصحاب هنر و رسانه و هنرمندان که به هنر فاخر آگاهی دارند باید اظهار نظر می کردند،  اما از این جهت که سازندگان سریال اصرار زیادی بر این داشتند اتفاقات سریال مبتنی بر سند است و تمایل داشتند این سریال را به عنوان یک مستند معرفی کنند پاسخ سوال شما را می دهم، اگر این  سریال یک سند است و سندی دارند حتما به مراجع زیربط ارجاع دهند و در غیر این صورت دون شأن نظام است که بر اساس سفارش پروژه ای ساخته شود و تخریب یکی از ارکان حاکمیت ملی را در هدف داشته باشد. 

او ادامه داد: دیپلمات های جمهوری اسلامی از فرزندان صادق و مظلوم و کوشای ملت هستند  و پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش دیپلمات ها را کم کند،  از سکوت صدا سیما مشخص است که این سریال را دون شأن خود می داند، اینکه سریال ۱۴روز پخش شود و پس از اتمام تعطیلات چنین موضوعی مطرح شود که فشاری وارد شده، جای سوال دارد. 

خطیب زاده افزود: آنهایی که پول هنگفت ساخت این سریال را فراهم کردند حتما توان ادامه آن را هم داشتند و هیچ فشاری از سوی دولت و وزارت خارجه نبوده است بجز چنداظهار نظر.

خطیب زاده تاکید کرد: ما فقط یک‌ گام داریم نه گام به گام. تحریم ها را باید بردارند تا ایران هم کاهش تعهدات خود را متوقف کند.

خطیب زاده درباره سفر نخست وزیر کره جنوبی گفت: درخواستی بوده و استقبال کردیم تعیین جزییات سفر در حال بررسی است. زمان سفر به زودی است و به موقع اعلام می کنیم. امیدوارم ایشان راه حل با خود بیاورند و دست پر وارد ایران شوند. موضوع کشتی کره ای متفاوت از روابط دو‌کشور است. کاپیتان کشتی سو سابقه نداشته است. ما پیشنهادات خود را به مقامات قضایی دادیم و آنها هم نظر مثبت دارند؛ نظر نهایی را سخنگوی قوه قضاییه اعلام‌می کنند.

خطیب زاده درباره حضور نماینده سازمان انرژی اتمی در وین گفت: هیات ایران توسط عراقچی رهبری می شود البته اشخاص مختلفی حضور دارند.

خطیب زاده درباره رفع تحریم ها اظهار کرد : باید به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم و همه تحریم هایی که ایلات متحده در آورده و یا اضافه کرده برای ما فرقی ندارد، همه تحریم ها باید مرتفع و برداشته شود. امریکا تحریم هایی که برای همکاران ما هم اعمال کرده، باید بردارد. 

او تاکید کرد: ما نگران موزامبیک هستیم و با مردم و دولت این کشور ابراز همدردی می کنیم. ریشه تروریسم و افراط گرایی در همه جا مشترک است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با اجازه هیات دولت به وزارت خارجه مبنی بر اینکه می تواند بخشی از املاک سفارت ایران در آنکارا را به فروش برساند گفت: ایران در بسیاری از کشورها دارای ملک های بلااستفاده است. از اروپا و آسیای مرکزی گرفته تا حوزه قفقاز و ترکیه و دیگر مناطق.

وی ادامه داد: طبق قانون وزارت خارجه نمی تواند مستقلا تصمیمی در مورد این املاک بگیرد. هیات دولت باید در ارتباط با آن از جمله فروش‌شان تصمیم بگیرد و پول حاصل از فروش به خزانه واریز می شود. در مورد فروش برخی از املاک و زمین های بلااستفاده دولت به وزارت خارجه اجازه داده است و در مورد برخی چنین اجازه ای داده نشده است.

خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود که بیش از یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا امکان امضای سندی مشابه سندی که با چین امضا شد با کشورهای دیگر نیز وجود دارد گفت: چنین امکانی وجود دارد و قبلا نیز بوده است مثلا ما با روسیه چنین سندی داریم که باید آن را تجدید کنیم. با هند نیز چنین چیزی را به نام بیانیه دهلی نو داریم بنابراین امضای اینگونه سندها فقط مربوط به یک کشور و یا دو کشور نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر خارجه عربستان بار دیگر اعلام کرده که باید ریاض در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ حضور داشته است گفت: متاسف هستیم که همچنان شجاعت گفت وگوهای خارج از قدرت های فرامنطقه ای در ریاض شکل نگرفته است و همچنان نگاه این کشور به پایتخت هایی خارج از این منطقه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به موضع عربستان در ارتباط با برجام و اقدامات مخربی که این کشور در زمان مذاکرات هسته ای انجام داد، گفت: مقامات عربستانی باید به این موضوع توجه داشته باشند که برجام گفت وگو شده و مهر و موم شده است.

خطیب زاده  همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی  مورد اظهارات حسین  امیر عبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل مبنی که برخی سفرای اروپایی به وزارت خارجه مراجعه کردند و خواستار امضای توافقنامه همکاری نظیر سند ایران- چین شدند و جزییات  این موضوع گفت: بهتر است در مورد این موضوع از خود ایشان سوال کنید.

خطیب‌زاده اظهار داشت: کواکس در چند روز آینده یک مقدار از دوزی که وعده کرده بود و عقب انداخته بود را وارد می‌کند و اگر کواکس به تعهدات خود عمل کند ما ۲/۲ میلیون دوز هفته‌های آینده وارد می‌کنیم و طی سفر وزیر خارجه چین به ایران، در این مورد مذاکره شد و چند صدهزار دوز واکسن هم این کشور به ما هدیه کرده است.

خطیب زاده درباره اولویت های سند همکاری ایران و چین نیز تصریح کرد: از حمل و نقل تا توسعه، حوزه انرژی، توسعه همکاری های بندری، حوزه‌ انرژی های نو، حوزه آی‌تی، حوزه های مخابراتی همگی در این نقشه راه ۲۵ ساله گنجانده شده و از دل این صدها قرارداد می‌تواند بر اساس خواست بخش خصوصی ما و بخش خصوصی طرف مقابل بیرون بیاید و و اتفاقاً بار عمده هم بر دوش بخش‌های غیردولتی دو طرف خواهد بود.

وی، منتقدان قرارداد ایران با چین را به رعایت انصاف توصیه کرد و گفت: امروز چین تنها کشوری است که در ذیل تحریم‌های ایالات متحده از ما نفت می‌خواند و رسماً اعلام می‌کند و شما کشور دیگری رو پیدا کنید که در فشار حداکثری ایالات متحده از ز ما نفت خریده و در سایت هایش اعلام کرده باشد. ۱۲۰ شرکت چینی یا اشخاص چینی به خاطر همکاری های جمهوری اسلامی ایران تحریم شدند و کل اروپا را شما نگاه کنید و کل کشورهای دیگر، از جمع انگشتان دو دست کم تر هستند. البته آنچه از قرارداد استخراج می‌شود باید محکم و شامل تمامی تضامین باشد و باید تمام قراردادهای بعدی که از تفاهم کلی ناشی می شوند بررسی و درباره آنها اظهار نظر شود.

خطیب زاده در خصوص همکاری ایران با کشورهای منطقه نیز گفت: همکاری در منطقه یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی بود؛ البته عربستان سعودی تا کنون مانع اصلی این گفتگوها بوده و اگر دولت عربستان سعودی به این نتیجه برسد که برای گفتگوهای درون منطقه‌ای مستقیم و یا چند جانبه در منطقه آمادگی دارد، ما استقبال می کنیم و همیشه از طرق مختلف این پیام‌ها گفته شده و جواب داده شده اما اینکه الان پیام خاصی رد و بدل شده باشد پاسخ منفی است اما از طریق کویت و از طریق برخی کشورها در حوزه خلیج فارس، پیام هایی را دریافت و پیام‌هایی را هم دادیم؛ امیدواریم که دولت عربستان سعودی آمادگی را پیدا کند که در یک گفتگوی درون منطقه ای حاضر شود.

وی درباره سفر ظریف به آسیای مرکزی نیز گفت: هفته پیش، آقای دکتر ظریف به تاجیکستان رفتند و چهار کشور دیگر حوزه آسیای مرکزی که حوزه مشترکات فرهنگی تمدنی مردمی و دینی ما هستند، باقی ماندند که در این هفته اینها انجام می‌شود. ما با همه این کشورها موضوعات بسیار جدی دوجانبه داریم و همچنین همکاری‌هایی در چارچوب پنج به اضافه یک و پنج به اضافه دو با کشورهای این منطقه همکاری داشتیم وطی دو سال گذشته در حوزه تجاری و اقتصادی هم همکاری خوبی داشتیم و انتظار داریم در بسیاری از حوزه‌ها شاهد تحولات خوبی باشیم و اگر کرونا نبود این سفر باید خیلی زودتر انجام می‌شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز