یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

فیلترینگ فضا را مسموم کرده است/ هر کس می‌تواند رای مردم را بگیرد بسم الله/ در برخورد با شبکه‌های اجتماعی، کج سلیقگی نکنیم

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۱۰:۴۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۴۰۱۳
فیلترینگ فضا را مسموم کرده است/ هر کس می‌تواند رای مردم را بگیرد بسم الله/ در برخورد با شبکه‌های اجتماعی، کج سلیقگی نکنیم
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: هر کس می تواند رای مردم را بگیرد بسم الله یعنی بیاید و خودش را عرضه کند و رای مردم را جذب کند این فرد می تواند رئیسی، سید حسن خمینی، جواد ظریف و یا ضرغامی باشد.

«مهدی مازنی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تاثیرگذاری کلاب هاوس بر فضای انتخاباتی و مشارکت مردم گفت: شبکه های اجتماعی محل مراجعه مردم برای کسب اخبار و ایجاد ارتباط و گفتگو است، کلاب هاوس فضای گفتگو را به صورت ویس ایجاد کرده است. در واقع فضای عمومی و مجازی غالب در سال 88 فیس بوک بود که تاثیر زیادی گذاشت و تبعات آن را نمی خواهم بازگو کنم. فیس بوک به دلایل خاصی در ایران فیلتر و متوقف شد، سال 92 و سال 96 تجربه تلگرام را برای مشارکت داریم. ما اگر افزایش مشارکت سیاسی را بخواهیم لازم است که ابزارهای ایجاد مشارکت را به رسمیت بشناسیم و در برخورد با شبکه های اجتماعی، کج سلیقگی نکنیم.

او افزود: امروز در کلاب هاوس همه طیف ها هستند، طیف اصولگرا و پایداری و جریان منتقد دولت و اصلاحات. از چهره های شاخص اصلاح طلب تا جریان اپوزسیون که خیلی با ساختار نظام اسلامی همراه نیستند و گفتگوهای چالشی انجام می شود، فضای گفتگو فراهم است. فضایی است که سوالات مطرح می شود و افراد در آن صحبت می کنند و به چهره ها و فعالان سیاسی،‌ فرهنگی و اقتصادی دسترسی پیدا می کنند. می توانند با چهره های سیاسی که می خواهند صحبت کنند. سوالاتشان را به صورت عمومی تر مطرح کنند و این فضا قطعا آگاهی مردم را افزایش می دهد.

مازنی ادامه داد:  حضور آقای ظریف در کلاب هاوس مثال روشن و واضحی است که وقتی صحبت کرد توانست بسیار اثرگذار باشد. همینطور چهره های دیگری که می توانند خیلی کمک کنند به اینکه مردم در فرآیند خرداد 1400 از طریق همین گفتگوها به انتخاب خوب برسند و اینکه در فضای سیاسی، نقش ایفا کنند.

او عنوان کرد: عدم اشتیاق مردم به مشارکت سیاسی عوامل مختلفی دارد، یکی بی اعتنایی نظام حاکم بر کشور نسبت به افکار عمومی است.  من منشاء بی اعتنایی مردم به صندوق رای را نه در ناکارآمدی جریان اصلاح طلب یا اصولگرا و نه در اینکه دولت نتوانسته کاری را از پیش ببرد می بینم؛ بلکه در این می بینم که حاکمیت، مردم را در مقاطع مختلف نامحرم دیده است، یعنی شما یک تصمیمی بگیرید و بعد مردم و نمایندگان مردم مطلع شوند و بعد بخواهید توضیح دهید.

مازنی ادامه داد: ماجرای رد صلاحیت ها در سال 98  یکی دیگر از عوامل است، مردم دیدند گزینه ای ندارند و فضا محدود و بسته است و امکان مشارکت نیست. شبکه اجتماعی موثر است تا مردم اشتیاق پیدا کنند و مشارکت سیاسی داشته باشند؛ مشارکت به معنای اینکه بیایند رای بدهند یا ندهند نیست اینکه در فضای سیاسی می آیند گفتگو می کنند و حرف می زنند نکته مهمی است. اما تاثیری که شبکه های اجتماعی بر مشارکت حداکثری که مطالبه رهبری است؛ به عوامل اجرا کننده انتخابات بر می گردد به شورای نگهبان که کاندیداها را چگونه از فیلتر صلاحیت عبور بدهد و اینکه خود دولت، چطور مکانیزم اجرای انتخابات را در شرایط کرونا فراهم و تسهیل کند.  اینها همه مهم است. نقش احزاب و نخبگان هم مهم است که از طریق همین شبکه ها می توانند با مردم صحبت و نظراتشان را جلب کنند.

او در پاسخ به اینکه این پلتفرم می تواند عامل تعیین کننده انتخابات باشد خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از عوامل موثر در انتخابات هست. من اگر به عنوان یک شهروند احساس کنم  امکان اظهارنظر، طرح سوال و گفتگو دارم در جایی که می توانم حرفم را بزنم و ازادی بیان برایم مهیا باشد، موضوع برایم اهمیت پیدا می کند و تاثیر دارد. اگر من جایی بتوانم صحبت کنم و پاسخ مطمئن بشنوم قطعا ذهنیتم نسبت به سیستم تغییر پیدا خواهد کرد. اینکه من با یک فضای بسته مواجه باشم، حرفی نزنم و با کسی کاری نداشته باشم، قطعا نمی توانم به نتیجه برسم ولی وقتی امکان گفتگو فراهم باشد و من بتوانم به تصمیم برسم، حضور من در عرصه متفاوت خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: فیلترینگ فضا را مسموم کرده است. زمانی که خبرنگار و مدیران کانال های اصلاح طلب را مدتی بازداشت کرده بودند آن زمان توئیت کردم که فضا برای امثال آمدنیوزها باز شد یعنی کانالهایی که اخبار را به مردم می دادند شبکه خوبی بودند که اطلاع رسانی می کردند . اما بعد از توقف فعالیتها این کانالها خیلی ها رفتند به سمتی که اخبار را از آمدنیوز یا کانال های تخریبی و جهت دار دریافت کنند و خوب قطعا اینها دلسوز مردم نیستند. به نظر می آید که این عرصه هر چقدر در داخل بازتر شود و گفتگوهای چندجانبه در بستر صدا و سیما فراهم شود و شبکه هایی که مردم الان به آن رجوع می کنند و گفتگو می کنند فیلتر نشود و باز باشد، می تواند موثر باشد.

او در خصوص اینکه این پلتفرم به نفع کدام جریان است متذکر شد: هر جریانی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و میانه رو و اعتدالی. من اعتقاد دارم در شرایط فعلی نیاز به گفتگوی درون جبهه ای و تشکیلاتی وجود دارد. اگر اصلاح طلبان نیاز دارند که در خودشان خیلی مسائل را حل کنند اصولگرایان هم همینطور هستند.

او افزود: این گفت و گوها اشکال ندارد و مفید هم هست. اگر این گفتگوها در بستر جامعه مطرح شود و همه در تریبون ها، آزادانه تر صحبت کنند و تریبون ها خیلی گسترده تر نسبت به کلاب هاوس مطرح شود مردم می شنوند و تصمیم می گیرند. خاتمی سال 80 یک سخنرانی معروفی دارد که گفته بود در سال 76 هرکس حرف از اصلاحات می زد به کفر و بی دینی متهم می شد اما سال 80 همه حرف از اصلاحات و آزادی بیان می زدند که در واقع بتوانند رای مردم را بگیرند. هر کس می تواند رای مردم را بگیرد بسم ا... یعنی بیاید و خودش را عرضه کند و رای مردم را جذب کند این فرد می تواند رئیسی، سید حسن خمینی، جواد ظریف و یا ضرغامی باشد.

مازنی ادامه داد: شرایط کشور به گونه ای است که ما نیاز به کسی داریم که بتواند یک گفتمان جدید ایجاد کند و صرفا یک مدیر اجرایی صرف نباشد و بتواند مدیران اجرایی قَدَر را در سمت بالا بکار بگیرد و مسائل کشور را حل کند. باید هر طیفی که هست بیاید، کمک کند و کشور را از این وضعیت خارج کند تا همبستگی ملی ایجاد شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز