امام جمعه احمدآباد یزد خبر داد

الگوی طراحی و ساخت مصلای در خور شأن نهاد نماز جمعه در این شهر

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۹:۵۸:۵۵
کد خبر: ۱۱۷۱۶۹۱
الگوی طراحی و ساخت مصلای در خور شأن نهاد نماز جمعه در این شهر
امام جمعه احمدآباد(یزد)، در رابطه با الگوی طراحی و ساخت مصلای در خور شأن نهاد نماز جمعه همراه با مدیریت بودجه توأمان با هنر و سلیقه گفت: مصلای یک شهر باید قابل دسترسی باشد و مطمئن باشیم که این ملک برای کسی نیست تا از هر شائبه‌ای به دور باشد. چون این گونه مجموعه‌ها زیر ذره‌بین مردم هستند.

به گزارش برنا،حجت‌الاسلام و المسلمین حسین صابری،  امام جمعه احمدآباد(یزد)، در رابطه با الگوی طراحی و ساخت مصلای در خور شأن نهاد نماز جمعه همراه با مدیریت بودجه توأمان با هنر و سلیقه گفت: مصلای یک شهر باید قابل دسترسی باشد و مطمئن باشیم که این ملک برای کسی نیست تا از هر شائبه‌ای به دور باشد. چون این گونه مجموعه‌ها زیر ذره‌بین مردم هستند.

وی در بیان مسائلی که باید در ساخت مصلی مورد نظر قرار بگیرد، اظهار داشت: تعیین جهت قبله در ساخت مصلای نماز جمعه بسیار مهم است که پیش از نقشه برداری و ساخت آن باید قبله به طور صحیح و ویژه تعیین شود تا دقیق و مشخص باشد و مردم در زمان اقامه نماز و حضور در این مکان مقدس احساس خوبی داشته باشند.

امام جمعه احمدآباد یزد، درباره نحوه نقشه‌برداری محل ساخت مصلای این شهر خاطرنشان کرد: این موارد زیر بنای هر کار معماری به شمار می‌آید، بنابراین باید در شیوه اجرای آن تمام دقت‌های لازم صورت بگیرد تا به خوبی اجرا شود.

وی ادامه داد: نقشه و سازه و معماری و تأسیسات در ساخت مصلای نمازجمعه باید مورد توجه قرار بگیرد و مخارج لازم برای آن انجام شود؛ البته افزون بر مشورت با مهندسان معماری اسلامی، باید از مردمی که از آن مصلای استفاده می‌کنند مشورت گرفت و خواسته‌های آن‌ها را هم مدنظر قرار داد.

حجت‌الاسلام صابری، هوشمند سازی، عایق بندی مناسب، استفاده از نمادهای مذهبی و دینی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی را از جمله ویژگی‌های لازم یک مصلای نماز جمعه برشمرد و تصریح کرد: از سویی باید علاوه بر مساحتی که برای ساخت و ساز در نظر گرفته می‌شود، محل‌هایی برای روزهای خاص و جمعیت بیشتر در استفاده مردم وجود داشته باشد که مشکلی پیش نیاید. باید مناسب‌سازی برای ورود و خروج سالمندان و معلولان و دسترسی آسان به سرویس‌های بهداشتی و حمام مورد توجه قرار گیرد. هرچند برخی موارد ممکن است مورد استفاده قرار نگیرد؛ اما یک نمازگزار باید با خیال راحت به مجموعه پا بگذارد.

وی از توجه بیشتر مردم به مجموعه مصلی را بیش از محل نماز خواندن آن سخن گفت و ابراز داشت: مصلی باید کلاس‌های آموزشی و قسمت‌های کتابخانه، مهد کودک، خانه عالم، فرهنگی، آموزشی و ورزشی را داشته باشد؛ از همه طرف هم باید به این مجموعه دسترسی وجود داشته باشد.

امام جمعه احمدآباد یزدی به اهمیت ارتفاع مجموعه مصلای نماز جمعه اشاره کرد و یادآور شد: ارتفاع حداقل شش متر می‌تواند در دلبازی و راحتی مردم مؤثر باشد؛ مسائل هنری نیز باید مورد توجه باشد؛ این هنرمندی با آیات قرآن و آموزه‌های دیگر اسلامی آمیخته شده و نمای بسیار جالبی را به مصلای شهر خواهد داد.

وی، ساخت مصلایی که مردم برای آمدن به آنجا علاقمند باشند را دارای اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: نخستین چیزی که در نظر می‌گیرید باید عمر حداقل هزار ساله آن باشد؛ بعد از آن در نظر گرفتن موقوفه یا درآمد روزمره‌ای برای آن در نظر بگیرید که این مجموعه نیازمند کمک کسی نباشد؛ باید نور مجموعه به گونه‌ای باشد که حتی نیازمند نور مصنوعی مانند لامپ و مهتابی نباشد. تأمین حرارت و برودت و سیستم تهویه آن نیز بسیار مهم است؛ مسائلی درباره صدا نیز باید از روز کشیدن نقشه مورد توجه اکید قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز