گزارش روز؛

ترافیک در مسیر پاستور/ کاندیدایی که برای بار سوم اعلام کاندیداتوری کرد

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۱۰:۲۴:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۲۰۲۸
ترافیک در مسیر پاستور/ کاندیدایی که برای بار سوم اعلام کاندیداتوری کرد
محمد غرضی، کاندیدای انتخابات سال ۹۲ برای سومین بار برای شرکت در انتخابات سال 1400 وارد این عرصه شد.

به گزارش خبرنگار برنا، "بنده معرف حضور مردم و شورای نگهبان هستم، چه تأیید صلاحیت بشوم و چه رد صلاحیت، عملکردم برای مردم ماندگار خواهد بود" این قسمتی از نخستین صحبت های محمد غرضی پس از اعلام کاندیداتوری خود در انتخابات 1400 است. سید محمد غرضی با شعار "ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه" در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد داشت، او که اخیرا در سال 92 نتوانست قبا کاندیداتوری به تن کند اکنون معتقد است می تواند، مردم را قانع و رای لازم را اخذ کند. 

غرضی در سال ۹۲ پس از تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان، با شعار "دولت ضد تورم" در کنار چهره هایی مانند سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و علی اکبر ولایتی و حسن روحانی پا به عرصه گذاشت اما با اقبال زیادی از سوی مردم مواجهه نبود. او همینطور در سال ۹۶ نیز برای کاندیداتوری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما به دلیل عدم احراز صلاحیت از انتخابات، جا ماند. 

این چهره سیاسی که بیست سال سابقه وزارت در کارنامه خود دارد، می‌گوید: وزیر که بودم مستقل عمل می‌کردم و با عملکرد هیچ رییس جمهوری موافق نبودم و با تمامی هیات‌های دولت درگیر بودم و دائم به آنها انتقاد می‌کردم و آنها هم خیلی دل خوشی از من نداشتند. در دهه ۶۰ حضرت امام (ره) تاکید می‌کردند غرضی باید در سیستم اجرایی حضور داشته باشد. بعد که دولت‌ها دست چپ و راست افتاد، هیچ‌کدام از من دعوت به کار نکردند.

غرضی که برای سومین بار پا به عرصه انتخابات می گذارد بنا دارد بدون تشکیل هیچ ستادی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کند. فعالیت در وزارت‌خانه‌های پست و تلگراف و تلفن، وزیر نفت، استاندار استان خوزستان و همچنین نمایندگی مردم حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در دوره اول مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق اجرایی او است.

هم‌اکنون غرضی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت مشانیر فعالیت می‌کند. این چهره سیاسی کارشناسی ارشد مهندسی برق خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است و فعالیت سیاسی را اواسط دهه ۱۳۴۰ در سازمان مجاهدین خلق آغاز کرد، که منجر به دستگیری اش توسط ساواک شد. غرضی عضو اولین دوره شورای شهر تهران و از مؤسسین کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم بوده‌ است.

غرضی دستاوردهای خود را در دوران تصدی در وزارت اینگونه توصیف می کند: وقتی در اوایل دهه ۶۰ وزیر نفت شدم برای خودم واجب شرعی می‌دانستم که گاز را به همه کشور برسانم. وقتی با متخصصان صحبت کردم گفتند که جنگ است و با یک سرمایه‌گذار خارجی باید توافق شود که سرمایه بیاورد و  این مهم را انجام دهد. همچنین گفتند این کار را  حتی رژیم پهلوی هم نتوانست انجام دهد و... شما هم نمی‌توانید. گفتم همه امکانات در کشور موجود است. هزینه اشتراک ۵هزارتومان بود که قابل توجه نبود ولی از این نظر که به سرمایه خارجی نیاز نباشد برای انجام گاز کشی کفایت می‌کرد. در همان چندسالی که وزیر نفت بودم، لوله‌های اصلی سراسر کشور را کار گذاشتیم. ۲۷۴ شهر را گازکشی کردم. تهران، مشهد، تبریز، زاهدان و اهواز که در زیر بمباران بود را در چهار سال اول خدمتم گازکشی کردم. اکنون ۹۳ درصد کل ملت ایران دارای لوله‌کشی گاز هستند.

او همچنین در خاطره وزیر پست و تلگراف شدنش آورده است: «یک شب ساعت ۱۰ احمد آقا با من تماس گرفت. من خواب بودم. گفت: آقای منتظری از قم آمده و خدمت امام رفته است. امام پرسیده چه شده؟ آقای منتظری گفته است: غرضی را از نفت برداشتید؟ امام هم پاسخ داده که آقای نخست‌وزیر گفته است نفت و کشور را می‌خواهم خودم اداره کنم. آقای منتظری با لهجه اصفهانی گفته حالا یک جهنم دیگری باشد (با خنده). امام، احمدآقا را صدا می‌کنند و می‌گویند به غرضی بگو هر کجای دیگر دولت که می‌خواهی بمانی، باش. به احمدآقا گفتم، صبح به شما خبر می‌دهم. به میز دولت نگاه کردم، دیدم از همه گرفتارتر وزارت پست و تلگراف است. صبح با احمد آقا تماس گرفتم و گفتم به این وزارتخانه می‌روم. احمد آقا گفت: اونجا که جا نیست. گفتم: آنجا جای من است. من سال ۶۴ وزیر پست و تلگراف شدم. در سال ۶۶، بودجه مخابرات از بودجه نفت پیشی گرفت. افتخار من این است که ۱۲ سال آنجا ایستادم. با تمام رانت‌خوارها برخورد کردم و اینقدر من ضربه خوردم که صدا و سیما این عروسک‌ها را برای من درست کرد. به من فحش دادند که چرا موبایل آوردی.»

در این 51 روز باقی مانده تا انتخابات که هر روز لیست داوطلبین برای کاندیداتوری بازار داغ تر و متنوع تری به خود می گیرد باید منتظر ماند و دید کدام چهره با اقبال بیشتری از سوی مردم، مواجهه خواهد شد. 9

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز