همه‌پرسی قانون اساسی در هائیتی به تعویق افتاد

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۹:۳۷:۳۱
کد خبر: ۱۱۸۹۶۹۶
همه‌پرسی قانون اساسی در هائیتی به تعویق افتاد
همه‌پرسی قانون اساسی در هائیتی که قرار بود روز ۲۷ ژوئن / ۶ تیر برگزار شود، به دلیل تشدید ویروس کرونا در این کشور به تعویق افتاد.

به گزارش برنا، مقامات انتخاباتی هائیتی عصر دوشنبه به استناد طغیان کرونا در این کشور اعلام کردند که همه‌پرسی در موعد مقرر برگزار نخواهد شد؛ این همه پرسی در هاییتی مورد مناقشه است.

اگر چه وضعیت سلامتی در هائیتی موجب نگرانی است اما مسائل دیگری نیز مانع از برگزاری همه پرسی می‌شوند. مثلا تجمیع کارکنان و آموزش دادن آنها برای برگزاری همه‌پرسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاری دشوار است.

موارد ابتلا به کرونا در هاییتی رو به افزایش بوده و آن دسته از بیمارستان‌های معدودی که پذیرای بیماران کرونایی به صورت جداگانه هستند، هم شلوغ است.

در کشور هائیتی از روز ۲۴ ماه می / سه خرداد وضعیت اضطراری به دلیل همه گیری ویروس کووید -۱۹  اعلام شده است.

رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش کرد که همه‌پرسی قانون اساسی در هاییتی از سوی مردم اقبالی ندارد و مخالفان سیاسی و بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی از این حیث که آن را غیرقانونی می‌دانند، بارها علیه چنین رویه‌ای تظاهرات کرده‌اند.

از سوی دیگر برخی مخالفان که مقام‌های هائیتی را به اختلاس احتمالی وجوه عمومی متهم می‌کنند، خواستار شفافیت کامل در مورد هزینه‌های پیشین صورت گرفته برای سازماندهی همه پرسی شده‌اند.

«جوونل مویس» رئیس جمهوری هائیتی که از زمان به قدرت رسیدن در فوریه سال ۲۰۱۷، همواره با اعتراض‌ها و انتقادهای مردمی روبرو است اعلام کرد که علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و محلی در ماه سپتامبر، پیش نویس جدید قانون اساسی را ارائه می‌کند. او ماه گذشته گفت که فرآیند قانون اساسی این کشور گرفتار ناامنی سیاسی و باندهای جنایتکار است و به اندازه کافی مشمولیت و شفافیت ندارد.

هائیتی با ۱۱.۴ میلیون نفر جمعیت فقیرترین کشور نیم کره غربی است.

از ابتدای ظهور کرونا در هائیتی، تاکنون ۱۵ هزار و ۷۵۴ نفر به کرونا مبتلا شده‌ و ۳۳۰ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز