عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم:

در توسعه بانک‌ها در کشور عراق دچار مشکل هستیم/ به دلیل عدم بحث استاندارد سازی و جنس‌های بی‌کیفیت بازار خود را از دست دادیم

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۵:۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۳۳۰۶۳
در توسعه بانک‌ها در کشور عراق دچار مشکل هستیم/ به دلیل عدم بحث استاندارد سازی و جنس‌های بی‌کیفیت بازار خود را از دست دادیم
عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم گفت: در توسعه بانک ها در کشور عراق دچار مشکل هستیم، خیلی از سرمایه گذاران ما در نقل و انتقال منابع مالی دچار مشکل هستند که این را می توانستیم با یک شعبه فرعی بانک مرکزی حل کنیم.

«مجتبی یوسفی»، نماینده مردم اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با اهمیت سفر الکاظمی به تهران گفت: عدم توجه به کشورهای منطقه طی چند سال اخیر به دلیل سیاست های تک جانبه دولت در حوزه سیاست خارجیT کشور را دچار مشکل کرد. طی پیگیری ها در مجلس در حوزه تحکیم این روابط و ایجاد پیوندهای ارتباطی مستحکم تر مثل راه آهن بصره به شلمچه طی سفر به عراق، تفاهم نامه‌ ای به امضا رسید و گام هایی برای این تحکیم روابط برداشته شد.

او ادامه داد: چهارمین اجلاس اقتصادی بین دو کشور را داشتیم ولی متاسفانه خیلی از این موضوعات آن اجرایی نشد، این موارد در سفر آقای الکاظمی مورد بررسی قرار گرفت. در بحث لغو روادید خاصه، با نگاه ایام اربعین و افزایش ظرفیت در بحث معادلات اقتصادی در حوزه زیرساخت مواردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کشور عراق با 38 میلیون جمعیت پیش بینی می شود در آینده بتواند به میزان 190 میلیارد دلار در حوزه خدمات مهندسی، کالا و خدمات ظرفیت اقتصادی داشته باشد که ما آنجا سهم مان بسیار ناچیز است و تاکنون به 12 و نیم میلیارد دلار رسیدیم که 9 میلیارد دلار از صادرات کالا است و 3 میلیاردش از خدمات فنی و مهندسی است.

یوسفی گفت: هم اکنون ظرفیت آن را داریم که بتوانیم حداقل ظرف ده سال آینده با انتقال تکنولوژی، ساخت نیروگاه های جدید و سرمایه گذاری در موضوعات مرتبط با نفت و گاز و توسعه میادین را داشته باشیم. در توسعه بانک ها در کشور عراق دچار مشکل هستیم، خیلی از سرمایه گذاران ما در نقل و انتقال منابع مالی دچار مشکل هستند که این را می توانستیم با یک شعبه فرعی بانک مرکزی حل کنیم. بحث نمایشگاه های دائمی که می توانیم از ظرفیت های شرکت های فنی و مهندسی و اقدامات فنی و مهندسی خود در آنجا، بهره ببریم. درحوزه شرکت های تخصصی و ساخت نیروگاه می توانستیم اقداماتی را داشته باشیم. 

نماینده اهواز بیان کرد: حمایت حقوقی از تجار، بحث کنترل کیفیت صادرات محصولات خود که متاسفانه به دلیل عدم بحث استاندارد سازی خیلی وقتها جنس های بی کیفیت را صادر کردیم، باعث شده بازار خود را از دست بدهیم اینها نکاتی است که می‌توانستیم روی آنها سرمایه گذاری کنیم. 

او در خصوص آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در عراق گفت: می توان پول های بلوکه شده ایران در عراق را منابع گذاری کرد و یا به عنوان سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیر ساخت ها در قالب تهاتر اقدام کرد. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز