هشدار مقام سازمان ملل درمورد دشواری اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۱۵:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۲۴۰۲۱۶
هشدار مقام سازمان ملل درمورد دشواری اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو
رئیس پیمان آب و هوایی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد بیست و ششمین اجلاس اقلیمی این سازمان که قرار است در گلاسکو اسکاتلند برگزار شود، اجلاس آسان و بی دغدغه ای نخواهد بود، اما نتیجه ای که با فوریت بحران زیست محیطی مطابقت داشته باشد، ضرورتی مطلق است.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که جهان با خشکسالی های شدیدتر و مکرر روبه روست و آتش سوزی ها، سیلاب ها و موج طوفان ها به واسطه گرم شدن زمین رو به وخامت می گذارد، اجلاس آب و هوایی سازمان ملل از سوی سازمان دهندگان به عنوان نقطه عطف مهمی برای دستیابی به اهداف توافق آب و هوایی پاریس تلقی می شود.

«پاتریشیا اسپینوزا» رئیس پیمان آب و هوایی سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفت: نکته این است که تصمیمات باید همین حال گرفته شود، به همین دلیل اجلاس گلاسکو از اهمیت بالایی برخوردار است.

توافق آب و هوایی پاریس که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، کشورها را ملزم می کند افزایش دمای جهانی هوا را تا کمتر از ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از آغاز انقلاب صنعتی محدود کنند.

این توافق همچنین کشورها را متعهد می کند با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، از حرارت ایمن تر ۱.۵ درجه سانتیگراد برخوردار شوند.

اما با وجودی که ۶ سال از زمان انعقاد توافق پاریس می گذرد، سطح دی اکسید کربن به طور پیوسته افزایش یافته و اکنون در بالاترین غلظت خود در طول سه میلیون سال است.

آخرین دور تعهدات کشورها در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، زمین را در مسیر گرم شدن فاجعه بار ۲.۷ درجه سانتیگراد در قرن حاضر قرار می دهد.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی پاریس که به دلیل همه گیری کرونا یک سال به تاخیر افتاد، فرصتی تازه برای کشورها فراهم می کند تا با بخش های اصلی توافق پاریس موافقت کنند و یا از نحوه کارایی و عملکرد اهداف آرمانی مندرج در این توافق را مورد توجه قرار دهند.

اسپینوزا تصدیق کرد که اجلاس دو هفته ای که قرار است ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در گلاسکو آغاز شود، اجلاس آسانی نخواهد بود.

وی که در حاشیه گردهمایی ۴۰۰ فعال جوان زیست محیطی در میلان سخن می گفت، افزود: فکر می کنم در این برهه از زمان یک ضرورت مطلق وجود دارد مبنی بر اینکه پیام امیدی را به جهانیان القا کنیم، پیامی که به وضوح مشخص کند به کجا می رویم.

براساس این گزارش، در اجلاس گلاسکو از کشورها خواسته می شود برنامه های خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را مضاعف کنند تا هدف رساندن درجه حرارت به ۱.۵ درجه سانتیگراد تحقق یابد و ضمن نهایی کردن مقررات توافق پاریس، مناقشات در مورد بازارهای کربن را حل و فصل کنند.  

کشورهای فقیرتر که در حال حاضر با شرایط آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی دست به گریبان هستند، بارها از کشورهای ثروتمندتر که تا حد زیادی مسئول انتشار گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی هستند، خواسته اند به وعده یک دهه ای خود مبنی بر تامین ۱۰۰ میلیارد دلار کمک سالانه به این کشورها عمل کنند.

در مدت دو سالی که آخرین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل به صورت حضوری برگزار شد، به رغم چند دور مذاکرات آنلاین، پیشرفت اندکی حاصل شده است.

رئیس پیمان آب و هوایی سازمان ملل متحد که اصالتا مکزیکی است، گفت توافق مشخصی در مورد وعده کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری به برانگیختن مذاکرات گلاسکو کمک می کند.

وی افزود: این مساله باعث اعتمادسازی می شود و همچنین ابزاری در اختیار ما قرار می دهد که در مورد موضوعات دیگر نیز به پیشرفت هایی دست یابیم.

سازمان ملل می گوید برای حفظ هدف دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد توافق پاریس، انتشار گازهای گلخانه ای باید هر سال در دهه جاری بیش از ۷ درصد کاهش یابد.

اگرچه در جریان همه گیری کرونا، انتشار گاز کربن کاهش یافت، اما دولت ها بار دیگر در پروژه های سوخت فسیلی سرمایه گذاری کرده اند تا اقتصادهایشان را احیا کنند.

این بدان معناست که انتشار گازهای گلخانه ای امسال به سطح قبل از همه گیری باز می گردد که فاصله زیادی با مسیر سازگار با دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز