نایب رئیس مجلس:

روند قانونی شدن اسناد خزر در مجلس ایران آغاز شده است

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۰:۱۸:۱۷
کد خبر: ۷۷۳۹۶۹
روند قانونی شدن اسناد خزر در مجلس ایران آغاز شده است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در سیزدهمین نشست کمیسیون بین پارلمانی جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مسعود پزشکیان»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، که به همراه «علی نجفی خوشرودی» و «اسداله قره خانی» به بندر آکتائو قزاقستان سفر کرده است روز جمعه در نشست همکاری های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان شرکت کرد.

نایب رئیس مجلس شوراسی اسلامی ضمن شرکت در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت که متن سخنرانی به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

مایه خوشوقتی است که در سیزدهمین نشست کمیسیون بین پارلمانی جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه حضور می یابم و با همکاران و اعضای هیات های محترم کشورهای دوست و همسایه دیدار می کنم.

از جناب آقای گروموف برای میزبانی و برگزاری این نشست از طرف خودم و اعضای هیات ایرانی تشکر می کنم و مراتب آمادگی هیات ایرانی را برای مشارکت فعال و سازنده در این نشست اعلام می دارم.

با توجه به اهمیت توسعه همکاری های ۵ کشور ساحلی دریای خزر، ضرورت گسترش تعاملات و روابط میان پارلمانی بیش از پیش نمایان شده است. مجلس جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از ابتکار طرف قزاقی در برگزاری این نشست، بر تدوام این نشست ها و گسترش همکاری های بیشتر میان مجالس تاکید می نماید.

در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در ۲۱ مرداد ماه سال جاری (برابر با ۱۲ آگوست) و روز بین المللی دریای خزر در شهر زیبای آکتائو برگزار گردید تصمیمات مهمی درباره دریای خزر گرفته شد که مهمترین آن امضای کنوانسیونی بود که مذاکرات آن بیش از ۲۱ سال طول کشید. علاوه بر کنواسیون وضعیت حقوقی دریای خزر امضای شش سند همکاری و صدور بیانیه پایانی اجلاس، چشم انداز جدیدی برای همکاری ها میان ۵ کشور را فراهم آورده است. توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل و گردشگری، تحکیم همکاری های تجاری و اقتصادی، اهتمام جمعی در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته، تقویت روابط نهادهای مرزبانی و همکاری در زمینه پیشگیری از حوادث در دریای خزر از نتایج مثبت این اجلاس بود.

اکنون مسئولیت مهمی بر عهده ما نمایندگان پارلمان های کشورهای ساحلی است. روند قانونی شدن اسناد امضا شده در اجلاس سران با تصویب در مجالس کشورهای ساحلی دریای خزر تکمیل خواهد شد. مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا روند بررسی این اسناد را آغاز کرده است.

در جمهوری اسلامی ایران اقدامات برای تقدیم لایحه مربوط به اسناد ۳ موافقتنامه و 3 پروتکل امضا شده در اجلاس سران خزر در آکتائو در حال هماهنگی و انجام بوده و روند تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر نیز آغاز شده است. این کنوانسیون به منظور بررسی های کارشناسی همانند هر سند بین المللی دیگری ابتدا به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است. گروهی از کارشناسان و حقوقدانان ضمن بررسی دقیق کنوانسیون، گزارشی از محتوا و جنبه های گوناگون سند و جایگاه آن در منافع ملی جمهوری اسلامی ایران ارائه می دهند. سپس سند به همراه گزارش های تهیه شده به کمیسیون های تخصصی مجلس (کمیسیون حقوقی قضایی و کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی) که متشکل از نمایندگان می باشند، ارسال می گردد. روند تصویب کنوانسیون در جمهوری اسلامی ایران به طور جدی و دقیق، با صبر و حوصله و انجام کارشناسی های لازم صورت می گیرد.

مجددا از برنامه ریزی خوب و میزبانی گرم همکاران قزاق بویژه جناب آقای گروموف و همکارانشان، تشکر می کنم و برای این نشست و کلیه همکاران حاضر در جلسه، آرزوی موفقیت دارم.

متشکرم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز