چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تلاشی که در حد عکس یادگاری باقی ماند/ تجمع اعتراضی در قم علیه روحانی و لاریجانی/ علی دایی از دَست احمدی نژاد فرار کرد/ کریمی قدوسی رفتنی شد!

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۴:۵۳:۵۰
کد خبر: ۸۲۰۶۲۱
تلاشی که در حد عکس یادگاری باقی ماند/ تجمع اعتراضی در قم علیه روحانی و لاریجانی/ علی دایی از دَست احمدی نژاد فرار کرد/ کریمی قدوسی رفتنی شد!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ روحانی و لاریجانی

طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد روز یکشنبه در مدرسه فیضیه تجمع کردند. در این تجمع که در فیضیه قم برگزار شد، چهره‌هایی چون سیداحمد خاتمی، آیت‌الله شیخ محمد یزدی، سیدرضا تقوی، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی و جمعی دیگر از روحانیون قم حاضر بودند و آیت‌الله سیداحمد خاتمی نیز سخنرانی کرد. پس از این سخنرانی بیانیه‌ای در فیضیه میان طلاب و روحانیون پخش شد که این بیانیه روحانی و لاریجانی را نشانه گرفت. در این بیانیه رئیس جمهور را خائن و متهم به ناکارآمدی کردند و علی لاریجانی را فردی خواندند که لیاقت سکان هدایت در جمهوری اسلامی را ندارد!

«فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در این باره گفت: باتوجه به سوادی که من از شرع دارم اصلا اعتقادی به این حرف ندارم چراکه شرع اصولا کاری به چنین مسائلی ندارد. من قویا این حرکات را محکوم می‌کنم. کلمه خائن و خیانت برای هیچ‌کس درست نیست چه داخلی و چه خارجی. اینکه در چنین فضایی عده‌ای جمع می شوند و با کلمات زشت به دنبال این هستند که رقیبشان را از میدان به دَر کنند، از جای دیگری نشات می گیرد. حوزه هیچ زمانی اینطور نبوده است.

اتفاق مهم هفته؛ افتتاح راه آهن قزوین-رشت

دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز گذشته به منظور افتتاح چندین طرح عمرانی، جاده‌‌ای، ریلی، بندری و... به استان گیلان سفر کرد. در مهم ترین پروژه افتتاحی این حضور، محقق شدن وعده دولت برای اتصال استان گیلان به شبکه سراسری ریلی است که توسط رئیس جمهور با حضور مقامات دولتی و همچنین مهمانان خارجی و وزرای حمل و نقل کشورهای عضو توافق‌نامه کریدور شمال – جنوب افتتاح شد.

راه آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر  با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان در ۸ قطعه احداث شده است که وجود تونل ها و پل های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.

راه آهن قزوین-رشت از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین-شیرین سو به سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه رشت منتهی می شود.

این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی  و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس  به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد .

پیش بینی شده است، 1.4 میلیون نفر مسافر و 5.1 میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و همچنین 2.8 میلیون نفر مسافر و ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره برداری از طریق این خط ریلی انجام شود.

اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور و بهره مندی مردم، صنایع و کارخانجات این استان از مواهب راه آهن، احداث بخشی مهم از کریدور ریلی شمال-جنوب در داخل کشور، بهبود شبکه ترابری  در استان گیلان و افزایش ایمنی سفر و همچنین رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری از جمله اهداف مهم ایستگاه راه آهن رشت-قزوین است.

با فرمان دکتر روحانی اولین قطار مسافربری از ایستگاه رشت به مقصد مشهد مقدس با ۱۲۰مسافر که جمعی از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران استان گیلان بودند، به حرکت درآمد.

سوژه هفته؛ علی دایی و احمدی نژاد

عده ای میگفتند: "علی دایی بعد از ١٠‌سال همچنان نتوانسته کینه قدیمی از محمود احمدی‌نژاد را فراموش کند. سرمربی فعلی سایپا نوروز ١٣٨٨ بعد از شکست تیم ملی مقابل عربستان در تهران، با دستور رئیس‌جمهور وقت ایران از سمتش کنار رفت و حالا که به نوروز ٩٨ نزدیک می‌شویم، حتی حاضر نیست در یک پرواز ۱.۵ ساعته کنار او بنشیند و با او صحبت کند" اما علی دایی نظر دیگری دارد:" من افکار ایشان را قبول ندارم و هیچ حرفی برای گفتن با ایشان در طول پرواز نداشتم وگرنه من کینه ای نیستم و آن اتفاق در تصمیمم تاثیری نداشت"

تیم فوتبال سایپا با هدایت علی دایی در چارچوب رقابت‌های هفته بیستم پنجشنبه ۹ اسفند در شهرستان جم مقابل پارس‌جنوبی قرار گرفت و به تساوی بدون گل رسید. بعد از این مسابقه اعضای دو تیم راهی فرودگاه عسلویه شدند تا با پرواز ساعت ٢٠:٣٥ به تهران برگردند و تمرینات‌شان را در پایتخت برای هفته آینده دنبال کنند.

«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس دولت‌های نهم و دهم هم، که روز پنجشنبه به شهرستان لامرد در استان فارس سفر کرده بود با همین هواپیما به تهران برگشت.

 برخی از رسانه ها نوشتند که علی دایی سرمربی سایپا در مسیر بازگشت به تهران در هواپیما از نشستن در کنار دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق خودداری کرده و جای خود را به برادرش داده است.

سایت دولت بهار به این ادعا واکنش تندی نشان داد و با انتشار یک عکس گفت: اولا دکتر احمدی نژاد هرگز از بلیط بیزینس استفاده نمی کنند. ثانیا بر اساس یک قاعده معمول، در کنار و پشت سر ایشان همراهان و محافظین می نشینند، ثالثا آقای علی دایی اینقدر مردانگی دارد که اگر کاری کرده باشد خودش بیان کند و پای آن هم بایستد، رابعا چنین رفتاری از یک اسطوره ورزش فوتبال ایران به دور است. خامسا کسی که چنین ادعای دروغی را مطرح کرده، قبل از هر چیز به دنبال تخریب وجهه آقای علی دایی بوده است.

علی دایی هم در پاسخ به این ادعا در گفتگو با ایسنا گفت: «نوشته بودند من به خاطر کینه‌ای که از آقای احمدی‌نژاد داشتم نخواستیم با او رور در رو شوم اما می‌خواهم بگویم من از هیچکس کینه ندارم. شاید از برخی رفتارها و برخی افراد خوشم نیاید اما از آنها کینه به دل نمی‌گیریم. همیشه گفته‌ام در زمانی که سرمربی تیم ملی بودم صلاحم این بوده که چنین فردی (محمود احمدی‌نژاد) من را از تیم ملی کنار بگذارد و همیشه هم گفته‌ام مردم همه چیز را بهتر متوجه می‌شوند. من واقعاً دوست نداشتم با او (محمود احمدی‌نژاد) رو در رو شوم. نه او و نه هیچ سیاست مدار دیگری هیچ وقت نمی‌بییند که علی دایی چیزی از او بخواهد. دلم نمی‌خواست اصلاً ایشان (محمود احمدی نژاد) را ببینم.»

بازنده هفته؛ رئیس جمهور آمریکا

اگر چه روز 12 ژوئن 2018، نقطه عطف جدیدی در تنش ایالات متحده آمریکا و کره شمالی به واسطه اولین دیدار کیم جونگ اون و دولت دونالد ترامپ شکل گرفت، اما واقعیت های میدانی در فاصله دو دیدار سران پیونگ یانگ و واشنگتن، رویای رئیس جمهوری آمریکا را برای حل یکی از مهمترین و پر چالش ترین پرونده های ایالات متحده نهایتا در حد یک عکس یادگاری در ویتنام تقلیل داد. دومین نشست رئیس جمهوری ایالات متحده و رهبر کره شمالی در هانوی، پایتخت ویتنام زودتر از آنچه پیش‌بینی شده بود بدون امضای هرگونه توافق خلع سلاح هسته‌ای پایان یافت.

کاخ سفید ۲۸ فوریه، پس از پایان دومین روز نشست دونالد ترامپ با کیم جونگ اون اعلام کرد که در این نشست هیچ توافقی برای خلع سلاح کره شمالی حاصل نشد اما «دو رهبر مذاکرات مثبتی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و مسائل اقتصادی» داشتند.

چهره هفته؛ علیرضا رحیمی و آذری جهرمی  

«علیرضا رحیمی»، عضو هیئت رئیسه مجلس در توییتر خود نحوه لو رفتن استعفای ظریف را منتشر کرد. وی در این باره نوشت: «متن ایمیل محرمانه دکتر ظریف به رئیس جمهور چکونه رصد و منتشر شد؟ دکتر ظریف، می‌داند ایمیلش به رئیس‌جمهور و متن محرمانه استعفایش، شنود شده و در سایت‌ها منتشر شده است، اما چیزی نمی‌گوید چون هم عادت کرده وهم دنبال حاشیه نیست.»

یک منبع آگاه در دفتر رییس جمهور اظهارات این نماینده مجلس درباره شنود شدن استعفای ایمیلی وزیر امور خارجه به رییس جمهور را تکذیب کرد و گفت: «اساسا بین رییس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیات دولت ارتباط ایمیلی برقرار نیست. اصولا دردولت هیچ مکاتبه محرمانه و دارای طبقه بندی از طریق ایمیل منتقل نمی شود.»

*****

طی چند روز اخیر برخی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه در تهران و شهرهای دیگری مانند تبریز در اعتراض به طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، مغازه‌های خود را بسته‌اند. در این بازارها شعارهایی با مضمون «مرگ بر رجیستری» به گوش می‌رسد. محمدجواد آذری جهرمی که از آذرماه سال ۹۶ طرح رجیستری گوشی موبایل را به همراه وزارت صنعت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجرایی کرده است، در دفاع از این طرح و در واکنش به شعار «مرگ بر رجیستری» در توئیتر نوشت: «مرگ بر رجیستری» شعاری است که روی دیگر سکه «زنده باد قاچاق است.»

وی با بیان اینکه مشکل صنف عرضه کنندگان تلفن همراه جای دیگری است که باید حل شود، گفت: این مشکل، طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است، نیست.

جهرمی با درج هشتگ حق الناس تاکید کرد: شفافیت و مبارزه با فساد هزینه‌ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.

خبر هفته؛ سعید مرتضوی؛ بسته شدن پرونده بودجه 97

محکومیت «سعید مرتضوی»، مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی، به تحمل 135 ضربه شلاق تعزیری، با عفو اخیر رهبر معظم انقلاب، بخشیده شد.

به گفته مصطفی ترک همدانی دادگاه، مرتضوی را به اتهام تصرف غیرقانونی به 70 ضربه و اهمال در انجام وظیفه به 65 ضربه شلاق محکوم کرده بود.

مرتضوی هم اکنون به خاطر محکومیت به دو سال حبس از بابت شکایت اولیای دم روح الامینی یکی از جانباختگان حادثه بازداشتگاه کهریزک در زندان به سر می برد. او همچنین به اتهام ورود غیرمجاز به منزل یکی از نمایندگان مجلس به 6 ماه حبس قطعی محکوم شده است.

******

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 1397 کل‌کشور، دخل و خرج سال آینده را تعیین و تصویب کردند.

وکلای ملت طی 20 جلسه علنی و 13 روز کاری، جزئیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور را که در 18 آذرماه سال جاری از سوی حسن روحانی به مجلس تقدیم شده بود، مورد بررسی قرار دادند. نمایندگان پس از رفع اصلاحات و بررسی موارد ارجاعی به کمیسیون تلفیق بودجه، تبصره‌های این لایحه را به تصویب رساندند و نهایتاً بررسی بودجه 97 هفته جاری به اتمام رسید.

بنابر این گزارش، مصوبات مجلس در بودجه 97 برای بررسی انطباق آن با موازین شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان می‌رود تا در صورت وارد بودن ایراداتی در این زمینه به آن مجدداً به مجلس بازگشت داده شود.

*****

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیراً طرحی فوریتی برای برگزاری همه پرسی درباره ۴ موضوع تدوین کردند و قرار است پس از جمع‌آوری امضا برای این طرح، آن را تقدیم هیئت‌ رئیسه مجلس کنند.

این طرح در ۴ محور درباره اف ای تی اف، هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین، پرداخت یارانه نقدی ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی از بابت ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی و تعیین سقف ۷ میلیون تومان برای حقوق مدیران تدوین شده است. البته «حسینعلی حاجی دلیگانی»، نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، از برگزاری همه پرسی در خصوص برجام هم خبر داد که «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در این باره اظهار کرد: «برجام به عنوان یک موفقیت نیازی به برگزاری همه پرسی ندارد.»

جنجال هفته؛ مجلس شورای اسلامی

یکشنبه هفته جاری بود که مجلس در جریان اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی را ممنوع شدند. مصوبه ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی در حالی به تصویب رسید که عده‌ای آن را خلاف قانون اساسی دانسته و بر این باورند که قانون اساسی اجازه محدودیت انتخاب مردم در زمینه نمایندگان مجلس را نداده است؛ با این حال باید منتظر نظر شورای نگهبان در این خصوص ماند.

در این باره «محمدحسین نقوی حسینی»، خطاب به «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، با کنایه گفت: آقای لاریجانی پیشاپیش به شما تبریک می گویم که نمایندگان با این مصوبه به شما فرصتی دادند که به کارهای دیگر خود برسید، چرا که این دوره، دوره آخر شما در مجلس است.

علی لاریجانی در پاسخ به اظهارات این نماینده با لحن شوخی، گفت: شما هم از دست ما راحت شده و یک نفس راحتی می‌کشید. در ادامه نقوی حسینی گفت: اگر ملت ما را حذف نکردند، با این مصوبه، نمایندگان خودشان را حذف کردند.

«عزت الله یوسفیان ملا»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در این باره به خبرنگار برنا گفت: قانون اساسی هیچ جا دوره نمایندگی را محصور نکرده فقط در ریاست جمهوری این کار را کرده است. این انحصار در رهبری، خبرگان، قوه قضاییه و مجلس وجود ندارد لذا نمی توانند فقط یک جا را محصور کنند. بعید می‌دانم تأیید شود زیرا با قانون اساسی مطابقت ندارد.

نمایندگانی که از دور بعد انتخابات جا ماندند به شرح زیر است: محمد آشوری تازیانی/ اسفندیار اختیاری کسنویه یزد/ حسین امیری خامکانی/ عزیز اکبریان/ مهرداد بائوج لاهوتی/ یوناتن بت کلیا/ علاءالدین بروجردی/ مسعود پزشکیان/ محمدرضا تابش/ کاظم جلالی/ شهباز حسن پور بیگلری/ حسن خسته بند/ محمد دهقانی نقندر/ محمدرضا رضایی کوچی/ علیرضا سلیمی/ حسینعلی شهریاری/ هادی شوشتری/ محمدقسیم عثمانی/ محمدحسین فرهنگی/ حمیدرضا فولادگر/ سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی/ نادر قاضی پور/ هادی قوامی/ حسن کامران دستجردی/ جبار کوچکی نژاد/ جواد کریمی قدوسی/ محمدمهدی مفتح/ علیرضا محجوب/ علی مطهری/ سیامک مره صدق/ سیدناصر موسوی لارگانی/ علی لاریجانی/ سیدحسین نقوی حسینی/ عزت الله یوسفیان ملا.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز