نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس:

همه‌پرسی را تبدیل به تابو کردیم/ کسانی که مخالف تصویب CFT و پالرمو هستند می‌دانند که مردم به تصویب این لوایح رای خواهند داد/ خیلی از اصول قانون اساسی را می‌خواهیم اجرا کنیم اما نمی‌گذارند

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۵:۲۹:۳۸
کد خبر: ۸۸۳۸۵۸
همه‌پرسی را تبدیل به تابو کردیم/ کسانی که مخالف تصویب CFT و پالرمو هستند می‌دانند که مردم به تصویب این لوایح رای خواهند داد/ خیلی از اصول قانون اساسی را می‌خواهیم اجرا کنیم اما نمی‌گذارند
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: همه‌پرسی را ما تبدیل به تابو کردیم در حالی که یکی از اصول قانون اساسی است و همانطور که دیگر اصول قانون اساسی را اجرا می‌کنیم این اصل را هم باید اجرا کنیم.

«محمد کاظمی»، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، در خصوص ساز و کار برگزاری همه‌پرسی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: همه‌پرسی با تصویب نمایندگان مجلس انجام می‌شود. وقتی صد نفر از نمایندگان مجلس درخواست همه‌پرسی کنند رفراندوم برگزار خواهد شد.

کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا رفراندم در کشور ما به تابو تبدیل شده، اظهار کرد: همه‌پرسی را ما تبدیل به تابو کردیم در حالی که یکی از اصول قانون اساسی است و همانطور که دیگر اصول قانون اساسی را اجرا می‌کنیم این اصل را هم باید اجرا کنیم.

وی افزود: ما باید به خرد خبرگان قانون اساسی احترام بگذاریم و بدانیم بنا بر تشخیص آنها در برخی از مواقع مراجعه مستقیم به آراء مردم ضرورت دارد. در یک نظامی که مبتنی بر دمکراسی و مردم‌سالاری است چه‌بسا درباره خیلی از موارد، نمایندگان مردم هم نتوانند تصمیم بگیرند و شرایط اقتضا کند خود مردم تصمیم‌گیرنده باشند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در تشریح ریشه مخالفت با این اصل قانونی، بیان کرد: ریشه مخالفت با همه‌پرسی این است که کسانی که با همه پرسی مخالف هستند می‌دانند رای مردم بر خلاف نظرشان خواهد بود. کسانی که مخالف تصویب CFT و پالرمو هستند می‌دانند که مردم به تصویب این لوایح رای خواهند داد، پس با همه‌پرسی مخالفت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در برابر اجرایی شدن این قانون ایستادگی کرد، گفت: خیلی از اصول قانون اساسی را می‌خواهیم اجرا کنیم اما نمی‌گذارند. مگر در قانون اساسی نیامده است که جرم سیاسی باید با حضور هیات منصفه تشکیل شود؟ چند محاکمه جرم سیاسی داشته‌ایم؟

نماینده مردم ملایر در مجلس با تاکید بر اینکه طبق قانون ما باید به قانون عمل کنیم، اظهار کرد: برگزاری رفراندوم بستگی به نیاز و تصویب مجلس دارد. ساز و کارش را قانون اساسی پیش‌بینی کرده است ولی ما باید ترکیبی از نمایندگان را در مجلس داشته باشیم که معتقد به همه‌پرسی باشند. این قصه به نظارت استصوابی برمی‌گردد.

کاظمی در خصوص تاثیر ترکیب مجلس در اجرایی شدن همه‌پرسی گفت: به هرحال ترکیب مجلس می‌تواند در بحث برگزاری همه‌پرسی مطرح باشد هر چه ترکیب مجلس نظام‌مندتر، مردم سالارتر، طرفدا مردم باشد با این بحث همراهی بیشتری خواهد داشت. ممکن است در مجلس کنونی همه پرسی مطرح شود رای بیاورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز