در حاشیه دومین روز ثبت‌نام داوطلبین نمایندگی در وزارت کشور چه گذشت؟

جوانان در انتخابات کجا ایستاده‌اند؟/ صداوسیما هم داد جوانان را درآورد؟

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۱:۱۵:۵۵
کد خبر: ۹۳۰۸۹۰
جوانان در انتخابات کجا ایستاده‌اند؟/ صداوسیما هم داد جوانان را درآورد؟
حضور جوانان همواره پررنگ بوده است اما در این دوره از انتخابات به نظر می‌رسد جوانان، با مطرح شدن جدی بحث جوانگرایی، اعتماد به نفس کافی پیدا کرده اند تا خود را درمیدان‌های عمل بیازمایند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس در وزارت کشور، صبح امروز در حالی آغاز شد که تعداد کمی از داوطلبان نمایندگی مجلس حضور داشتند و تقریبا بخشی از صندلی‌های ثبت نام خالی، هستند. هر چه به  ظهر نزدیک می‌شویم کم کم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. حضور جوانان همواره پررنگ بوده اما در این دوره به نظر می‌رسد جوانان با مطرح شدن جدی بحث جوانگرایی، اعتماد به نفس کافی پیدا کرده اند تا خود را درمیدان‌های عمل بیازمایند.

در سالن ثبت نام وزارت کشور، حدودا ساعت 8 و نیم است که داوطلبی با پوشش چادر، ریز نقش، با لبخند اما در عین حال جدی، نه توجه من بلکه توجه سایر خبرنگاران را به خود جلب کرده است. جوان است و باسابقه‌ای ده ساله. وقتی به او گفتم با ما مصاحبه می‌کنی؟ با لبخند گفت: من از همکاران شما هستم و رسانه ای.

همین گفته شاید بیشتر باعث کنجکاوی شد تا با او مصاحبه‌ای کوتاه داشته باشم. با این داوطلب جوان گفت و گویی  10دقیقه‌ای  در کنار جایگاه کاربران ثبت نام در وزارت کشور داشتیم که می‌خوانید:

- ابتدا خودتون و معرفی کنید و انگیزه‌ات برای شرکت در این انتخابات چیه؟

مریم جهانی، کارشناسی ارشد تاریخ ایران و 36ساله هستم. برنامه ساز رادیو و تلویزیون در صداوسیما. درباره انگیزه‌ام، دروغ چرا، به نظرم دیگه وقتشه جوونا بیان وسط میدون و فرصت را مغتنم بدونن.

-الگوی شما برای ورود به این انتخابات چه کسانی بودند و فکر می‌کنی می توانی به وضعیت کشور کمک کنی؟

با توجه به تجربه‌ای که در سالهای اخیر در شغل رسانه داشتم به این نتیجه رسیدم که واقعا جوانان به پختگی کامل رسیدند. واقعیت این است که جوانان خودشان می‌توانند برای دیگران الگو باشند. آن زمان گذشت که جوانان الگوبرداری می‌کردند. نیت بنده مصلحت نظام است. امید است برای ایرانی آباد گام بردارم. خط مشی بنده این است از بیانات رهبری بهره گرفته و با نیروی جوان و اراده ای که داریم به سمت آینده حرکت می‌کنیم و یقینا موفق خواهیم شد.

-آیا تحصیلاتت می‌تونه به قانونگذاری در مجلس کمک کنه؟

بله یقینا همین است. تجربه ده ساله بنده در صداوسیما و وزارت علوم و سایر جاها به من کمک کرده است. یقینا تاریخ ایران کمک ‌می‌کند. خود تاریخ به معنای تجربه گرفتن از گذشتهو درست عمل کردن است.

-اصولگرایی یا اصلاح طلب یا مستقل؟

هیچکدام

-از کسی که عضو هیچ جریانی نیست باید ترسید این موضوع و قبول داری؟ (با خنده)

بنده هم هدف و هم برنامه دارم. در حال حاضر نمی‌توان در این باره صحبت کرد.

- مردم باید بدانند به چه کسی با چه گرایش جناحی می‌خواهند رای بدهند.

بنده اصولگرا هستم.

-خود را چه نوع اصولگرایی می‌دانی؟

اصولگرای میانه. تندرو نیستم.

- به نظرت تندروی تا چه حد به کشور ما ضربه وارد کرده؟

همواره تجربه نشان داده است که تندروی‌ها نه تنها باعث پیشرفت نمی‌شود بلکه باعث عقب ماندن از دیگران نیز شده است. چه در روابط اجتماعی و چه در روابط روزمره و چه در فعالیت‌های سیاسی و یا فرهنگی که بنده در این حوزه حضور داشتم، تندروی ما را به عقب رانده است. دیگر وقت تندروی نیست و باید با زبان نرم و ملایم باید سخن گفت و عمل کرد.

-دغدغه شما کدام قشر از جامعه است؟

چون جوانم یقینا جوانان دغدغه من هستند. بیشتر در بحث اقتصادی و اشتغال جوانان، چون فعال اقتصادی هستم و پژوهشگر. صد در صد، وضعیت اقتصادی و سبک زندگی جوانان برای بنده مهم است. هدف من اقتصاد و فرهنگ است.

-چه قانونی را می‌توانی برای حل این مشکلات در صورت راهیابی به مجلس، ارائه و تصویب کنی؟ آیا مردم به شعارها اعتماد می‌کنند؟

الان وقت شعار نیست و باید عمل کرد. یقینا پیشنهاداتی را به مجلس خواهم برد اما اینکه تا چه حد بتوانم دراین باره پیشرفت داشته باشم قطعی نمی‌دانم اما همه تلاش خود را می کنم.

-سابقه رسانه‌ای تا چه حد می‌توانه به شما کمک کنه؟

بنده کاملا رسانه را می‌شناسم و خط قرمزهای آن را می‌دانم. از آنجایی که ده سال سابقه فرهنگی و اقتصادی داشتم رسانه به من می‌تواند کمک زیادی کند. رسانه در آخر قرار می‌گیرد به عبارتی در همه سالهایی که به تعبیری زبان مردم بودیم اما هیچ گاه حرف دل خود را نزدیم. سعی کردیم از نگاه مردم به قضایا نگاه کنیم و پیشرفت خوبی هم داشتیم.

-این موضوع را می‌پذیرید که باید از برخی خط قرمزها رد شد تا بتوان برخی گفته‌ها را مطرح کرد؟

یقینا همینطور است. کار بزرگ کردن از این طریق ممکن است.

-تاکنون تا چه حد توانسته‌اید در صداو سیما زبان مردم باشید و حرف دل آنها را مطرح کنید؟

بسیار زیاد. چون خبرنگار بودم.

-آیا تلاش های  شما بازتاب کافی داشته است؟

بله

-اما نظر غالب مردم در مورد صداوسیما این گونه نیست؟

اینکه نگاه مردم به صداوسیما بدبینانه شده کاملا مورد قبول است. علت این بوده است که تبلیغات درستی نشده و در جاهایی نیز مردم متوجه نشدند که ما در کنار آنها ایستادیم نه اینکه علیه آن‌ها باشیم. اما در حال حاضر مسائل بسیاری وجود دارد. دروغ‌هایی که گفته شده مردم را بدبین کرده است در همه بخش ها و صنف‌ها. از بالاترین صنف و منصب تا پایین ترین منصب. نمی‌توان گفت فقط صداوسیما دروغ گفته و یا نگاه مردم بد است. بسیاری از اوقات با وجود بدبینی مردم به صداو سیما اما مجددا به صداو سمیما رجوع می‌کنند.

- توجه مردم به رسانه ملی، کار صداوسیما را باید سخت تر کند.

وظیفه صداو سیما از ابتدا سخت بوده است. هدف آن سخت بوده اما اینکه تا چه حد بتواند موفق عمل کند، همه تلاش خود را می‌کند تا راضی کننده باشد.

- نظر شما درباره جناحی شدن صداو سیما و افراد چیست؟

متاسفانه کار نادرستی که افراد با وارد شدن به منصب و مقامی انجام می‌دهند همین جناحی شدن است. جناحی شدن کار درستی نیست چراکه با جناحی شدن وارد یک مسیری می‌شویم که سرانجام آن مشخص نیست.

-به هر حال بسیاری بر این باورند شما باید برای نماینده شدن وارد جناحی بشوید تا مورد حمایت آنها قرار گیرید.

یقینا هدف گروهی که من انتخاب می‌کنم این نیست.

- فکر می‌کنید آن اندازه ثابت قدم در اهداف خود هستید تا وارد زد و بندهای جناحی نشوید؟

یقینا همینگونه است. همه تلاش خود را خواهم کرد. ما انسانیم و صد درصد کامل نیستیم. نیت بنده نیت خوبی است و درست هم گام برداشته‌ام. در دوره قبل هم می‌توانستم شرکت کنم اما تلاشم این بوده است که دستم پر باشد.

- چقدر هزینه می‌کنید؟

ریخت و پاش زیاد را نمی‌پسندم. همه تلاشم براین است که اعتماد را نه روی کاغذ بلکه به شکل دیگر کسب کنم.

- تبلیغات به چه صورت انجام خواهی داد؟

یقینا تبلیغات در فضای مجازی را ترجیح می دهم.  الان فقط گام اول را برداشتم و باید از این مرحل رد شوم تا بتوانم فعالیت‌های انتخاباتی را در قالب ستاد انجام خواهم داد.

 - آیا از صداوسیما  و دوستان رسانه‌ به ویژه صداوسیما هم کمک می‌گیرید؟

درست این است که صداوسیما به بنده کمک نکند اما احتمالا دوستانم به من کمک کنند.

این گفت و گوی تقریبا بلند خبرنگار سیاسی برنا با یکی از دوطلبین جوان در وزارت کشور بود. نکته‌ای که باید آن را مطرح کرد این است که جوانانی که یقینا در این دوره حضور پیدا می کنند، به این نتیجه رسیده اند که خود باید به کشور و مردم کمک کنند و به عبارتی خودشان به داد خودشان برسند. جوانانی که هم در عرصه تحصیل و هم درعرصه تجربه به موفقیت‌های دست پیدا کرده اند و اکنون تلاش دارند در حوزه نمایندگی مجلس خود را نشان دهند و بتوانند، صدای مردم باشند.

گفتنی است، از مجموع ۷۸۹ نفر ثبت‌نام کننده روز اول ثبت نام در وزارت کشور، ۷۲۶ نفر معادل ۹۲ درصد آقا و ۶۳ نفر معادل ۸درصد خانم هستند. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه انتخابیه با ۲۹۰ نماینده و  نخستین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه با ۷ نماینده در تاریخ ۲ اسفند امسال برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز