سخنگوی قوه قضاییه:

جمعی از سیاسیون جامعه ما از سفره دانشجویان ارتزاق می‌کنند/ اکثر دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند/ پرونده داوری در ارتباط با آمدنیوز در مرحله تحقیق است

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۱۰:۰۳:۴۹
کد خبر: ۹۳۱۳۸۳
جمعی از سیاسیون جامعه ما از سفره دانشجویان ارتزاق می‌کنند/ اکثر دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند/ پرونده داوری در ارتباط با آمدنیوز در مرحله تحقیق است
سخنگوی قوه قضاییه گفت: با اجرای این برنامه خوشبختانه اکثر بازداشت شدگان آزاد شده اند و امروز عدد بازداشتی های ما به حداقل رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در ابتدای نشست خبری خود با تسلیت به جامعه خبرنگاری گفت: فوت سیف الله یزدانی مدیر مسئول عصر اقتصاد را تسلیت عرض می کنم.

وی افزود: از مردم بصیر کشور بخاطر برگزاری راهپیمایی های مردمی تشکر می‌کنم. این راهپیمایی ها دشمنان را ناامید کرد. از مردم تشکر می کنم که در ایام اغتشاشات صف خود را از صف، افراد نگران جدا کردند. از منظر دستگاه قضا، صف معترضان به گرانی بنزین و کسانی که نگران آینده بودند که کالاها گران شود و دست به اعتراض زدند، از صف اغتشاشگران جداست. ما کسانیکه برای اعتراض آمدند علیرغم اینکه بدون مجوز بود، آنها را اغتشاشگر نمی‌دانیم.

اسماعیلی گفت: تخریب اموال عمومی به شهادت رساندن مدافعان امنیت و کشتن شهروندان، کار گروهی خاص از اراذل و اوباش بود کا وابستگی آنها به گروهک های خارج‌نشین‌، محرز شده است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: به طور طبیعی در فرآیند مهار و کنترل این آشوب ها گروه هایی از مردم حاضر در خیابان ها، دستگیر شدند. رئیس قوه قضائیه در جهت تفکیک بازداشت شدگان دستوری دادند و مسئولان قضایی در اولین روزها در محل بازداشت شدگان حاضر شده و مقامات انتظامی و قضایی را برای تفکیک، راهنمایی کردند.

اسماعیلی افزود: با اجرای این برنامه خوشبختانه اکثر بازداشت شدگان آزاد شده اند و امروز عدد بازداشتی های ما به حداقل رسیده است. در تهران حدود ۳۰۰ نفر هستند که در مورد این افراد تاکید شده که با بررسی دقیق وضعیت آنها، مشخص شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: شما از بازدیدهای سرزده رئیس قوه قضاییه و مسئولان قضایی مطلع شدید. نزدیک به ۱۰ ماه از ریاست رئیسی می گذرد و او ۱۰ بازدید سرزده از واحدهای مربوط به قوه قضاییه داشته است. در راستای همین فرهنگ سازی رئیس سازمان ثبت بازدیدهای سرزده داشتند. همه تلاش دستگاه قضا این است که بهترین خدمت را به مردم داشته باشیم و این رویه ادامه خواهد داشت.

وی درباره وضعیت دانشجویان بازداشت شده گفت: در آستانه ۱۶ آذر هستیم این روز را تبریک می‌گویم. در حوادث اخیر تعدادی از دانشجویان که در زمره معترضین بودند را اراذل و اوباش نمی‌دانیم. رئیس قوه قضاییه دستور دادند نسبت به دانشجویان بازداشتی با نگاه ویژه برخورد شود. تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است. جمعی از سیاسیون جامعه ما از سفره دانشجویان ارتزاق می کنند. می‌خواهند دانشجوی بازداشتی داشته باشیم تا از نمد آنها برای خود کلاه ببافند. برخی می خواهند اعتراضات دانشجویی را بزرگ نمایی کنند و اگر بازداشتی شدند، ان را در بوق و کرنا کنند اما وقتی دانشجویان مورد رافت قرار می‌گیرند، سکوت می‌کنند. اکثر دانشجویان بازداشتی آزاد شده اند اما هیچکس خبری از آزادی دانشجویان منتشر نکرده است.

وی درباره پرهام آزادشهر اظهار کرد: این پرونده یکی از پرونده ای مهم اقتصادی ما بود که در استان گلستان رسیدگی شد و رای آن صادر شد. همه متهمان این پرونده محکوم شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگار برنا درباره آخرین وضعیت پرونده عبدالرضا داوری مشاور رسانه ای احمدی‌نژاد گفت: بازداشت عبدالرضا داوری را تایید می‌کنم‌. او اتهامات فراوانی دارد. طبق قاعده حقوقی از گفتن اتهامات معذورم. پرونده او در ارتباط با کانال آمدنیوز در مرحله تحقیق است.

وی درباره بازداشت یکی از بدهکاران بزرگ بانکی گفت: یکی از افتخارات ما این است که به دنبال بدهکاران بانکی رفتیم. رقم بدهی او ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده و ۲۵۰۰ میلیارد تومان به واسطه اقدامات قضایی به بانک بازگشت.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به حمایت آشکار امریکا از اغتشاشات و اقدامات قوه قضاییه در عرصه بین الملل اظهار کرد: نظام های سلطه، هرجا بستر ببینند آشوب می‌سازند. ادعای حقوق بشری آنها گوش  همه را کر کرده است. ما در برابر امریکا مدعی هستیم که چرا با وجود هزاران کیلومتر فاصله در منطقه نیرو پیاده می کنید و مردم را می کشند. ما در برابر جنایات امریکا در حق ملت ایران مدعی هستیم. پرونده های متعددی درباره این جنایات تشکیل داده ایم.

وی درباره طرح معیشتی بیان کرد: تکلیفی که به سازمان بازرسی شد که مبلغ حمایتی حتما پرداخت شود. یعنی رصد کند و ببیند که آیا دولت به وعده ای که داده دقیقا عمل می کند یا خیر. در این جهت کارگروهی در سازمان تشکیل شده است و افزایش بهای کالاها در کشور بررسی شده است. اینکه برخی از افراد معتقدند باید سبد حمایتی به آنها تعلق گیرد، هنوز در چرخه راستی آزمایی قرار نگرفته است.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده آمدنیوز گفت: اطلاعات خوبی از پرونده بدست آمده است. در دستگیری این متهم یک اقدام بی نظیر اطلاعاتی انجام شد. انبوهی از اطلاعات در اختیار ماست و وزارت اطلاعات مشغول بررسی هستند. تشخیص سره از ناسره در پرونده به این مهمی، نیازمند بررسی دقیق است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به امار کشته شدگان حوادث اخیر گفت: اعدادی که توسط گروه های معاند مطرح می شود، کذب محض است. آمار واقعی تفاوت دارد و تعداد بسیار کمتر است. رقم ادعایی آنها کذب و آمارسازی است و حتی افرادی هم که نام بردند، کذب است. افراد که ربطی به این موضوع نداشته را در زمره کشته شدگان اورده اند. زنی به دلیل مسمومیت مرده است و اسم او، در امار کذب افراد است، مثال آن نیکتا اسفندانی است. در حادثه ۸۸ هم همین کار را کردند اسم بردند، برای مثال سعیده پورآقایی و برای او مراسم ترحیم گرفتند و بعد ما با او مصاحبه کردیم و گفت، من زنده ام. بخشی از کشته شدگان توسط اشرار کشته شدند. اراذل و اوباش اسلحه داشته اند. خانواده نیکتا اسفندانی و دیگران تایید کردند که توسط اوباش کشته شده اند. ما مدعی ضدانقلابی ها و خارج نشین ها هستیم که اینها به دست شما کشته شده اند، حالا می‌خواهید این را گردن نیروهای انتظامی ما بگذارید؟

اسماعیلی درباره دو نماینده در موضوع خودرو اظهار کرد: این پرونده در دادگاه است. جلساتی هم برگزار شد. تشخیص دادگاه این بوده که این پرونده نیاز به کار کارشناسی و تحقیق دارد. موضوع به کارشناس واصل شده و باید منتظر گزارش کارشناس باشیم. طبیعی است در این پرونده ها، کار کارشناسی زمان بر باشد.

وی افزود: پرونده ای مربوط به واردکننده خودروهای لوکس خارجی داشتیم که ۴۱۴ فقره واردات داشته است. دادگاه لازم دانست کار کارشناسی انجام دهد و به این نتیجه رسید که او ۵۴ هزار خودرو وارد کرده و مالیات و عوارض دولت را نپرداخته است‌.

اسماعیلی درباره تحقیق از وزرای دولت قبل در پرونده های فساد مالی گفت: در رابطه با وزرا گفتم، تحقیقات انجام شده است. عده ای از انها در مظان اتهام هستند و اتهامات به حوزه نفت برمی‌گردد. برای وزرا کیفرخواست مطرح نشده است. برای عده ای در رابطه با پرونده بابک زنجانی کیفرخواست صادر شده است. حکم جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صادر شده اما قطعی نیست.

وی ادامه داد: تعادل و تنظیم بازار وظیفه دولت است. وعده دادند که گرانی بنزین عامل گرانی دیگر کالاها نخواهد شد. نهادهای متولی باید نظارت کنند. رسیدگی به تخلفات سازمان تعزیرات است که کار شبه قضایی، انجام می دهد. به دنبال مچ گیری نیستیم و گفته ایم هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم. ما دستور داده‌ایم که نهادهای زیر نظر قوه قضاییه به نهادهای نظارتی، کمک کنند. اما اگر اقدام غیرقانونی صورت گیرد چه فعل باشد چه ترک فعل، حتما رسیدگی قضایی خواهیم کرد. امیدواریم عزیزان به وظیفه خود عمل کنند تا نیازی به برخورد قضایی نباشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پاداش اعضای هیات مدیره بانک کشاورزی که گویا ۶ میلیارد بوده است، گفت: در این باره ورود پیدا کرده ایم تا ببینیم واقعیت مطلب چه بوده است. آیا واقعا اشتباه تایپی بوده و یک صفر اضافه گذاشته شده و یا عدد واقعی است. اجازه دهید بعد از بررسی ها نتیجه را اعلام کنیم.

اسماعیلی درباره اگهی های غیراخلاقی دیوار و پرونده مربوط به آن اظهار کرد: تبلیغ و ترویج اعمال مجرمانه مانند خرید و فروش مشروبات الکی اسلحه و مواد مخدر وصف مجرمانه دارد. موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست و پرونده به شورای حل اختلاف نرفته است. ممکن است پرونده اشتباها به شورای حل اختلاف رفته و اگر اشتباه هم رفته باشد، شورا آن را به دادسرا برمی گرداند. این اعمال جرم است و قوه قضاییه برخورد قاطعانه خواهد داشت.

وی در خصوص دستگیری پسر یکی از مقامات پیشین دولت گفت: اصل خبر را تایید می‌کنم. این فرد بازداشت شده و ۴ نفر دیگر مرتبط با این پرونده در بازداشت هستند و رسیدگی ها در حال انجام است. پرونده در مرحله دادسراست.

وی درباره محکومیت محیط بان در کرمان بیان کرد: این موضوع ربطی به حوزه ماموریت این  فرد نداشت. محیط بانانی که با متجاوزان به جنگل ها و محیط زیست در چارچوب قانون برخورد کنند، مورد حمایت ما هستند. این بزرگوار محیط بان بود و مشکوک شده بود به کسی که در محیط زیست مرتکب جرمی شده و در حد شک هم بوده است و از او چیزی ندیده بود‌. فرد مورد شک در جلوی منزل پدرش با اسلحه محیط بانی مرتکب قتل می‌شود و حکم قصاص گرفت. تلاش زیادی شد که قصاص اجرا نشود اما نتیجه نداد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز