۴۴ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان ذخیره شد

۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۰۹:۱۴:۰۲
کد خبر: ۹۸۰۶۹۳
۴۴ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان ذخیره شد
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۴۴ میلیون متر مکعب آب در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌های چند روز اخیر در پشت سدهای جنوب این استان ذخیره شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محمد دلمرادی اظهارداشت: بر اثر این بارش‌ها تاکنون ٢٥ میلیون مترمکعب در سد زیردان چابهار، ١٧ میلیون مترمکعب در سد پیشین سرباز و ٢ میلیون مترمکعب در سد خیرآباد نیکشهر ذخیره شد.

وی بیان کرد: بر اثر بارش و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان سد خیرآباد شهرستان نیکشهر برای دومین بار در چند ماه اخیر سر ریز کرده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۲ سد در دست بهره‌برداری در این استان هفت سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه‌ای است.
وی اظهارداشت: مهمترین سدهای در دست ساخت سیستان و بلوچستان شامل سد مخزنی کهیر(کنارک) با حجم ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد تغذیه‌ای گوهرکوه(خاش) با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب و سد شهری کور (مهرستان) با حجم ۱۰۳ میلیون متر مکعب است.
دلمرادی خاطر نشان کرد: با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان و بلوچستان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان فعالیت سامانه بارشی در شبانه روز گذشته در این استان به اوج خود رسید بطوریکه تنها در دهستان چانف از توابع بخش لاشار نیکشهر ۸۹ میلی‌متر باران بارید.

محسن حیدری اظهارداشت: همانطور که انتظار می‌رفت سامانه بارشی یکشنبه شب به اوج خود رسید و از حداقل ۱۳۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی سیستان وبلوچستان گزارش بارندگی دریافت شد.
وی با بیان اینکه بیشینه بارش‌های این سامانه تا صبح امروز با ۸۹.۴ میلی‌متر مربوط به «چانف» نیکشهر بوده است، افزود: پس از نیکشهر از ایستگاه‌های «ساربوگ» قصرقند ۷۸، «درودی نرون» خاش ۷۱.۵، «پیپ» نیکشهر ۶۷، «همت آباد کورین» زاهدان۶۳، «توتان» نیکشهر ۶۲.۵، بنت» نیکشهر ۶۱، «دستگرد» نیکشهر ۶۰ و «میرآباد» زاهدان ۵۸.۵ میلی‌متر باران گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: حداقل از ۱۸ نقطه استان در شهرستان‌های قصرقند، خاش، چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و زاهدان بارش بیش‌از ۵۰ میلی‌متر گزارش شده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان بارندگی در ۴۶ ایستگاه سیستان و بلوچستان بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر بوده است.
حیدری به بارش‌های شدید در نواحی ساحلی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تا صبح امروز در ۱۵ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی در شهرستان‌های ساحلی استان بارندگی ثبت شده که بیشترین مقدار با ۶۴.۲ میلی‌متر مربوط به شهر چابهار بوده است.
 وی ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان شرایط برای بارش رگبار باران، رعدوبرق، بادشدید و گردوخاک در سیستان و بلوچستان فراهم است اما پیک بارش‌ها را پست سر گذاشته‌ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز