احداث دو کتابخانه خیر ساز فارس/ راه اندازی کتابخانه سیار در شیراز

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۱۳:۰۴:۴۲
کد خبر: ۳۸۴۱۰۸
احداث دو کتابخانه خیر ساز فارس/ راه اندازی کتابخانه سیار در شیراز
در جلسه هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس ضمن رونمایی از مستند خیرین کتابخانه ساز فارس، ساخت دو کتابخانه خیرساز و طرح راه اندازی کتابخانه سیار در شیراز به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این جلسه که با حضور اکثریت اعضای هیأت مدیره برگزار شد، خیرین کتابخانه ساز استان فارس را الگوی مثال زدنی اعتلای دانشوری و فرهنگ در سراسر کشور توصیف و خاطرنشان کرد: فرهیختگانی که کار خیر خود را در مسیر فرهنگ و آن هم حوزه مهم کتاب قرار می دهند، از جمله افراد شاخص و برجسته این حوزه محسوب می شوند، چراکه فعالیت در حوزه فرهنگ به دلیل دیربازده بودن، اغلب مغفول واقع شده و یا مورد بی مهری قرار گرفته است.
دکتر سعیده ابراهیمی افزود: ارائه آمار و اطلاعات از نتایج  اثربخش طرح های فرهنگی در دوره های مدیریتی کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لذا در اولویت بندی طرح های اجرایی و در شرایط وجود محدودیت، طرح های حوزه فرهنگ در اولویت نخست مدیران قرار نمی گیرد. در چنین فضایی، خیرین کتابخانه ساز با همت والای خود، نقش بی بدیلی در این عرصه ایفا می کنند، نقشی که اثرات مثبت آن، گاه در نسل های آینده قابل مشاهده است.
وی خیرین کتابخانه ساز را بازوی توانمند اداره کل کتابخانه های عمومی فارس دانست و گفت: هر کدام ازکتابخانه های عمومی همچون دانشگاهی در نقاط مختلف استان نقش مهمی در پیشرفت جامعه دارند و بدون حضور و فعالیت نیک اندیشانه خیرین، نمی توان بر رونق آنها افزود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس حضور چشمگیر تشکل های مردم نهاد و مدنی را برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی بسیار مهم ارزیابی و تأکید کرد:  عرصه فرهنگ و کتابخوانی موضوعی نیست که اعتلای آن را وظیفه یک نهاد و دستگاه خاص دانست  و همه مردم، تشکل ها و دستگاه های دولتی و خصوصی باید دغدغه مندانه به میدان بیایند چرا که فرهنگ زیربنای سیاست و اقتصاد است و بدون آن نمی توان برای پیشرفت برنامه ریزی کرد.
ابراهیمی شاخصه توسعه یک کشور را فرهنگ غنی و داشتن کتابخانه های عظیم و پررونق توصیف و تصریح کرد: احداث کتابخانه مرکزی شیراز  می تواند آبروی فرهنگی این شهر در دوران معاصر باشد که امیدواریم با همراهی شهرداری شیراز ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و خیرین هر چه زودتر عملیاتی شود.
وی در پایان، سال ۱۳۹۵ را موقعیتی مناسب برای برداشتن گام های بلند انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس و تلاش برای توسعه متوازن کتابخانه های استان دانست و ابراز امیدواری کرد: در سال آینده بسیاری از پروژه های نیمه تمام با حمایت دستگاه های دولتی، فرمانداران و بیش از همه خیرین نیکوکار، به بهره برداری برسد. 
پروفسور رئیسی اردکانی نیز در این جلسه با بیان اینکه حرکت در مسیر پیشرفت نیازمند زیربنا  و روبناهایی است گفت: خیرین و همه مردم و مسئولین باید بیش از هر چیز به زیرساخت های فرهنگی توجه داشته باشند. اکنون بسیاری از خیرین به دنبال ساخت بیمارستان و مراکز بازپروری معتادان هستند که اگر کتابخانه می ساختیم با افزایش آگاهی مردم در حوزه های مختلف دیگر نیازمند گسترش بیمارستان های خیریه و مراکز ترک اعتیاد نبودیم.
این عضو هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس با بیان اینکه «کار خیر در حوزه فرهنگ پرداختن به علت ها است و نه معلول» تأکید کرد: ساخت پل های عظیم و بزرگراه گرچه اثرات خوبی در رفاه مردم دارد اما باید به این نکته نیز به طور جدی توجه داشت که اعتبار شیراز، شهر حافظ و سعدی، به رونق و بزرگی کتابخانه ها و مراکز فرهنگی آن خواهد بود، نه عمارت های غول پیکر.
وی از شهرداری های استان خواست ضمن عنایت ویژه به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی فارس، با احداث کتابخانه های خوب و آبرومند، نام شهرداری های خود را برای همیشه جاودانه کنند چرا که کتابخانه میراث ماندگار فرهنگی است که تا همیشه باقی می ماند.
داریوش نویدگویی رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان نیز از پیگیری تفاهم نامه میان این انجمن و سازمان اتوبوسرانی شیراز خبر داد و گفت:  با عملیاتی شدن این تفاهم نامه، در اوایل سال آینده کتابخانه سیار شیراز برای خدمت رسانی به مناطق کم تر برخوردار راه اندازی می شود.
وی به لزوم هماهنگی میان انجمن ها و تشکل های مختلفی که در حوزه فعالیت های خیرخواهانه تلاش می کنند اشاره و خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای میان انجمن خیرین کتابخانه ساز استان و انجمن خیرین فرهنگ ساز شیراز امضا می شود تا این دو تشکل بزرگ و مدنی با هم افزایی در راستای اعتلای فرهنگ حرکت کنند.
این ناشر  برگزیده کشوری از راه اندازی طرح «سرای فرهنگ مهربانی» در شیراز ابراز خرسندی و تأکید کرد: اختصاص بخش مهمی از این کار مهم و فرهنگی به حوزه کتاب، در ترغیب مردم و خیرین به حمایت از کتاب و کتابخانه سازی نقش مهمی دارد.
مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز  نیز به عنوان مهمان جلسه، به تشریح فعالیت های این مجمع در حوزه کتاب و کتابخانه پرداخت.
 سید عبدالرضا دستغیب گفت: تمام مجتمع های شهرداری که با کمک خیرین احداث می شود دارای کتابخانه است و توجه به کتابخوانی در آن به طور کامل لحاظ می شود.
وی افزود: طرح مطالعه در سفر نیز که آذرماه امسال در خط اتوبوسرانی ۱۴۸ آغاز شد با وجود مشکلات متعدد از جمله شکستن برخی قفسه ها و برنگشتن اغلب کتاب ها به ایستگاه های اتوبوس، با جدیت دنبال می شود و اجازه نمی دهیم طرح با شکست مواجه شود.
مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز  افزود: به زودی طرح «سرای فرهنگ مهربانی» در بلوار چمران شیراز اجرا می شود و در آن مردم می توانند کمک های خیرخواهانه خود در ۴ حوزه کتاب ، دارو، غذا و پوشاک به این مرکز تحویل دهند تا به دست افراد نیازمند برسد. این پروژه به دنبال آن است که از فعالیت های مدنی همچون «دیوار مهربانی» تقدیر و در عین حال چهره شهر را زیباتر کند.
عبدالعلی شمس مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس هم در این نشست بر لزوم ایجاد پیوست اجتماعی برای همه فعالیت های فرهنگی خیرخواهانه تأکید کرد. وی گفت:  بدون توجه به زیرساخت های جامعه شناختی، هر فعالیت و طرحی محکوم  به شکست است.
وی از تبلیغات بی رویه برخی کاندیداهای انتخابات به شدت انقاد و تصریح کرد: شنیده ها حاکی از هزینه حداقل ۸ میلیارد تومان توسط یک نامزد ـ که رأی هم نیاورد ـ است که اگر ۲ میلیارد آن خرج خرید کتاب ـ حتی به اسم کاندیداـ می شد بسیاری از کتابخانه های ما مشکل کمبود منابع نداشتند.
شمس همچنین از تلاش برای ایجاد کتابخانه در مراکز خیریه خبر داد و گفت: باید علاوه بر تأمین نیازهای اولیه محرومین، به دنبال ایجاد بسترهای فرهنگی در میان آن ها بود که کتاب و کتابخانه، آن را محقق می کند.
اما جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس سه مهمان ویژه داشت.  خانم عادل زاده به جمع خیرین کتابخانه ساز آمده بود تا آمادگی خود و برادرانش را برای احداث یا تجهیز چندکتابخانه اعلام کند. این بانوی خیر، این کار را آرزوی دیرینه پدر و مادرش دانست و گفت: والدینم کارهای خیر زیادی در حوزه های مختلف از جمله مدرسه سازی انجام داده اند اما کتابخانه یکی از آرزوهای آن ها بود که امیدواریم بتوانیم آن را برآورده کنیم.
هنوز مدت زیادی از افتتاح یک مدرسه در شهر کناره شهرستان مرودشت نمی گذرد. مدرسه خیرساز و آبرومندی که محمد رحیمی حتی ماشینش را برای تکمیل آن فروخته و حالا قصد دارد کتابخانه ای در کنار آن احداث کند.
رحیمی به همین دلیل مهمان جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس است و از خاطره ای که باعث شد پا به  عرصه کارهای خیر بگذارد، می گوید. روزی که همراه پدرش به سختی از روستا برای مداوا به سمت شهر می رود. رحیمی با بغض از نفس نفس زدن و عرق های روی پیشانی پدرش وقتی او را در آغوش گرفته است سخن به میان می آورد و از تصمیمی که در کودکی برای ساختن بیمارستان می گیرد. او درمانگاهی در شهرش ساخت، و حالا پس از ساختن یک مدرسه می خواهد با کتابخانه به مردم شهرش دانایی ببخشد. کاری که مورد تحسین اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس واقع و زمینه های اولیه آن فراهم شد.
عبدالرحیم هُنری از خیرین شهرستان اوز هم از کتابخانه ای گفت که برادرش زنده یاد عبدالعزیز هنری از خیرین سرشناس خطه جنوب فارس ساخته و حالا بعد از درگذشت او، همسر برادر، با دغدغه و دلسوزی کار خیر همسر را دنیال می کند.
او می گوید: خانواده می توانست کارهای خیر خود را در بسیاری از امور انجام دهد اما آگاهی مردم شهرهای و روستاها آنقدر برای ما مهم است که هر چه داریم وقف کتاب و دانشگاه می کنیم.
او ابراز امیدواری می کند کتابخانه های جنوب فارس همیشه رونق داشته باشند.
جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس که صغری بابایی، غلامرضا افسری، احمد فرقانی، احمد شهدوست شیرازی از اعضای هیأت مدیره و محمدرضا ابراهیمی رئیس اداره برنامه ریزی، انجمن ها و مشارکت ها و وحید محیط کارشناس مشارکت ها و شهرداری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در آن شرکت داشتند،  با رونمایی از مستند خیرین کتابخانه ساز استان فارس و تقدیر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان از خیرین به پایان رسید.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز